Afbeeldingen zijn essentieel op een website. Ze wisselen tekst af en maken een website een heel stuk aantrekkelijker. Het is echter belangrijk om afbeeldingen correct te gebruiken. Te grote afbeeldingen vertragen je website of doen je opslagruimte als sneeuw voor de zon verdwijnen. Deze blogpost is de ultieme startersgids voor het online gebruik van afbeeldingen.

What's in a name?

Er zijn drie belangrijke pijlers die meestal beter kunnen: de bestandsnaam, de bestandsgrootte en de bestandsafmeting. De bestandsnaam wordt vaak over het hoofd gezien, met als resultaat dat je website vol met 'IMG_132" staat. Deze bestandsnaam zegt echter niets over de foto. Google is nog niet voldoende aangepast om afbeeldingen zelf te lezen, dus moeten we de zoekmachines een handje helpen door zogenaamde 'alt-tekst' toe te voegen. Hoewel deze tekst nergens voorkomt op je website, is het eigenlijk een korte beschrijving van wat er op de foto te zien is in keywords. De alt-tekst, in combinatie met een duidelijke bestandsnaam, zorgt ervoor dat je foto en dus ook je website, gemakkelijk gevonden worden.

De ideale afmetingen

Daarnaast is ook de bestandsafmeting belangrijk. Er bestaat niet zoiets als de ‘ideale afmeting’. Elk platform (Facebook, Instagram, …) heeft zijn eigen specificaties en vereisten. Het is dus belangrijk om je afbeeldingen te exporteren in functie van het gebruikte platform. Een vuistregel die je in gedachten kan houden is de volgende: voor banners en grote afbeeldingen neem je maximum 2000 px voor de langste zijde, voor gewone afbeeldingen op internet is 1000 px voldoende en voor logo's of kleine pictogrammen is 150 px al voldoende.

De bekendste software om met afbeeldingen aan de slag te gaan, is de software van Adobe. Vooral Photoshop en Lightroom zijn zeer populair. Met deze programma’s kan je gemakkelijk afbeeldingen verkleinen en optimaliseren. Hierbij moet je wel rekening houden met de regels per platform. Een handig hulpmiddeltje hierbij is onderstaande tabel. Hierin zijn alle belangrijke onderdelen van het exportproces opgenomen zodat je meteen weet welke regels je voor welk programma moet volgen.

Tabel met export-instructies voor Adobe Lightroom

Wil je graag meer weten over het optimaliseren van afbeeldingen met Adobe Lightroom? In deze blogpost lees je er alles over.

Size does matter

De derde en laatste belangrijke factor is de bestandsgrootte. De bestandsgrootte zegt iets over hoe "zwaar" je afbeelding is. Je kan de bestandsgrootte verkleinen door de afbeelding te comprimeren. Op deze manier verklein je de grootte van het bestand, maar behoud je de afmetingen die je hebt ingesteld. Je foto wordt dus niet kleiner, maar alleen minder zwaar. Door afbeeldingen te comprimeren geef je een klein beetje van de kwaliteit af, waardoor de bestandsgrootte verkleint. Dit kwaliteitsverlies is nauwelijks merkbaar en wordt ruimschoots goedgemaakt door een snellere doorstroming.

Foto's rechtstreeks vanuit de camera op je website plaatsen zonder enige aanpassing of optimalisatie is geen goed idee. De bestanden zijn veel te groot waardoor de laadtijd van je website de hoogte inschiet. Daarnaast zullen platformen zoals Facebook en Instagram hun eigen mechanismen loslaten op jouw foto's om ze te verkleinen, wat resulteert in duidelijk merkbaar kwaliteitsverlies.

Met dit artikel weet je alles om zelf aan de slag te gaan. Wil je graag weten hoe optimaal jou afbeeldingen je communicatie online ondersteunen? Vraag gratis en geheel vrijblijvende een audit aan via https://iedereencontent.nu/audit.