Als je ook gebruik maakt van Mailchimp, dan heb je de afgelopen week al het één en ander voorbij zien komen. Iets van een double opt-in en een single opt-in? Allemaal erg verwarrend. Wij willen je graag even op de hoogte brengen over de stand van zaken.
Vorige week was er de beruchte mailing vanuit Mailchimp dat de aanmeldprocedure (opt-in) aangepast zou worden.
In plaats van de standaard double opt-in zou dan een single opt-in plaatsvinden.
Bij een double opt-in wordt er na het invullen van een mailadres en naam meteen een mail gestuurd naar degene die het formulier heeft ingevuld.
Op deze manier is er een extra controle dat het juiste emailadres door de juiste persoon ingevuld werd. Bovendien krijg je als klant ook automatisch de bedankpagina te zien wanneer je gegevens worden toegevoegd (aan een lijst in mailchimp).
Bij een single opt-in is er geen controle na het invullen van naam en emailadres. De ingevoerde gegevens worden meteen in de database/mailinglijst verwerkt.
Vele gebruikers willen echter de double opt-in behouden, o.a. voor de GDPR* wetgeving die per 25 mei 2018 definitief wordt.
Er zijn dus heel wat opmerkingen binnengekomen bij Mailchimp i.v.m. deze aanpassing. Daarom hebben ze besloten om de verandering NIET door te voeren voor gebruikers waarvan het geregistreerde adres in de EU is.
Alles blijft dus zoals het was!
Zijn er nog vragen of onduidelijkheden, aarzel dan niet om ons te contacteren!
*GDPR (of ook Algemene Verordening Gegevensbescherming – AVG genoemd) gaat over het beheer en de beveiliging van persoonlijke gegevens van Europese burgers. Als organisatie moet u vanaf mei 2018 kunnen aantonen welke persoonsgegevens u verzamelt, hoe u deze data gebruikt en hoe u ze beveiligt (of u dit nu in uw datacenter of in de cloud buiten de EU beheert).Bron: gdpr-eu.be