Niko – Digital Marketeer
Sleutelbeheerder
Ðineros: 503 Ð

Hallo Geert,

Allereerst wil ik zeggen dat je je niet moet blindstaren op de cijfertjes, user experience is natuurlijk het belangrijkste.

Dat gezegd hebbende, is performance ook een belangrijke factor, zowel voor de user experience alsmede ook een factor die meetelt in je Google ranking.

Aangezien websites meer en meer vanaf mobiel bezocht worden is het zaak dat deze snel laden.

Uiteraard hangt het een en ander ook af van het type website, bij complexere websites is het niet altijd evident om een super hoge score te behalen.

Hogere score’s zijn echter wel mogelijk, zie bijvoorbeeld https://eet-plezier.be een van de éérste websites die gemaakt is met onze eigen web builder. De website scoort standaard (zonder optimalisatie vanaf de gebruiker) 95 voor mobiel, en 93 voor desktop in de google speed test.

Ik heb hierboven Google speedtest aangegeven omdat deze de beste indicatie zal geven hoe Google dit ziet. Als je hier goed scoort, zal je dus zeker pluspunten krijgen in je ranking factor.

Om verder te analyseren gebruik ik ook andere tools bijvoorbeeld GTmetrix (zoals hierboven aangegeven door Nicolas). De score’s bij verschillende tools zijn vaak ook anders omdat ze andere zaken meenemen in hun tests.

De tests kunnen een hulpmiddel zijn om je website verder te optimaliseren, aangezien je hier kan zien wat mogelijke verbeterpunten zijn.

De server en het platform zijn uiteraard belangrijk in deze, zaak om dus te beginnen met een goede hosting / platform als basis.

Indien je reeds een website hebt op een bepaald platform waar je zoals in jouw geval weinig aan kunt aanpassen zijn er toch enkele zaken waar je de performance mogelijk mee kan verhogen.

• Let erop dat de afbeeldingen die je plaatst geoptimaliseerd zijn, allereerst dus de resolutie aanpassen aan het benodigde formaat. Daarnaast kan je de afbeelding ook comprimeren met speciale tools. Een handige online tool om handmatig enkele afbeeldingen te comprimeren is compressor.io
  • Eventueel kan je het verkeer via een CDN laten lopen. Dit zijn servers die continu een kopie van je website maken, en deze dan aan je bezoekers tonen. Een bekende CDN is bijvoorbeeld Cloudflare. Let op: Dit resulteert niet altijd in een performance verbetering, en ligt grotendeels aan de performance van je huidige server/platform.