Dat lijkt misschien een vreemde vraag. Je wil natuurlijk allebei: de juiste dingen op de juiste manier doen. Inderdaad. Waarom focussen veel bedrijven, dan zo sterk op efficiëntie* (de dingen juist doen) in plaats van effectiviteit (de juiste dingen doen)?
Daar hebben we het hier namelijk over: effectief en efficiënt zijn. Effectief zijn betekent dat je doelgericht bezig bent: alles draagt bij aan de missie van je bedrijf, het waarom van je bestaan. Efficiëntie betekent dat je kosten (middelen, tijd) minimaliseert bij een maximale output.
Meten is weten
Meten is weten, zeggen we vaak in het digitale tijdperk. De keerzijde hiervan is dat je succes alleen nog afmeet aan de makkelijk meetbare zaken: geld en tijd (views en clicks).
Dat gaat uiteindelijk ten koste van de effectiviteit. Zeg eens eerlijk: wat is het nut van de verkeerde dingen heel efficiënt doen? Dat zijn goedkope clicks zonder conversie: niks waard. Efficiëntie moet op effectiviteit volgen en niet andersom.
Ben jij effectief?
Stel jij je weleens de vraag hoe effectief je bedrijf is? Doe je nog wel de juiste zaken, die de meeste impact hebben? Richt jij je op de juiste klanten: je meest waardevolle klanten?
Terwijl je ooit begon met de ambitie om een topproduct of -dienst in de markt te zetten, ben je inmiddels enkel bezig om kosten te reduceren en zoveel mogelijk te verkopen. Minder kwaliteit, lagere marge, verkeerde klanten (prijskopers).
Focus op efficiency is korte termijn
En hoe staat het met je andere stakeholders, zoals je werknemers en leveranciers? Niet alleen klanten zijn belangrijk voor het succes van jouw bedrijf en merk, maar ook de mensen die voor je werken en aan je leveren. Focus op kosten betekent vaak dat je deze partijen (te) zwaar onder druk zet. Dat gaat uiteindelijk ten koste van de kwaliteit, je imago en je merk.
Effectiviteit negeren kan een tijdje goed gaan, maar je loopt er uiteindelijk altijd op stuk. Efficiency-denken is namelijk per definitie korte termijn denken.
Onze missie is de wereld redden van ineffectieve marketing. Wil jij de effectiviteit van jouw bedrijf verhogen? De balans terugvinden tussen kostenbewust en doelgericht zijn? Maak dan snel een afspraak voor een eerste gratis sparringsessie.
* Sommige bedrijven moeten nu alles doen om te overleven. Uiteraard ligt er dan tijdelijk een grote nadruk op kosten.