Je begint niet zomaar aan een groot avontuur met risico’s en onzekerheden, zoals een bedrijf starten. Daarvoor moet je écht overtuigd zijn van jouw idee en sterk in je schoenen staan wanneer de dagelijkse realiteit toeslaat (dat ondervinden we helaas allemaal op dit moment). Het goede nieuws is: je hoeft het niet allemaal alleen te doen! Ook niet in het begin.
Ondernemen is een dagelijkse ontdekkingsreis
Eerst even een persoonlijke vraag. Weet jij nog waarom je ondernemer geworden bent? Wilde je vrij zijn om de dingen op jouw manier doen? Heb je de wereld iets unieks te bieden, een product of dienst die nog niet (precies zo) bestond? Wil je liever werken om je eigen bankrekening te vullen en niet die van een baas of aandeelhouders?
Wat ook jouw motivatie is, ondernemen betekent dat er vrijwel elke dag nieuw en onbekend terrein voor je ligt. Je vervult verschillende rollen, voert allerlei taken uit die je nooit eerder deed en leert steeds weer bij. Wij vergelijken dat met een ontdekkingsreis (hier lees je er meer over): ook al weet je goed waar je heen wilt (bv. de top van de Mt. Everest), dan moet je alsnog zelf uitvinden langs welke weg je jouw top het beste bereikt.
Alles zelf willen doen, is tijd- en geldverlies
Veel ondernemers zijn dan ook ultieme alleskunners. Zeker in het begin, wanneer je nog meer tijd dan werk hebt, zul je vaak op je eigen handigheid en vindingrijkheid terugvallen. En wanneer je bedrijf begint te groeien en de balans omslaat, is het lastig om los te laten en op anderen te vertrouwen om het (bijna) net zo goed te doen.
Maar zelfs wie alles kan, hoeft daarom nog niet alles alleen en zelf te doen. Het is zeer de vraag of je jezelf daarmee een plezier doet. Op korte termijn, financieel gezien, misschien wel. Op langere termijn? Waarschijnlijk niet. En nee, ook niet financieel. (lees deze blog maar eens)
De ontdekker als Sir Edmund Hillary vertrok niet alleen uit het basecamp naar de top. Sherpa Tenzing Norgay begeleidde hem op zijn tocht om als eerste mens de top van de Mount Everest te bereiken. Dat is wat ontdekkers doen die hun reizen graag overleven: ze gaan te rade bij anderen die al ervaring hebben (leraar, reisgids, sherpa, ervaringsdeskundige…).
Druk, druk, druk? Sta even stil
Op jouw ontdekkingsreis als ondernemer neem je beslissingen die cruciaal zijn om je bestemming te bereiken, binnen de grenzen van tijd en geld en op een manier die zo goed mogelijk bij jouw waarden en idealen past. Tegelijkertijd is de waan van de dag groot en gaat het werk altijd maar door. De rust en tijd om overal eens grondig over na te denken ontbreekt vaak.
De valkuil van veel ondernemers is dat zij blijven doorrennen in de dagelijkse ‘drukdrukdruk’ praktijk. Ze staan onvoldoende stil bij de vraag: ben ik nog op de juiste weg? Of: heb ik ergens een afslag gemist of een verkeerde keuze gemaakt?
Sneller en eenvoudiger beslissen
Dat kun je best een tijdje volhouden. Het gaat goed totdat het misgaat. En de regel is: hoe langer het goed gaat, des te erger het uiteindelijk misloopt. Wat is het verschil tussen bedrijven die investeren in hun fundament en degenen die deze stap overslaan? Op lange termijn overleven.
Door de eindbestemming en allerlei criteria voor de keuze van de juiste weg goed vast te leggen in je DNA, kun je in de dagelijkse hectiek snel en eenvoudig beslissingen nemen. Beslissingen die kloppen bij je lange termijn doelen en uiteindelijk het verschil maken tussen leven en dood van de onderneming.
Oeverloze discussies en uitblijvend resultaat
Ondernemers die de basis overslaan, beginnen bij de zichtbare, tastbare elementen van de marketingmix: het logo, de brochure, de website, de salespitch. Zonder helder geformuleerde uitgangspunten verzanden ze dan steeds opnieuw in discussies met anderen (en zichzelf) over toon, stijl, beeldtaal en zijn de resultaten eigenlijk nooit precies wat ze voor ogen hadden.
Een nog veel groter nadeel is dat je steeds in prijsdiscussies terechtkomt: wanneer je jezelf niet betekenisvol onderscheidt van je concurrenten, blijft alleen prijs over.
Begrijp me niet verkeerd: ondernemers weten precies wat het doel is dat ze voor ogen hebben. Het blijkt alleen nog verdomde lastig om dat helder en duidelijk te verwoorden en aan alle stakeholders (inclusief potentiële klanten) duidelijk over te brengen.
Dat is wat De Marketing Mentor voor jou kan betekenen.
Maak snel een afspraak, telefonisch (+32 472 43 65 13) of via mail voor een eerste (online) sparringsessie. Jouw investering hiervoor: 1 uur in je agenda.