Misschien denk je ook aan het verbeteren van de SEO voor je website?

maar wat houd dit nu eigenlijk in? 

Iedereen wil online aanwezig zijn en gevonden worden door google. En geloof ons, daar zijn geen makkelijke trucjes voor.
Wat je biedt moet waardevol zijn. En dat herkent Google onder andere aan de interactie op je website. Maar ook aan de waarde die je biedt aan je klanten.Google wordt steeds beter in het herkennen van kwaliteit. En valt niet meer te bedotten door enkel in te zetten op kwantiteit!!!
(b.v.: zoveel mogelijk mijn zoekwoord laten voorkomen in een tekst.) 

SEO is zo veel meer dan enkel keywords koppelen aan de juiste linkjes en pagina’s.

In de loop der jaren werd bijvoorbeeld ook sociale media steeds belangrijker als een methode voor het ontdekken van nieuwe content en producten.

Google verandert haar algoritme honderden keren per jaar . Het past zich aan aan de veranderende invloed van o.a. sociale media.

Een goede permanente of stabiele ranking in Google vraagt om een uitgebreide SEO – strategie gericht op elk aspect van uw website: 

  • Technische opbouw 
  • Gebruikerservaring
  • Inhoud en koppeling met social media
  • Beveiliging 

Om te voorkomen dat je wegzakt  en verdwijnt uit de ranking moet je ontwikkelen en blijven optimaliseren.

Hier alvast 5 praktische tips waar je mee aan de slag kan om je SEO naar een hoger niveau te tillen.

  1. Zichtbaarheid op mobiel is noodzakelijk

Deze tip is uiteraard niet nieuw. Maar dit willen we je toch echt meegeven : Op dit moment zijn er meer mobiele zoekopdrachten op google dan via desktop! Iets om over na te denken als je een website hebt! Check hier of je website door google wordt herkend als mobielvriendelijke website. Heel eenvoudig, gratis en het neemt maar een paar minuten van je tijd.

  1. Bied waardevolle inhoud

Een goede website draait om goede content. De inhoud van je website is belangrijk.

Google wordt wel steeds slimmer en smult van goede content. Daarom zijn langere goede artikelen vaak beter vindbaar dan korte artikelen. Vooral de afwisseling van filmpjes, geluidsfragmenten en afbeeldingen worden goed gewaardeerd. Dat wordt rijke content genoemd.

Wat is rijke content? Google deelt punten uit als

  • Je website antwoorden geeft op de vraag van je bezoeker.
  • de bezoeker jouw link in Google als eerste aanklikt, dan krijg je extra punten!
  • je content zo goed is en je bezoeker niet meer teruggaat naar de zoekresultaten behoudt je website alle punten.

Google neemt punten als:

  • je bezoeker weg gaat omdat jouw webteksten niet het antwoord geven waar de bezoeker naar zoekt. Dan krijgt de website die de bezoeker het laatst heeft bekeken extra punten. Deze punten worden afgesnoept van de punten die jij kreeg, ondanks dat jouw link de eerste link was waarop werd geklikt.

Google gaat er vanuit dat als men stopt met zoeken, dat het antwoord is gevonden.

  1. zoekwoorden of ‘zoekzinnen’?

Gebruik in je webteksten zoekwoorden. Ben je een coach bijvoorbeeld, dan gebruik je waarschijnlijk woorden als coaching, opleiding, training enz…  Of specifieker! Namelijk zoekwoorden gebruiken als toevoeging gericht op je niche. Dit benoemen we als semantische zoekwoorden. Je voegt iets toe aan de eigenlijke zoekopdracht. Bijvoorbeeld:  training communicatie, personal coaching, opleiding timemangement… enz

Maar gaan klanten hier op zoeken volgens jou? Meestal typen ze hun probleem als een vraagstelling op google. Het meest gebruikte woord is dan ook ‘ik’. Voorbeeld: ‘ Hoe motiveer ik mijn team?’ ‘Waar vind ik een goede trainer?’ ‘ Wie helpt mij zodat ik op tijd kom op mijn afspreken?’  

Google legt verbindingen tussen deze woorden om de inhoud van het artikel te bepalen.

Onthoud dat Google de beste pagina’s wil laten zien aan hun klanten. De beste pagina is de pagina die het beste aansluit op het zoekgedrag. Richt je dus op de klant, en niet op Google.

Wat is een goede website voor Google? Dit wordt voor het grootste deel bepaald door je bezoekers!

Google geeft hier ook weer punten:

  • Als je bezoeker lang op je pagina blijft.
  • Als je bezoeker meer dan 1 pagina bezoekt. Dus doorklikt.
  • Als je bezoeker een actie doet, een bestelling of mailadres achterlaat.
  • Als je bezoeker een bericht achterlaat. (comments)
  • Als je bezoeker over jouw website praat via gmail (inderdaad, Google leest al je mail als je mailt met gmail).
  • Als je bezoeker de informatie op je website deelt via social media.
  • Als de vrienden van je bezoeker ook jouw website gaan bekijken. (inderdaad, Google weet ook wie je vrienden zijn)
  1. Geef uw bedrijf gratis weer op google

Je lokale vindbaarheid is belangrijk. De gebruikers van Google search gaan voor 45% op zoek naar een lokale partij om hun vraag te beantwoorden. 80% leidt tot een aankoop. Belangrijk dus door lokaal goed vindbaar te zijn. Gebruik hiervoor Google lokaal en Google+.

Geef uw bedrijf via deze link weer op google!

  1. Vergeet sociale media niet!

Je online reputatie blijft een belangrijk punt voor Google om je pagina te laten ranken. Al je social media kanalen moeten verwijzen naar de website. Niet andersom! Dit doe je door bijvoorbeeld blogs te posten op je website en deze te delen op je sociale media. Denk er aan, het opbouwen van een goede online reputatie is een continu proces.

Hoe meer interactie je kan bereiken met je publiek hoe meer waarde je krijgt van Google.

Dit vraagt wel om een consistente aanpak!

  • Blijf dus niet stilzitten, deel informatie over jouw product of dienst
  • Vertel niet enkel over jezelf, maar laat je klanten vertellen over jou en je product. Tip: Gebruik Social media om dit te ondersteunen
  • Luister naar je klant. Wat schrijft hij over jou? Monitor dus je social media kanalen!
  • Monitor en stuur bij waar nodig