Sauna on Wheels is een nieuw concept dat barrelsauna’s aanbiedt, zowel voor verkoop als voor verhuur. Zoë en Anke zijn een ambitieus stel, en ze zijn vol passie en enthousiasme aan hun avontuur begonnen. Wij vroegen hen hoe ze erin geslaagd zijn om hun bedrijf op korte tijd bekend te maken bij het grote publiek.

Hoe is bij jullie het idee van Sauna on Wheels ontstaan? 

We zijn allebei fervente saunabezoekers en speelden met het idee om zelf een sauna te kopen. We hebben namelijk twee – bijna drie –kindjes en wilden niet telkens een babysit moeten zoeken als we naar de sauna zouden gaan. Maar na enkele gesprekken beseften we dat we te weinig tijd zouden hebben om hem frequent te gebruiken. De kostprijs woog dus niet echt op tegen de voordelen ervan. Het leek ons ideaal om een sauna te kunnen huren. Een sauna die aan huis komt, waardoor je geen babysit moet zoeken, niet heen en weer moet rijden, en waarbij je de temperatuur kan regelen, de opgietgeuren zelf kan kiezen … Zalig toch! Maar na wat opzoekingswerk bleek dat zoiets niet te vinden was bij ons in de buurt. In het begin moesten we er eigenlijk om lachen, maar hoe vaker het ter sprake kwam, hoe meer zin we kregen om zelf iets uit te werken. We zijn allebei ambitieus en ondernemingsgezind dus enthousiasme was er genoeg. Ik heb alles op papier uitgewerkt en mijn man heeft de sauna gebruiksklaar gemaakt. Sauna on Wheels was vanaf dan een feit.

Hoe hebben jullie de start van jullie bedrijf aangepakt? 

Het creatieve – de naam, het logo, de uitwerking, de bouw van de sauna – was geen enkel probleem. Het administratieve hebben we samen met onze boekhouder geregeld. Het enige waarin we echt leken waren was de marketing, zowel offline als online. We hadden allebei een facebookpagina maar daar stopte het dan ook. We hebben toen hulp ingeschakeld om ons wegwijs te maken met bedrijfspagina’s op sociale media. Online gezien worden is heel belangrijk, maar hoe we dat moesten aanpakken, dat was in het begin toch wel even zoeken. Maar als je gedreven wordt door iets dat je graag doet, dan leer je daar graag voor bij en doe je ook de moeite om ermee te leren werken. Ook een website is heel belangrijk. Om kosten te besparen, hadden we onze website in eerste instantie aan een vriend overgelaten. Hij kende er iets van en had een ‘simpele’ website voor ons in orde gemaakt. We dachten dat het zo wel goed was. Achteraf gezien was dit toch een van onze grootste fouten.

Wat hebben jullie ondernomen om jullie visibiliteit te verhogen? 

We hebben zowel online als offline geadverteerd. We zijn nog maar een jaar bezig, maar hebben al wel enkele lessen geleerd, bijvoorbeeld dat een website meer is dan wat informatie over onze zaak.  Het moet een aantrekkelijke website zijn, duidelijk, eerlijk, met een persoonlijke touch. Mensen weten graag wie er achter het bedrijf staat; ze willen zien dat we ook maar gewone mensen zijn van vlees en bloed. Daarom besloten we ook om het roer volledig om te draaien en ons professioneel te laten begeleiden door personen die er echt iets van kennen. Dat is de beste beslissing die we tot nu toe hebben gemaakt. We zijn via via terechtgekomen bij Pascale en Niko van Amigoweb. Zij hebben een tool om websites te bouwen, namelijk Web-amigo. Je kan kiezen uit drie formules: ofwel bouw je de website alleen, ofwel samen met hen, ofwel bouwen zij de website. Echt een superoplossing voor ons. Op die manier hebben we onze creatieve toets kunnen combineren met hun kennis. Want laat ons eerlijk zijn, we hebben enorm veel bijgeleerd inzake marketingtechnieken en visibiliteit online. Er komt meer bij kijken dan wat tekst en foto’s.

Wat moet een website volgens jullie zeker bevatten?

Hij moet duidelijk gestructureerd zijn en aantrekkelijk, en hij moet goed vindbaar zijn door zoekmachines. Mensen moeten vanaf de eerste indruk zin krijgen om hem helemaal te bekijken. Hij moet ook goed toegankelijk zijn: mensen mogen niet te veel moeite moeten doen om actie te ondernemen. Bovendien moet hij overal goed zichtbaar zijn, dus zowel op laptop als op tablet en smartphone. Maar vooral – en dat vind ik nu zo leuk aan onze website – hij moet makkelijk aanpasbaar zijn door ons. Het is ook belangrijk om een website up-to-date te houden. Foto’s, tekst, blog … Mensen zien graag vernieuwing. Een website die het hele jaar door hetzelfde blijft, wordt saai en dus oninteressant om te bekijken. Bij onze website kan ik zelf alles perfect aanpassen via een platform en een eigen login.  Op die manier moet ik niet wachten op aanpassingen of loopt de kostprijs niet hoog op. Ideaal! Mensen moeten een goed gevoel hebben bij de website, een soort van vertrouwen krijgen. Ze moeten bijvoorbeeld kunnen zien of je effectief iets kent van je product. Dat je vakkennis hebt. Maar vertrouwen scheppen kan bijvoorbeeld ook door een persoonlijk beeld te schetsen van de mensen achter het bedrijf, van ons dus.

Welke ondernemerstip zouden jullie onze lezers meegeven?

Omring je met mensen met kennis van zake, ze zijn een meerwaarde voor jou en voor je zaak. En wees niet bang om fouten te maken, zonder fouten leer je niets. Zolang je maar uit je fouten leert.

Hoe belangrijk is sociale media volgens jullie? 

Sociale media is voor ons best belangrijk omdat we er een groot publiek mee bereiken en ook een heel specifieke doelgroep. We kunnen er zeer gericht mee adverteren en op die manier bereiken we ook echt de mensen die interesse hebben in onze producten.

We proberen om niet alleen onze producten te tonen op de sociale media maar laten de mensen ook achter de schermen kijken. Op die manier kunnen ze zien hoe alles in zijn werk gaat. Zoals ik al zei, dat geeft vertrouwen aan bestaande én toekomstige klanten!

Meer info over Sauna on Wheels via hun website, info@sauna-on-wheels.be of 0472 72 84 95.

Bron: MensenzijnMedia