Twee zaken waarover Vlamingen, Brusseleirs en Walen het met elkaar eens zijn:
- België moet volgend jaar Europees kampioen voetbal worden.
- Belastingen moet je zoveel mogelijk ontwijken. Die zijn immers veel te hoog, dus is zo min mogelijk betalen een nationale (denk)sport.
Het is weer eind van het jaar. Tijd om te bedenken hoe je de fiscus ook dit jaar geen cadeau geeft.
Hoe belastinguitgaven beperken? Zo!
Bijna elke ondernemer en zelfstandige die we spreken is heel goed op de hoogte hoe je op belastingen kunt besparen. Wanneer het gaat over hoe je op marketinguitgaven kunt besparen, blijft het vaak stil. Met allerlei (kostbare) gevolgen van dien.
Een paar voorbeelden van marketingmissers, waar onze klanten door een samenwerking met De Marketing Mentor zijn achtergekomen:
- De merknaam blijkt de meest waardevolle potentiële klanten niet aan te spreken
- Het logo communiceert het tegenovergestelde van wat de bedoeling is (bv. robuust en behoudend in plaats van innovatief en dynamisch)
- De nieuwe website levert, voor de tweede maal, niet de gewenste resultaten oplevert
- Frustrerende en steeds terugkerende discussies over juiste beeld en tekst
- Blijven steken in “vind ik het leuk?” (en niet op “bereik ik hiermee efficiënt het gewenste resultaat?”)
- Steeds geld steken in korte termijn ideetjes, die weinig structurele waarde hebben
- Elevator pitch en bedrijfspresentatie raakt potentiële klanten niet – geen follow up na eerste kennismaking dus
- Veel tijd en geld geïnvesteerd in klanten die weinig opbrengen
- Daardoor minder overhouden om in echt waardevolle klanten te steken
- Terwijl deze ‘verkeerde’ klanten waardevolle klanten afschrikken
Kosten of investering?
Wat bleek bij al deze ondernemers? Ze hadden niet scherp genoeg geformuleerd waarom klanten bij hen moeten zijn en nergens anders. Veel ondernemers hebben geen goed antwoord op de vraag waarin zij het beste in de wereld zijn (lees ook mijn blog en e-book hierover). Pijnlijk gevolg: geen eenduidig, relevant verhaal voor je markt (en misschien wel de verkeerde markt). Maar wat nog veel pijnlijker was: al deze ondernemers hadden hierdoor dure (want onnodige) marketing uitgaven gedaan.
Geen wonder dat deze mensen concludeerden dat marketing een kostenpost is (terwijl goede marketing een investering is. Met return).
Simpele oplossing: investeer een beetje, leer veel, dan pas de wereld veroveren
Ik heb de afgelopen 30 jaar in marketing altijd volgens een motto gewerkt, dat later in Sillicon Valley vertaald is als: fail fast. In onze wereld van kleine en middelgrote ondernemingen is dit nóg belangrijker, omdat het om ons eigen geld gaat.
Daarom zijn je eerste digitale campagnes een experiment, een steile leercurve om de zoekwoorden en visuals te vinden die de juiste klanten aanspreken. Dat doe je met een zo klein mogelijk budget. Waarom kies je dan wel een merknaam zonder duidelijkheid te hebben wat je meest waardevolle klanten zijn? Waarom laat je dure communicatiemiddelen zoals logo, website, brochures etc. ontwikkelen zonder te weten wat je precies moet vertellen om deze klanten volledig in te pakken?
Ik begrijp het wel: het is gemakkelijker om geld uit te geven voor tastbare zaken. Maar iets dat niet werkt, is per definitie duur.
Uw marketing-boekhouder: De Marketing Mentor
Wil jij je portemonnee ook een cadeau geven met de feestdagen? Kerstman zijn voor je eigen bedrijf? Ontdek in een kennismakingsgesprek hoe je slim op je toekomstige marketinguitgaven kunt besparen. Dat mag trouwens op elke dag van het jaar, daar hoef je niet mee te wachten tot de kerst.
Wij wensen jou een vrolijk jaareinde, een goed begin en een 2020 dat volkomen naar je zin is.