Onder de wolken vliegen, daar bedoel ik mee: dat doen wat je al kent. Dat voelt veilig en dat is het ook. Tenminste… als je langs de veilige weg je doelen en dromen kunt realiseren. Maar dat is niet wat ondernemers mij vertellen. De meeste hebben juist het gevoel kansen mis te lopen. Ze voelen dat het anders en beter kan. Dat er meer moet zijn. Boven de wolken.   

In 1974 schreef de Duitse singer-songwriter Reinhard Mey een tijdloos stukje poëzie:

“Boven de wolken moet de vrijheid wel grenzeloos zijn. Alle angsten, alle zorgen en pijn blijven eronder verborgen en zijn met wat hier zo groot en machtig toeschijnt ginder nietig en klein.”

Je moet opstijgen om te kunnen vliegen 

Een van de grootste mayonaise- en sauzenproducenten in Europa zei onlangs tegen mij: “Als controle freak is het pijnlijk dat jij mij zo duidelijk maakt hoe vast ik zit in wat ik ken. Als ondernemer ben ik je echter erg dankbaar, want je laat me zien dat in deze beperkingen blijven hangen, niet goed is voor mijn bedrijf. Achteraf vraag ik me alleen nog af: waarom heb ik dit niet veel eerder gedaan?”  

Dat heeft in veel gevallen te maken met niet weten hoe je boven de wolken moet komen om het onbekende terrein te betreden. Als je er eenmaal bent, is het gemakkelijk: je kijkt tot voorbij je eigen horizon, je herkent de mogelijkheden en de juiste weg er naartoe.   

Vliegangst 

Ik kom ondernemers tegen die al van alles geprobeerd hebben: nieuwe website, nieuw logo, nieuwe locatie, ander reclamebureau. En niks levert de resultaten op waar ze naar op zoek zijn. Veel erger: ze staan enorm onder druk om beter en anders te werken, omdat de business achteruitloopt en ze niet weten hoe het tij te keren. Dat zijn de angsten, zorgen en pijn van het onder de wolken vliegen. 

Zonde van al die negatieve energie, want boven de wolken is de vrijheid grenzeloos!  

Je vlieginstructeur en co-piloot 

“Über den Wolken” beschrijft de gedachten van iemand die op een vliegveld staat en kijkt hoe een vliegtuig opstijgt. Mey was op dat moment bezig om zijn vliegbrevet te verkrijgen en haalde hieruit zijn inspiratie. Vijfenveertig jaar later zijn die woorden net zo inspirerend voor mij, maar dan vanuit een ondernemersoogpunt. 

Ondernemen is namelijk als een ontdekkingsreis: bijna elke dag ligt er nieuw en onbekend terrein vóór je. De een kan daarmee prima omgaan, voor een ander is het een grote uitdaging. Maar voor iedereen geldt: je maakt het jezelf toch veel gemakkelijker én aangenamer, wanneer je een ervaren vliegenier meeneemt op je reis? 

Laat de horizon niet je grens zijn 

Iemand die al boven de wolken heeft gevlogen (maar het nog altijd even geweldig vindt) en je de beste weg voor jou wijst. Iemand die je toont dat je horizon veel verder weg ligt dan je op dit moment, onder de wolken, denkt.  

Dat is het doel van De Marketing Mentor: jou te doen beseffen dat je vandaag onder de wolken vliegt en dat het onbekende, boven de wolken, veel dichterbij is en nog veel meer te bieden heeft dan je denkt. Laat je niet tegenhouden door dingen die je (nog) niet kent! 

Niet voor niets is mijn motto: Laat de horizon niet je grens zijn 

Benieuwd wat deze belofte voor jouw business kan betekenen? Bel me, mail mee, of maak direct een afspraak met De Marketing Mentor:
+32 472 43 65 13 | frank@demarketingmentor.com