Content Marketing is de afgelopen jaren erg toegenomen in populariteit.

 

Waarom is Content Marketing zo populair?

Consumenten hebben genoeg van opdringerige reclame- en verkooptactieken. In plaats daarvan voelen klanten zich aangetrokken tot merken die authenticiteit, transparantie en vriendelijkheid uitstralen.

De komst van internet en sociale media heeft hier veel mee te maken. Via deze weg kunnen consumenten kiezen met welke merken ze communiceren. Als ze jouw advertenties niet willen zien, klikken ze die gewoon weg – zo simpel is dat.

Marketeers moeten zich realiseren dat ze de consument anders moeten benaderen. We kunnen niet meer dezelfde oude advertenties weergeven en resultaten verwachten die we 30 of 40 jaar geleden kregen. In plaats daarvan moeten we waarde toevoegen aan het leven van consumenten. Pas als we dit doen zullen zij de moeite nemen om te kijken naar het product dat of dienst die aangeboden wordt.

Content Marketing richt zich op het opbouwen van relaties tussen de klant en jouw merk!

Content Marketing werkt! … Kijk maar eens naar deze statistieken:

 

1. Vergelijk Content Marketing met betaald zoeken. Content Marketing krijgt drie keer zoveel leads per euro die je uitgeeft.

Betaald zoeken (Adwords) wordt vaak aangeprezen als het wondermiddel om leads te genereren. Een recent onderzoek van Kapost (in samenwerking met Eloqua) bewijst echter dat Content Marketing effectiever is.

Wanneer de twee met elkaar worden vergeleken, zien we dat Content Marketing zowel lagere kosten als verdergaande voordelen op lange termijn biedt.

Content Marketing zorgt op termijn voor een bepaald momentum waarbij geen extra investering meer nodig is. Bij betaald zoeken zal je moeten blijven investeren om resultaten te blijven behalen.

 

2. Content Marketing genereert meer dan drie keer zoveel leads dan traditionele marketing en kost 62% minder.

Dat is juist. Contentmarketing is niet alleen goedkoper dan traditionele marketing; maar het genereert ook meer leads! (bron)

Traditionele marketing is de oude manier van zaken doen. We doelen hier dan voornamelijk op promotieboodschappen. Je probeert consumenten te vertellen hoe goed je merk, product of dienst is. Deze advertenties worden aan consumenten aangeboden ongeacht of ze deze willen of niet. Ze zijn vaak erg opdringerig en onderbreken je te pas en te onpas (bijvoorbeeld midden in een film, of via een pop-up op je scherm).

Dit soort advertenties leveren steeds minder respons op bij de huidige consument. Er zijn andere (en betere) manieren om met merken in contact te komen … Zoals Content Marketing 😉

 

3. In 1984 zag een persoon gemiddeld 2000 advertenties / dag. In 2014 zagen ze er ongeveer 5000.

Met andere woorden, mensen lijden onder advertentie-overbelasting!

En hoe gaan mensen om met deze overbelasting waar ze dagelijks mee worden gebombardeerd?

Het antwoord: advertentieblokkers. Meer dan 615 miljoen apparaten hebben nu software ingebouwd die advertenties blokkeert (volgens PageFair 2017 Global Adblock Report).

Ten opzichte van de traditionele advertenties waarmee consumenten dag in dag uit worden geconfronteerd, zorgt Content Marketing voor een compleet andere ervaring. Het biedt waarde, is niet opdringerig en heeft als primair doel om behulpzaam te zijn, eerder dan promotie te maken.

 

4. KMO’s met blogs krijgen 126% meer leadgroei dan KMO’s zonder.

Maar liefst 77% van de internetgebruikers leest blogs. Combineer die statistiek eens met het feit dat KMO’s met blogs ook meer lead-groei zien … Valt de euro?

Regelmatig bloggen is – niet zonder reden – iets dat wij altijd adviseren … Het werkt namelijk!

 

5. Uit een consumentenonderzoek bleek dat 61% een online aankoop had gedaan na aanbevelingen op een blog te lezen.

Content Marketing bouwt vertrouwen op zoals geen enkele andere methode dat doet. Als je het vertrouwen hebt van consumenten, zullen ze ook luisteren naar wat je te vertellen hebt.

Dit is super krachtig. Het overtuigt, maar op een subtiele manier zonder je ‘lastig te vallen’. Dat is Content Marketing 😉

 

6. Content Marketing haalt conversiepercentages van zes keer hoger t.o.v. andere methoden.

Traditionele marketing verbleekt t.o.v. Content Marketing. Naast alle andere voordelen, zorgt Content Marketing ook voor hogere conversies. Sterker nog, het heeft zes keer de kracht van traditionele marketing voor het omzetten van lezers in leads en vervolgens van leads naar klanten.

Content Marketing vereist wel meer tijd, geduld en inspanning op lange termijn, maar de beloning is dan ook veel groter!

 

7. Wat is de meest effectieve SEO-techniek? … Antwoord: Content creatie!

Het vullen van websites met blogcontent levert 434% meer pagina’s op die met een zoekmachine zijn geïndexeerd dan andere bedrijfssites die geen content publiceren.

Als je meer inhoud creëert over onderwerpen die relevant zijn voor jouw doelgroep, creëer je meer wegen om op jouw site te komen. Met andere woorden, er is dan een grotere kans dat een zoekopdracht resulteert in een bezoek aan jouw site.

 

Conclusie: vakkundige & consistente Content Marketing werkt!

Content Marketing is het heden en de toekomst van marketing. Het is efficiënt en (subtiel) overtuigend. Het is meestal ook goedkoper, zeker als je hetop lange termijn bekijkt.

Natuurlijk, zoals bij elke strategie, vereist Content Marketing vaardigheid, doorzettingsvermogen en consistentie voor een optimaal resultaat.

 

Je moet er wel wat voor over hebben, maar dat is het dan ook dubbel en dik waard!

 

Bron: Iedereen Content