Tijden veranderen en zo evolueert ook onze manier van communiceren. Er is minder ruimte en appreciatie voor eenrichtingsverkeer, maar dialoog en interactie winnen aan populariteit. En dat betekent dat bedrijven ook aandacht moeten hebben voor het zogenaamde 'community building'.
Wat is community building?
Community building brengt mensen uit een bepaalde doelgroep en gelijkgezinden bij elkaar rond een bepaald onderwerp. Er bestaan verschillende soorten communities met elk een eigen doel, maar de basis is steeds dezelfde: interactie. Een bedrijf stuurt niet langer gewoon eenrichtingscommunicatie uit, maar laat ruimte open voor input van de doelgroep. Deze ruimte zorgt ervoor dat mensen met elkaar in interactie gaan waardoor er een community gevormd wordt.
Een belangrijke misvatting over community building is dat het een logisch gevolg is van een customer first strategie. Bij een customer first strategie vertrekt een bedrijf vanuit bepaalde noden of behoeften van de klant. Het product en alles daarrond wordt afgestemd op die behoeften en de klant wordt centraal geplaatst. Dat is goed, maar het is geen community building. Er is namelijk interactie tussen het bedrijf en de klant, maar geen interactie tussen de klanten onderling. Daarom spreken we bij community building van een ‘customer centric’ strategie. De focus ligt niet op het inspelen op behoeftes of het wegnemen van een bepaalde nood, maar op het opbouwen van een langdurige relatie met de klant en het stimuleren van interactie tussen klanten onderling.
Hoe bouw je je eigen community?
TIP 1: Zoek brand ambassadors
Ga op zoek naar mensen die aansluiten bij jouw merk of bedrijf. Mensen die fan zijn van je product of het merk in het algemeen gaan je verhaal ook communiceren naar anderen. Deze mond-tot-mondreclame kan een basis vormen voor community building. Een populaire vorm van ambassadeurs verzamelen en aanwerven is de zogenaamde influencer marketing. Influencers zijn publieke figuren met een grote basis aan volgers op sociale media. Door het promoten van merken en producten verhogen ze awareness en trekken ze ook nieuwe klanten aan.
TIP 2: Telling in plaats van selling
Het klinkt misschien vreemd, maar in een community draait het niet om jou. Het gaat niet over hoe goed jouw product is of hoe betrouwbaar de service is die je levert, maar het draait om verhalen. Vertel iets en laat voor je 'volgers' vertellen. Denk bijvoorbeeld aan de populaire hashtag #shotonmyiphone. Met meer dan tienduizend berichten op Instagram kan je spreken van een stevige community. Het gaat niet zo zeer om het product (de iPhone) maar om de verhalen die de community creëert (hun foto's). Via de hashtag kunnen ze ook met elkaar in dialoog gaan.
TIP 3: zorg voor virale content
Maak je content makkelijk om te delen. Zorg voor inspirerende quotes, opmerkelijk beeldmateriaal of posts waarin mensen elkaar kunnen taggen. Op deze manier wordt je content gemakkelijk met een grote groep mensen gedeeld en verspreid. Goede tips voor het creëren van virale content zijn gebruik maken van emotie, een goede timing kiezen en … een beetje geluk hebben. Virale content kan je in zekere mate forceren aan de hand van betaalde promoties, maar uiteindelijk zijn het de ontvangers die bepalen of iets viraal gaat of niet.
TIP 4: Hashtags
Gebruik hashtags om snel een grote groep mensen samen te brengen. Hashtags zorgen voor herkenbaarheid en zijn bovendien zeer makkelijk te gebruiken op verschillende platformen. Zowel posts als bijvoorbeeld tijdelijke Instagram stories kunnen gebruikmaken van hashtags. Wil je je eigen hasthag lanceren? Zorg er dan voor dat die nog niet in gebruik is bij anderen. Geen inspiratie voor een eigen hashtag? Sluit je dan aan bij een reeds bestaande hashtag die niet gekoppeld is aan een specifiek merk, maar wel een boodschap verkondigt waar je achter staat.
Community platformen
Er zijn verschillende platformen die community building stimuleren. Elk platform heeft zo ook zijn eigen kenmerken wat betreft content. Zo wordt Facebook het meest gebruikt om gebruikers door te linken naar interessante websites of artikels terwijl Instagram dan weer ideaal is voor het delen van foto's. Op Twitter doen korte berichten, gifs en infographics het goed terwijl Linkedin dan weer de ideale plek is voor corporate nieuws en het verspreiden van vacatures.
Voorbeelden van sterke community building
Eén van de meest succesvolle bedrijven wanneer het gaat over community building is Nike. Met een activerende slogan bewegen ze letterlijk hun doelgroep. Doorheen de jaren heeft Nike verschillende sterke campagnes gevoerd die uiteindelijk resulteren in een sterke online community. Wat deze campagnes zo sterk maakte, is dat het niet om nieuwe producten ging maar elke campagne probeerde steeds een statement te maken. In 2016 voerde Nike een atleet op als ambassadeur die enkele weken daarvoor publiekelijk een statement had gemaakt ten opzichte van politiegeweld in de VS. Het gevolg? De campagne van Nike ging viraal en er ontstond een community van gelijkgezinden die zich aansloten bij deze boodschap. In 2019 volgde er een campagne met vier volslanke topdanseressen. Zo sloot Nike zich aan bij de body positivity community die steeds populairder wordt.
Belangrijk om te onthouden is dat je als bedrijf geen leidende rol moet opnemen in een community. Het draait om de interactie tussen klanten onderling over je bedrijf of product. Natuurlijk is het positief om af en toe eens te reageren als bedrijf, maar jouw communicatie mag de verhalen van de community niet overstemmen.