Zaterdag is het weer zover. Heb jij al een cadeau in de winkel liggen? Dat daar hangt, ligt of staat te wachten op de klanten van morgen? Super! Dat gaan ze werkelijk erg leuk vinden.

Moest je nog een beetje in de war zijn van wat je zoal kan geven dan zetten we nu enkele ideetjes voor je op een rij. Misschien inspiratie voor volgend jaar?

  • Wil je een waardebon geven? Goed idee, maar de nieuwste marketingtrend is om je klant aan te zetten deze aan een ander te geven. Zorg er dus voor dat je waardebon geldig is voor iedereen behalve jouw klant. Het cadeau dat je hem/haar geeft is dat hij een cadeau kan geven aan iemand die hier heel blij mee zal zijn. 🙂 Onder het mom: Iedereen krijgt graag cadeaus maar geeft er ook graag weg!

Surprise!

  • Zijn jouw diensten of producten relatief duur om zomaar weg te geven? Dat zou kunnen.  Probeer het dan met een woordspeling in combinatie met een ‘goedkoop’ product. Je kan je klant ook een een compliment of motiverende quote voor’schotelen’. Jaja, dan denken we aan eten. Een worst bijvoorbeeld?

Maar je kan het ook proberen met groenten?

Het enige werk is dus even naar de groentenboer rijden en enkele leuke kaartjes printen. Lijkt ons wel handig!

  • Heb je wel wat centen voorhanden om echt uit te pakken met iets origineel? Wel, denk dan aan een ideale mix van iets ludiek, grappig, en absoluut onvoorspelbaar. Het hoeft geen correlatie te hebben, maar een kleine link  naar jouw product of dienst is wel mooi. Kan jij raden wat voor bedrijven onderstaande gadgets hebben gefabriceerd voor hun klanten?
  • Wil je echt blijven plakken? Schrijf dan een persoonlijke boodschap voor jouw klant (Misschien wel op een post-it :-)). Recht uit het hart en authentiek. Geloof ons! Je klant zal verrast zijn en vergeet zoiets niet snel. Nog een vleugje humor en de klant zal niet kunnen wachten deze ervaring te delen met anderen.

  • Ga eens met andere ondernemers praten. Wat hebben zij jouw klanten te bieden? Misschien kan je afspreken dat jij hem waardebonnen geeft voor jouw business als geschenk voor zijn klanten? En dat jij cadeaus geeft die van hem/haar komen aan jouw klanten? Zo trek je nieuwe klanten aan én zorg je ervoor dat je bestaande klanten in de buurt blijven. (Want ze gaan met hun bonnetje naar de buurman- ondernemer en lopen dan ook jouw zaak weer voorbij) Creëer dus een smurfendorp: waar jullie elkaar helpen! En er uiteindelijk allemaal beter van worden! Klinkt niet alleen leuk, maar werkt ook! Geven we je op een blaadje.

  • Een absolute aanrader om je klanten in de watten te leggen is natuurlijk een drankje aanbieden. Zo blijven ze ook wat langer hangen. En hoe langer de klant in je winkel…
    De klantbeleving is uiteindelijk waar het om draait! Een tevreden klant is meestal ook een goede klant. 🙂

Een klein beetje inspiratie dus! Heb je zelf nog ideetjes of wil je graag jouw cadeau op de dag van de klant tonen aan onze lezers? Dat kan! Reageer op de blog onderaan of stuur ons een mail. Wij zijn alvast benieuwd.

Veel succes allemaal! Geniet ervan en vergeet vooral niet te lachen. Het is uiteindelijk ook een beetje een hoogdag voor ieder van jullie!