Goede marketing gaat over verhalen vertellen. Wij kunnen op deze website wel zeggen dat we jouw marketing beter en effectiever maken, maar dat doen anderen ook. Daar onderscheiden we ons niet mee en bovendien zegt het eigenlijk heel weinig over wie wij zijn. Een goed verhaal, zoals dat van Sherpa Tenzing Norgay en Edmund Hillary doet dat wel.

Ondernemers zijn allemaal ontdekkingsreizigers!

In ons verhaal is ondernemen een ontdekkingsreis. Elke dag kom je voor nieuwe dingen te staan: uitdagingen, obstakels, onverwachte omwegen en als het goed gaat ook de vreugde en voldoening van een top (de top?) bereiken. Daarom hebben wij gekozen voor een foto van Sir Edmund Hillary en Sherpa Tenzing Norgay op onze homepage.

Twee ontdekkingsreizigers. De een was in 1953 een jonge avonturier, de ander, hoewel maar vijf jaar ouder, een zeer ervaren bergbeklimmer en oude bekende van de Chomolungma, ook wel Mount Everest genoemd. Tussen 1935 en 1953 nam hij als sherpa deel aan een hele reeks expedities op deze berg.

Hillary en Norgay bereiken in 1953 samen als eerste de top van de Mount Everest. Journalisten herhaalden voortdurend de vraag: “Welke van de twee mannen had het recht om de eer te hebben de eerste te zijn, en wie was slechts de tweede, de volger?” Kolonel Hunt, de expeditieleider, verklaarde: “Ze bereikten het samen, als een team.”

Wie is jouw sherpa?

Een ontdekkingsreiziger als Edmund Hillary kan niet zonder de hulp, steun en ervaring van zijn sherpa. Hillary had deze expeditie zonder Tenzing Norgay niet eens overleefd. Bij een val in een rotsspleet redde de sherpa hem door het touw in een snelle actie met zijn ijsbijl te beveiligen, zodat hij de bodem niet raakte. Vanaf dat moment was Norgay de geprefereerde klimpartner van Hillary.

Elke ontdekkingsreiziger kan de hulp van een goede sherpa gebruiken. Een sherpa brengt namelijk meer dan kennis en ervaring met zich mee. Hij is een steun en toeverlaat bij moeilijke beslissingen, een bron van inspiratie en moed, een wijze raadgever op complexe kruispunten.

“Great old Sherpa climbers of the early days of Everest who held no dreams of glory or summit success but who climbed bravely and selflessly for decades to help others in their quest.”

Uitspraak van de kleinzoon van Tenzing Norgay

Ondernemersvalkuil nummer 1!

Ondernemers zijn, net als ontdekkingsreizigers, vaak mensen met een heel eigen kijk en een sterke overtuiging over wat ze doen en hoe dat moet. Dat is belangrijk, want anders kom je waarschijnlijk nergens of niet daar waar je wil zijn. Ze kunnen ook veel, pakken alles aan en doen, als het moet, heel veel zelf.

Hun valkuil is dat ze vergeten hulp te vragen. Ze besteden hun tijd niet aan de dingen waar ze goed in zijn en plezier in hebben, aan de reden dat ze ondernemer zijn geworden. Nee, ze zijn steeds bezig met allerlei bijkomende zaken. Verspilling van hun tijd en talent. Ons advies: huur een sherpa in!

Onze marketing vertelt een verhaal dat bij De Marketing Mentor, bij ons, past: wij zijn sherpa’s die hun kennis en ervaring in dienst stellen van ontdekkingsreizigers. Wij willen dat jij de top van jouw Mount Everest bereikt!

Klinkt jou dat als (dans)muziek in de oren? Dan ben jij een Edmund Hillary en willen wij naast jou komen staan, als jouw Tenzing Norgay.

Contacteer ons voor een eerste kennismaking en sparringsessie!

Bronnen: Tenzing Asian Holidays