Op 9 juli startte Google officieel met het gebruik van paginasnelheid als ranking factor bij mobiele zoekopdrachten. De ‘Speed ​​Update’, zoals deze door Google wordt genoemd, is van toepassing op mobiele sites en heeft de grootste impact op mobiele webpagina’s die nu traag geladen worden.

Wat betekent dit?

Google beloont sites die sneller laden met een lichte ranking-boost bij mobiele zoek opdrachten! Ja, je leest het goed. Hoe hoger de paginasnelheid, hoe beter de boost. Een boost van Google is natuurlijk altijd meegenomen, maar de ‘Speed ​​Update’ richt zich met name op het bestraffen van trage sites door ze een lagere ranking te geven!

De snelheidsmissie van Google

Google is al bijna een decennium lang, zowel een pionier als een kampioen op het gebied van paginasnelheid. De zoekmachinegigant begon al in 2009 met een reeks tests. Uit de eerste resultaten bleek dat langere laadtijden leiden tot een daling van zoekopdrachten op het web; aanvullende gegevens lieten een directe correlatie zien tussen de snelheid van de site en de exploitatiekosten. Google heeft daarom besloten om in 2010 de sitesnelheid te gebruiken als een ranking signaal in zijn zoekalgoritmen.

Google hield ook de snelheid van de mobiele pagina’s in de gaten. In 2013 noemde Google ook al de mogelijkheid om snelheid gerelateerde mobiele ranking factoren in de toekomst in te voeren. Zo ook voor nieuwe negatieve ranking factoren voor mobiele sites. Vijf jaar later werd de snelheidsupdate eindelijk in juli van dit jaar uitgebracht.

Google PageSpeed

Google heeft een tool ontwikkeld die de snelheid en prestaties van een site analyseert, genaamd Google PageSpeed. Google heeft de standaard gezet voor betere websiteprestaties. Hoe het meten van paginasnelheid exact werkt is nog steeds gehuld is in mysterie. Maar wil je goed scoren in de ogen van Google, dan kan je je het beste conformeren aan de normen van deze zoekgigant en deze tool gebruiken om de prestaties van je site te meten.

‘snelheid is gelijk aan omzet’ ~ Google

Google heeft vele tests uitgevoerd om de duidelijke correlatie tussen paginasnelheid en zakelijk gebruik verder te benadrukken. In januari 2018 hebben ze een analyse gedaan van 11 miljoen mobiele advertenties op bestemmingspagina’s in 213 landen. De resultaten tonen aan dat terwijl mobiel voor het merendeel van het webverkeer zorgt, desktop nog steeds hogere conversiepercentages biedt. De reden? De gemiddelde desktopsite heeft een snellere paginasnelheid.

Zoals Google zelf zegt: “snelheid is gelijk aan omzet.” Steeds weer laten statistieken zien dat snellere paginasnelheid leidt tot een langere betrokkenheid, hogere conversiepercentages en hogere inkomsten.

Kijk maar eens naar de volgende statistieken:

  • 53% van mobiele sitebezoekers verlaat een pagina die langer dan drie seconden duurt om te laden.
  • Bij een test op websites van KMO’s bleek dat 10% van de conversies verloren gaan voor elke seconde die nodig is om inhoud te laden.

De mobiele meerderheid

Inmiddels zou je al moeten weten dat de mobiele markt enorm is en het wordt alleen maar groter! Sterker nog, mobiele gebruikers zijn goed op weg om 75% van al het internetverkeer tegen het einde van 2018 te verantwoorden. Als je het belang van je paginasnelheid nog niet volledig ziet, kijk dan eens naar de volgende cijfers:

  • Wereldwijd vind meer dan 40% van alle online transacties plaats op mobiele apparaten. Van dat aantal zegt 51% van de klanten dat paginasnelheid de belangrijkste reden is voor het maken of annuleren van een transactie.
  • Omdat laadtijden van mobiele pagina’s variëren van 1 tot 10 seconden, neemt het bouncepercentage (bezoekers die gelijk je website weer verlaten) toe met maar liefst 123%. De gemiddelde tijd die een mobiele pagina nodig heeft om volledig te laden, is 15 seconden.

Gezien het percentage mobiele internetgebruikers zijn we van mening dat optimalisering voor mobiele gebruikers tegenwoordig een vereiste is. Een tragere mobiele sitesnelheid was in het verleden mogelijk acceptabel, omdat het merendeel van de bezoekers nog via desktop kwam.

We leven nu echter in een wereld van de ‘mobiele meerderheid’, waarin we nog maar net begonnen zijn met een ‘mobile-first’ standpunt. Vanuit dat perspectief is het niet meer dan logisch dat mobiele sites de snelste sites moeten zijn. Naarmate mobiele gebruikssnelheden blijven stijgen, zullen langzamere mobiele sites ook steeds minder aanvaardbaar worden!

Web-AmiGo: Snelheid voorop

Web-AmiGo is gebouwd op het eerste webontwerpplatform dat de kwestie van paginasnelheid aanpakte. In 2017 is hele platform opnieuw ontworpen om ervoor te zorgen dat alle websites, volledig zijn geoptimaliseerd voor paginasnelheid op zowel desktop als mobiel. We kunnen met trots zeggen dat binnen 30 seconden na publicatie van je site, deze automatisch wordt geoptimaliseerd om hoog te scoren in de Google PageSpeed-test. (meer info op web-amigo.com)

Stel niet uit. Optimaliseer nu!

Ze zeggen ‘Content is King’. Misschien heb je geweldige content op je site, maar de kans bestaat dat er potentiële inkomsten verloren gaan als gevolg van traag ladende pagina’s! En in alle eerlijkheid, wat heeft goede inhoud te bieden als het voor een gebruiker eeuwig duurt om er toegang toe te hebben? Dat zou hetzelfde zijn als rijden met een luxe wagen die niet sneller kan dan 25 km/u: Leuk, als je tijd hebt om te verspillen.

Zie de Google ‘Speed Update’ als een seintje van Google om jouw website ook een ‘Speed Update’ te geven 😉

 

Bron: Web-AmiGo