Echt waar? Nee, helaas niet. Maar het was wel logisch geweest, als je even doordenkt.

Toen Esther en ik een paar weken geleden op de Dutch Design Week waren, als gast van de Koninklijke Vereniging van Grafische Ondernemers in Nederland, viel ons iets op. Wanneer je een drukker vraagt “En, wat doe jij?”, krijg je een antwoord in de trant van: papier of ander materiaal bedrukken. In 100 jaar lijkt er wat dat betreft niks veranderd.

Je missie opnieuw formuleren

Drukkerijen (en de papierindustrie) hebben het zwaar. De sector wijst naar de digitaliserende samenleving. Veel sectoren hebben of krijgen daardoor te maken met verstoring van het businessmodel, met inkomstenstromen die in rook opgaan. De vraag is niet wat de oorzaak is, maar hoe snel en flexibel je op deze veranderingen kunt reageren, zo concludeerde Darwin al.

Wat als… de grafische industrie twintig jaar geleden zijn missie opnieuw geformuleerd had? Wat als ze de moed en de visie hadden gehad om voorbij hun horizon te kijken?

Wat als het antwoord over betekenis was gegaan?

In een eerdere blog vertelde ik al dat een potentiële klant misschien wel vraagt wat je doet, maar daar helemaal niet in geïnteresseerd is. Zij of hij wil wel weten wat jij voor hem kunt betekenen. Stel dat een drukkerij zijn werkgebied had benaderd vanuit betekenis…

  • Dan had een drukker van kranten en opiniebladen kunnen zeggen:

Wij geloven in vrije meningsuiting en denken dat elke stem de kracht heeft om de wereld te beïnvloeden.

Laat dit nou toevallig het mission statement van Twitter zijn.

  • Een reisboekendrukker had kunnen zeggen:

Wij leggen momenten van de wereld vast en delen die.

Het mission statement van Instagram.

  • Een drukker van lesmateriaal had kunnen zeggen:

Wij verbeteren levens door mensen te laten leren.

Laat dit het mission statement van Udemy zijn.

  • Een drukker van briefpapier en postkaarten had kunnen zeggen:

Wij geven mensen de mogelijkheid om de wereld te delen en opener en verbonden te maken.

Het mission statement van Facebook.

  • Een drukker van special interest magazines had kunnen zeggen:

Wij vinden dat iedereen gehoord mag worden en dat de wereld een betere plek wordt als we naar elkaar luisteren, onze ervaringen delen en bouwen aan een community die berust op onze verhalen.

Laat dit nou net het mission statement van Youtube zijn.

Betekenis: kans voor je business

Het zou aanmatigend zijn om te zeggen dat één zin alle problemen van de grafische sector had kunnen oplossen. Absoluut niet. Er zijn zoveel factoren die een rol spelen. Maar een missie geformuleerd vanuit betekenis – en dus niet vanuit beperkende gedachten als de bezettingsgraad van dure drukpersen – had veel ruimte kunnen scheppen voor verandering en nieuwe richtingen.

Gelukkig is er wel wat goed nieuws voor de drukkers: papier is weer hip, het nieuwe vinyl. Onderzoek leert dat mensen al die digitale spam, fraude en privacy-problemen beu zijn. Ondertussen staan brievenbussen leeg en zal echte ‘snail mail’ in dat vacuüm zeker de aandacht trekken. Misschien is het weer tijd voor goede ouderwetse Direct Mail.

Met De Marketing Mentor op lange termijn jouw meerwaarde verhogen

Bij De Marketing Mentor zijn we ervaren experts in het ontdekken en definiëren van de lange termijn betekenis en meerwaarde van jouw bedrijf. We achterhalen de specifieke betekenis voor jouw ideale klant. Niet alleen voor drukkers, maar voor elke ondernemer die de kracht van betekenis begrijpt.

Nieuwsgierig welke betekenis jouw onderneming voor de lange termijn kan claimen? Maak dan vandaag nog een afspraak met De Marketing Mentor. Wij verheugen ons erop om met jou kennis te maken.

Foto: Kijken naar de horizon vanuit Pemuteran (Bali)