Google Search Console is een gratis tool van Google. Hiermee kan je inzicht krijgen in hoe je gevonden wordt door Google.

Als je eenmaal weet waar mensen op zoeken en mogelijks jouw bedrijf kunnen vinden is dit heel waardevolle info om verder mee aan de slag te gaan. Je kan dan de nodige aanpassingen doorvoeren om een beter resultaat te krijgen.

 

Je kan zien hoe vaak jouw site in de zoekresultaten getoond is. En hoe vaak men doorklikt naar de site toe. Ook zie je de gemiddelde positie in de zoekresultaten.

Onder in de tabel kan je de statistieken zien per zoekwoord. Als je doorklikt op het zoekwoord, krijg je de volledige gegevens te zien voor dit specifieke zoekwoord (of woorden).  Je kan dan per zoekwoord kijken hoe vaak hierop gezocht wordt, het aantal vertoningen, clicks en de gemiddelde CTR en positie in de zoekresultaten.

CRT staat voor Click-Through-Rate, oftewel het percentage van de impressies wat resulteert in daadwerkelijke clicks

 

Indexering:

Hoe goed de bezoeker je vindt hangt uiteraard helemaal af van de index die Google maakt van jouw site.

Je kan onder het item ‘Dekking controleren’ zien of er fouten zijn met de indexering van de website.

Ook kan je Google een handje helpen door een Sitemap van jouw website door te geven aan Google. Dit is een lijst van alle pagina’s die je door Google wil laten opnemen.

Een sitemap kan in WordPress gemaakt worden door een plugin die je hiervoor installeert. Een bekende SEO plugin die ook een sitemap kan genereren is bijvoorbeeld Yoast SEO. Gebruikers van Web-AmiGo (Web-builder van AmiGoWeb) vinden de sitemap door sitemap.xml achter hun url te plaatsen. (https://www.mijndomein.be/sitemap.xml

 

Mobiele bruikbaarheid:

Google Search Console test ook of de website geschikt is voor gebruik op mobiele apparaten. Nu inmiddels meer dan 50% van de zoekopdrachten via mobiel gebeuren, is het belangrijk dat je site ook geoptimaliseerd is voor mobiele toestellen zoals smartphones en tablets.

Indien er issues zijn met mobiele bruikbaarheid geeft hij dit duidelijk aan.

 

Links:

Google Search Console geeft ook een overzicht van interne en externe links. Een interne link is een link van een pagina op je website naar de andere pagina op je website. Een externe link is een link vanaf een andere website naar een pagina op jouw website.

Zo krijg je inzicht naar welke pagina’s het meest gelinkt wordt (en welke dus niet). Ook kan je zien vanaf welke websites er links naar jouw site zijn.

Externe Links dragen bij aan de ranking in Google. Let hierbij op dat links vanaf een ‘betrouwbare’ website (in de ogen van Google) hoger meetellen. Links vanaf ‘onbetrouwbare’ websites zijn mogelijks nadelig voor je.

Een externe link kan een artikel zijn over jouw product dat op een andere website staat en die verwijst – met een link (bv klik hier voor meer info) – naar jouw website.  Denk aan een makelaar die op Immoweb adverteert of een handelaar die op een nieuwssite staat. Ze willen allebei dat potentiële klanten doorklikken naar de website die zij beheren.

Hoe relevanter de link, des te meer kans dat iemand deze klikt en ook daadwerkelijk geïnteresseerd is in de content die achter de link zit. Google detecteert dat dit een ‘goede match’ is en neemt dit op in de analyse om uit te maken hoe waardevol jouw website is voor de Google Ranking.

 

Jouw site ook aanmelden?

Ben je nog niet aangemeld voor Google Search Console? … Ga dan snel naar https://search.google.com/search-console/about en meld je aan.

Let Op: je dient wel een Google account te hebben om gebruik te maken van Search Console, heb je deze nog niet dan zal je deze eerst moeten aanmaken.

Eens je aangemeld bent bij Google Search Console kan je nu je website toevoegen (Property toevoegen). Daarna dien je aan te tonen dat je bevoegd bent voor deze website. Dit kan door deze te koppelen aan je Google Analytics, of door een code op je website te plaatsen.

 

Wat moet je zeker onthouden? Het is van uitermate belang dat Google je site goed indexeert. Zorg er dus voor dat je bij het maken van een website altijd vraagt om Google Search Console te koppelen. Dit zal je in de mogelijkheid stellen je website en je marketing te optimaliseren.

 

Is dit chinees voor je? … Schakel dan je webdesigner in om je te ondersteunen.