Ondernemers die zelf ‘klussen’. Doe-het-zelven in je eigen bedrijf. En dan heb ik het niet over een wandje schilderen of zelf je kopieerapparaat weer op gang krijgen, maar over ondernemers die denken/vinden dat ze zelf alles beter doen. Ik kom ze regelmatig tegen.

Dat gaat vaak wel een tijdje goed, want eerlijk is eerlijk: de meeste ondernemers zijn alleskunners en allesdurvers. Het is een persoonlijkheidstrek die je zeer geschikt maakt om een eigen bedrijf te starten. En het is je grootste valkuil: de beste manier om op korte of langere termijn aan je eigen succes ten onder te gaan.

Er moet toch meer zijn!

Als startende ondernemer weet jij het beste waar je naartoe wilt en hoe je daar komt. Dus doe je het zelf. Eigenwijsheid (positief!) plus een gebrek aan financiële middelen. Slimme ondernemers vragen zich na verloop van tijd af: is het goed genoeg? Kan het niet beter? Er moet toch meer zijn!

Zo ook Maarten, een gepassioneerde career coach uit het Antwerpse. Maarten en ik kennen elkaar omdat wij beide coworken in het bolwerk in Edegem.

Hij had het gevoel dat zijn communicatie niet scherp genoeg was en niet helemaal aansloot bij zijn persoon en de manier waarop hij zijn bedrijf ziet. Maarten vroeg me om eens naar zijn website te kijken: wat ik ervan vond?

Wil je een uitvoerder? Of een mentor?

Met een “ik-doe-wat-je-zegt”-mentaliteit had ik hem zeker een goede grafisch ontwerper uit mijn netwerk kunnen aanbevelen die zijn website een nieuwe ‘look & feel’ had gegeven. Daarmee was hij waarschijnlijk een tijdje heel tevreden geweest.

Maar ik ben geen uitvoerder. Ik ben een mentor. (Wat betekent dat? Lees mijn eerdere blogpost erop na) Dus ga ik nadenken en navragen wat er achter die initiële vraag over de website zit: gaat een nieuw logo en een nieuwe website Maartens frustratie over zijn communicatie oplossen? Ik vermoedde van niet.

Hij moest eerst meer duidelijkheid krijgen over zijn missie, de leefwereld van zijn doelgroep en de bijpassende storytelling. Maarten weet precies wie hij is en wat hij wil, dat is het probleem niet. En ideeën en daadkracht heeft hij meer dan voldoende. Maar heel scherp en eenduidig formuleren waar hij voor staat, zodat een ander daarmee aan de slag kan?

Tijd, energie en vooral geld bespaard

Gelukkig vond Maarten dat ook. We hebben met Maarten in korte tijd een intens traject doorlopen om zijn missie, doelgroep en storytelling uit te kristalliseren. Op dit moment zijn we druk bezig met een nieuw logo en huisstijl en een nieuwe website voor hem.

Een bijkomend effect van het mentortraject is dat Maartens eigen denkproces in een stroomversnelling is geraakt: elke keer dat we hem zien, heeft hij helderder voor ogen wat hij precies wil. Een volgend communicatieprobleem kan hij dan ook prima zelf oplossen (al blijft hij altijd meer dan welkom bij ons!). Dit traject heeft hem slagvaardiger gemaakt, dus wat De Marketing Mentor betreft: missie geslaagd!

Benieuwd om eens vrijblijvend te spreken over wat een mentortraject bij De Marketing Mentor voor jou kan betekenen? Wij ontvangen graag je email of telefoontje.