Het coronavirus treft bedrijven van elke omvang over de hele wereld. Minder mensen reizen, er is minder volk in de winkel en allerlei evenementen worden geannuleerd.
Er zijn wel stappen die je kan nemen om je digitale aanwezigheid te verbeteren en uit te breiden. Die zullen je helpen om de gevolgen van deze uitdagende tijd te verzachten en je business voor te bereiden op de toekomst – een meer digitale toekomst van telewerken en meer online diensten en communicatie!
Hier zijn 5 stappen die wij aanbevelen.
1- Bereid je voor op meer online transacties
- Hoewel het aantal fysieke bezoeken aan winkels en bedrijfslocaties afneemt, zorgt een sterke e-commerceoplossing voor een extra bron van inkomsten.
- Ook na deze periode van 'gedwongen online verkoop' zullen meer mensen online blijven shoppen.
- Zorg voor een omni-channel aanwezigheid met een online winkel die klanten kunnen bereiken via je website, facebookpagina en meer.
2- Optimaliseer je website
- Geef berichten over eventuele wijzigingen in de dienstverlening weer op je homepage.
- Voeg functies toe voor het plannen (of herschikken) van persoonlijke afspraken. Gebruik tools voor teleconferenties om afspraken op afstand te houden, zoals Zoom, Hangouts, Skype, …
- Voeg online betaling en online transactiemogelijkheden toe aan je bestaande websites
3- Creëer meer digitale content
Omdat je je klanten misschien minder vaak persoonlijk ziet, is het belangrijk om ze eraan te herinneren dat je nog steeds in de buurt bent en voor ze klaar staat. Denk bijvoorbeeld aan:
- Blogartikelen
- Video's
- Nieuwsbrieven
- Webinars
4- Meer aandacht voor sociale media
In een periode zoals de huidige coronacrisis zijn social media een van je beste tools om je klanten op de hoogte te houden van het laatste nieuws over je bedrijf. Als je deze kanalen monitort, kan je signaleren waaraan je klanten behoefte hebben en je dienstverlening waar nodig aanpassen.
"Failing to plan is planning to fail" ~ Benjamin Franklin
5- Overweeg grotere projecten
Als je onlangs hebt nagedacht over grootschalige veranderingen aan je website of online aanwezigheid, dan is dit het ideale moment om ze door te voeren. Zo is je digitale aanwezigheid weer 'tip-top' eens we door deze moeilijke periode heen zijn.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Redesign van je website
- Verbeteren van je SEO (beter gevonden worden door Google)
- Security, toegankelijkheid & privacy