Instagram heeft er weer een nieuwe functie bij en dat betekent een nieuwe kans om snel te groeien en een groter bereik te genereren. Maar wat houdt deze functie precies in en vooral, waarom zou een bedrijf hiervan gebruik moeten maken?
Wat is Reels?
Instagram Reels is vergelijkbaar met de bekende TikTok-app. Met de recente ontwikkelingen in de VS bestaat de kans dat TikTok verbannen zal worden. Om deze reden bedacht Instagram de nieuwe Reels-functie als directe concurrent of vervanger van TikTok. Instagram Reels is een functie waarbij je creatief aan de slag kan gaan met korte video's van 15 seconden. Het is een in-app editor wat wil zeggen dat je alle montage en effecten in de app zelf kan toevoegen. Je hebt dus geen externe app nodig zoals bij Instagram TV.
Nieuwe functie, nieuwe groeikans
Het is geen geheim dat het frequent gebruiken van nieuwe functies resulteert in een gunstige positie in het algoritme. Een algoritme is een soort van wiskundige formule die Instagram gebruikt om posts te controleren en beoordelen. Enerzijds wordt er gekeken naar parameters zoals likes, reacties en het aantal keer dat een bericht gedeeld wordt. Anderzijds speelt gebruikersgedrag ook een rol. Instagram onthoudt welke berichten je eerder interessant vond, bijvoorbeeld omdat je langer bleef kijken of in interactie bent gegaan, en zal vervolgens zulke berichten vaker tonen.
Het algoritme onthoudt dus ook welke functies je gebruikt. Gebruikers die meteen aan de slag gaan met nieuwe functies, zoals Reels, hebben alvast een streepje voor. Dat komt omdat Instagram er alle baat bij heeft dat de functie zo snel mogelijk bij zoveel mogelijk gebruikers bekend is. Het is dus de ideale kans voor een bedrijf om punten te scoren bij Instagram. Ga aan de slag met Reels en word beloond door het algoritme.
Reels voor bedrijven
Zitten er kansen in Reels voor bedrijven? Zeker wel! Instagram Reels is de ideale functie om op een spontane en ongedwongen manier te communiceren met je volgers en doelgroep. Het geeft een inkijk in het bedrijf en toont een menselijke, niet-perfecte kant. Wie goed aan de slag gaat met Reels, kan een bepaalde authenticiteit en sympathie creëren bij de doelgroep. Enkele voorbeelden van kansen voor bedrijven in Reels:
- Behind the scenes: toon niet alleen het eindproduct, maar gun volgers ook een blik achter de schermen. Dat kan zowel een korte video over het productieproces zijn als een kijkje op de werkvloer.
- Uitleg-video's: mini-tutorials van 15 seconden, het is mogelijk. Geef een korte demonstratie van het product of stel een nieuw product voor.
- Kennis of expertise delen: breng op een creatieve manier kennis binnen jouw niche over naar de doelgroep.
Het belangrijkste is om alles luchtig te houden en met de nodige creativiteit aan de slag te gaan. Het algoritme van Reels staat nog niet helemaal op punt en is ook nog niet achterhaald, dus er zitten heel wat kansen voor bedrijven om grote groepen te bereiken. Hou het simpel, luchtig en authentiek en ga voor succes.