Tot slot van deze serie: hoe kun jij jouw aanbod uniek maken? Dit is het beproefde vierstappenplan van De Marketing Mentor. Welkom bij ‘Boven de wolken’, de vlog van De Marketing Mentor
Eerst even iets over onze aanpak: wij zijn geen consultants, wij zijn mentoren. Onze drijfveer is: onze kennis en ervaring, opgeteld uit meer dan 50 jaar in marketing en communicatie, aan jou over te dragen. Een mentor is een gids, en soms ook een extra paar handjes, maar ook je steun en toeverlaat. Iemand die vertrouwen, moed, zekerheid biedt. Mentorschap gaat over empowerment. Deze keer gaan we het samen doen, daarna kun je het zelf doen.
Dit gaat eigenlijk om één cruciale vraag: wat is het probleem? Dat is meestal niet de eerste vraag waarmee ondernemers bij ons binnenkomen. Wij luisteren daarom naar de onderliggende oorzaken. Wat is het échte probleem? Hoe komt het dat je altijd weer op hetzelfde punt tegen bepaalde dingen aanloopt?
Op basis van jouw input en onze kennis en ervaring vatten wij jouw situatie nauwkeurig samen. Dat gaat over je markt, dat gaat over je product, dat gaat over je doelgroepen, noem het maar op.
In deze tweede fase duiken we dieper in de leefwereld van je meest waardevolle klanten. Je bestaande klanten en je potentiële klanten. Focus is een absolute voorwaarde van goede marketing. Denk maar aan het IKEA-voorbeeld uit de vorige vlog.
Niemand heeft onbeperkte middelen, dus je moet wel ergens keuzes maken. Waarmee maak je het meeste impact? Alles voor iedereen willen zijn? Dat is de beste strategie om zo snel mogelijk te falen. Daarom is het belangrijk om alles te weten te komen over jouw meest waardevolle klanten.
Wat zijn hun behoeftes, verlangens, angsten, doelen, talenten, noden? Voor wie en waarom springen ze uit hun zetel? Waar hebben ze écht nood aan? Want dáár ligt de kans om je te onderscheiden. Daar kun jij een unieke positie in de markt claimen.
Wat is dan jouw unieke verhaal? Want dat is de ‘sweet spot’: het raakvlak tussen jouw aanbod en de behoefte van je klant. Wat is de betekenis voor de meest waardevolle klanten en hoe breng je het verhaal naar buiten? Welke visuele aspecten moet je daarvoor in acht nemen? En welke ‘tone of voice’ is daarbij passend?
De laatste stap is een concreet stappenplan. Wat moet je precies doen om je doel te bereiken? Hoe zien alle P’s van je bedrijf er uit? Wat zijn de cruciale touchpoints met je doelgroep? En hoe zorg je ervoor dat alle touchpoints jouw unieke verhaal ondersteunen?
Implementatie? Dat kunnen wij doen met onze geprefereerde partners of natuurlijk ook met jouw vertrouwde aanbieders.
Meer weten over wat De Marketing Mentor voor jou en jouw bedrijf kan betekenen? Boek dan vandaag nog jouw gratis sparringsessie van 1 uur (videogesprek ook mogelijk). We zijn ontzettend benieuwd naar jouw verhaal. Tot snel.