Content plaatsen, een lastige klus? Het belang van info delen en je expertise aan de man brengen is cruciaal voor het aantrekken van je doelgroep. Het is bewezen dat het delen van content belangrijk is om vertrouwen te winnen.

Enkele tips omtrent het plaatsen van content op Linkedin.

Waar plaats ik content?

 

– Status Updates

Jouw status update is zichtbaar voor al jouw connecties. Indien iemand jouw update deelt of commentaar geeft, zal ook zijn netwerk dit op zijn beurt zien.

LinkedIn Status Update

LinkedIn delen

Deel content van Pulse of  artikels die je leest en die relevantie hebben met jouw vakgebied of interesses.

Tips 

  1. Share links van interessante artikels en deel dit met commentaar zoals : ‘Interessant artikel’ , ‘Hier is ons bedrijf ook mee bezig’… Filmpjes zijn ook steeds fijn om te delen, maar zorg dat ze kort zijn! Max 2 min.
  2. Je kan ook documenten toevoegen aan je status update.
  3. Vermeld personen in status update door @ voor de naam te typen. Zijn of haar naam zal dan vanzelf verschijnen. Zo stel je mensen voor aan elkaar en geef je tegelijk ook een referentie. Bv: ‘Op dat event was @…  ook aanwezig! Zijn presentaties zijn een plezier om naar te luisteren!”
  4. Vertel kort iets over de events waar je aanwezig bent, en de events die je zal meemaken. Maak anderen nieuwsgierig!

Dingen die je zeker en vast moet vermijden

  1. Posten dat je een lekker ontbijt hebt gegeten of dat jouw huisdier ziek is… Linkedin is een professioneel netwerk. Wees zeker dat de info die je post relevant is.
  2. Spam niet met mega veel posts. 1 of 2 keer per dag laten zien dat je aanwezig bent is ruim voldoende.
  3. Verkoop geen producten of diensten via Linkedin. Dat brengt ons terug in de tijd van de schreeuwerige reclame in de plaatselijke krant. De bedoeling van Linkedin is dat je jezelf profileert als expert.

 

– Pulse

Een andere weg om content te plaatsen is Pulse. Iedereen (345 miljoen leden) heeft toegang tot dit platform. Dus waarom niet zelf aan de slag?

LinkedIn Pulse Post

Voordelen van posten op Linkedin

  1. Al wie het leest heeft interesse. Hier vind je gelijkgestemde zielen en maak je niet alleen contact met je ‘followers’ maar ook met business partners. Door info te delen in tweerichtingsverkeer kan dit leiden tot een beter begrip van jouw vakgebied.
  2. Meer ‘exposure’ voor jouw vakgebied of interesses.
  3. Elke nieuwe volger creëert de mogelijkheid naar een groter netwerk. Zo kom je bij een groter publiek bekend te staan.

Stappenplan

  1. Stel je doel duidelijk. Wat wil ik bereiken met mijn blog op Linkedin. Voor welk doelpubliek schrijf ik dit artikel? Wat zijn de grootste uitdagingen waar deze doelgroep voor staat en hoe kan ik hen helpen?
  2. Brainstorm er op los. Vanaf dat je een idee hebt over wat je wil vertellen, denk dan eens na over ‘hoe’ je dit gaat vertellen. Welke titels zullen aanslaan bij jouw doelpubliek?
  3. Focus. Nu je enkele ideeën hebt, selecteer de meest relevante voor jouw doelpubliek. De tips van Linkedin kunnen helpen. (Engels)
  4. Kies een foto. Klik hier voor een overzicht van een aantal websites met “Royalty Free” foto’s. (Engels)

 

Content strategie toepassen op Linkedin

Super dat je jezelf wil engageren om bovenstaande tips uit te voeren. Maar wat ben je met alle content als je geen plan hebt?

Stap 1: Plan je postings in.

Om optimale resultaten te bereiken, moet u de content die u gaat delen plannen. Hier zijn wat tips om dit meer effectief toe te passen.

  1. Neem de tijd om wat goede artikelen te vinden die je wilt delen. Bedenk status updates om te posten en kijk of je relevante informatie voor jouw sector kan posten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een infographic.
  2. Organiseer je content en maak een planning wat je wanneer gaat posten. Tip: maak een extra agenda aan in je kalender programma (google Calender – Outlook) waarin je deze planning plaatst.
  3. Door gebruik te maken van Social Media Management software vergroot je flink je effectiviteit. Met deze software kan je o.a. je content van te voren in te plannen, heb je mogelijkheid tot het posten op diverse Social Media, en tal van andere zaken. Er zijn legio tools beschikbaar, je hebt zelfs gratis tools met basis functionaliteit. Een goed programma kost zo’n €50,- per maand, maar dat haal je er ruimschoots weer uit, alleen al door de tijdwinst die je ermee behaalt.

Stap 2: Bepaal de frequentie van posten

Als je content gaat delen is het belangrijk om de juiste frequentie te bepalen. Zo blijf je “top-of-mind”, zonder dat het spam wordt. Gemiddeld zijn de volgende richtlijnen van toepassing:

  • Status Updates: 2 tot 3 keer per dag.
  • Pulse: 1 tot 2 keer per week.

Dit is uiteraard afhankelijk van de sector, dus kijk wat voor jou werkt.

Stap 3: Volg alles op!

Als je marketing inspanningen werken, zal je een toename zien in de volgende zaken: aantal personen die je profiel bekeken hebben, connectie verzoeken of zelf directe berichten van bezoekers.

Dan is het tijd om het gesprek aan te gaan om erachter te komen wat hun interesse gewekt heeft, met het oog op een mogelijke opportuniteit tot samenwerking.