Ook in deze zware tijden nemen wij als crowdlendingplatform onze verantwoordelijkheid om de lokale economie te ondersteunen. Hieronder lees je onze aanpak.
In 2015 startte ik WinWinner op met het doel om lokale ondernemers te helpen groeien: restaurants die nieuwe locaties willen openen, lokale handelaars die extra personeel willen aanwerven, start-ups die willen investeren in technologie en sales… Zo haalden al meer dan 250 Belgische ondernemers €23 miljoen groeifinanciering op via ons platform door in hun netwerk investeerders te vinden.
Vandaag zitten we door de coronacrisis in een andere situatie. Kmo’s in België verleggen hun focus van groeien op de lange termijn naar overleven op de korte termijn. Door verplichte sluiting ziet ruim 40% van de bedrijven de helft van hun omzet wegvallen, terwijl bepaalde vaste kosten niet wegvallen. Zo raakt het geld op de rekening op, ook van gezonde bedrijven.
Om onze missie “ondernemers en investeerders samen laten groeien” kracht bij te zetten komen we vandaag met een initiatief om de zwaarst getroffen ondernemers te helpen deze crisis te overleven: Het Crowdlending Overbruggingskrediet.
Via ons vergund crowdlendingplatform kan je als ondernemer financiering vinden door kleine leningen te vragen in je netwerk en in return rente teruggeven. Wij helpen je om een aantrekkelijk investeringsdossier op te maken, juridisch in orde te zijn en uiteraard de investeringen te ontvangen. Lees hier onze uitgebreide gids over crowdlending.
Tijdens de coronacrisis kan je als getroffen ondernemer via een verkort traject een WinWinner-campagne opzetten om een overbruggingskrediet op te halen, aan sterk verminderde kosten.
Wat houdt ons initiatief “Crowdlending Overbruggingskrediet” in?
- Opstartkost valt volledig weg: De verplichte opstartkost (€1.495) die de ondernemer normaal gezien betaalt om een campagne voor te bereiden, laten we volledig wegvallen. De variabele succeskost (7%) blijft, zodat we onze eigen kosten kunnen betalen.
- Screening binnen 24 uur: We blijven uiteraard grondig screenen maar kunnen op werkdagen binnen 24u antwoord bieden als alle nodige documenten (tussentijdse jaarrekening en balans) aanwezig zijn.
- Verkort traject: We beperken het dossier tot de essentie om een tijdelijke overbruggingscampagne voor te bereiden en investeerders aan te trekken.
- Cashflowadvies: We bieden een gratis template cashflowplan aan om de runway te bepalen en geven bijkomend advies om de kosten en inkomsten zo realistisch mogelijk in te schatten.
- Microkrediet vanaf €10.000: We verlagen ons minimale doelbedrag naar €10.000.
- Flexibele leningsvoorwaarden: We geven de mogelijkheid om renteloze leningen aan te bieden met eenmalige aflossingen op een periode van 6 tot 24 maanden.
- 30 dagen extra campagne: De campagnes verlengen we van 60 dagen naar 90 dagen, waardoor ondernemers langer tijd hebben om hun netwerk aan te spreken.
- Kosteloos investeren vanaf €100: We geven investeerders de kans om crowdleningen te geven vanaf €100 zonder bijkomende kosten, wat de drempel om te investeren enorm verlaagt.
- Bijkomende rewards zoals waardebonnen: Om investeerders te incentiveren zoeken we samen naar “rewards” zoals waardebonnen en kortingen, wat de gunfactor alleen maar verhoogt.
- Online infosessies voor investeerders: Aangezien er geen fysieke evenementen kunnen georganiseerd worden, houden we voor elke campagne een online infosessie voor geïnteresseerde investeerders.
Welke ondernemingen kunnen gebruik maken van dit aanbod?
We richten ons op bedrijven die voor de coronacrisis gezond waren, maar verplicht (geheel of gedeeltelijk) hebben moeten sluiten: horeca, evenementensector, sportclubs, lokale handelaars, kappers, coaches… We baseren ons hiervoor op de lijst van de Vlaamse overheid. Ook zorginstellingen of vzw’s die zich extra inzetten kunnen hiervan gebruik maken.
Waarop wordt er gescreend?
De onderneming moet kunnen aantonen dat er voor 1 maart
- positieve solvabiliteit en free cashflow aanwezig was; en
- er geen betalingsachterstanden zijn op RSZ en bedrijfsvoorheffing.
Uiteraard moet je ook bereid zijn om je eigen netwerk aan te spreken met je crowdlendingcampagne. Enkel vennootschappen en verenigingen kunnen een WinWinner-campagne opstarten, geen eenmanszaken.
Zullen investeerders momenteel bereid zijn om te investeren in ondernemingen?
Investeren in ondernemingen is altijd risicovol en dat risico daalt niet tijdens deze moeilijke periode. We voelen echter een enorme solidariteit van Belgische burgers om de lokale economie te blijven ondersteunen. We zijn ervan overtuigd dat de lagere minimale investering, €0 investeringskosten en de bijkomende rewards overtuigend zullen werken.
Waarom zetten jullie dit initiatief op?
Voor alle duidelijkheid: we willen zeker geen munt slaan uit de situatie maar gebruiken onze unieke positie als crowdlendingplatform voor kmo’s om een positieve impact te kunnen maken. We zijn met ons hele team hard aan het werken om zowel ondernemers als investeerders te steunen.
Heb je nood aan een overbrugging? Vul het Quickscan formulier in en upload je laatste resultatenrekening en balans voor de screening.
Ken je een ondernemer die getroffen is en dit moet lezen? Deel ons bericht en help de lokale economie.
Laten we samen deze crisis verslaan!
Matthias Browaeys, oprichter WinWinner
Bron: WinWinner