Als je dit leest heb je waarschijnlijk een mail gekregen van het Google Search Console Team. Je vraagt je nu dus af wat je er mee moet. Wel, Google is enkele maanden geleden gestart met het migreren van sites naar mobile-first indexering. Zo te zien wordt het tempo momenteel opgevoerd. We vertellen je graag wat meer over deze belangrijke mailing van Google.Onlangs kregen wij ook deze mail voor onze sites:

Wat veranderd er nu wezenlijk?

Voorheen werd je site door Google geïndexeerd op basis van de desktopversie van jouw site. Geïndexeerd wil zeggen dat Google je website een waarde geeft aan de hand van bepaalde criteria waarbij deze de Google Ranking bepaald.

De befaamde Google ranking was dan ook volledig gebaseerd op de inhoud van de pagina’s van de desktop versie. De indexering was dus enkel van toepassing op de pagina’s die zichtbaar zijn als je ze bekijkt op de PC.

Dit kon gevolgen hebben voor mobiele gebruikers die zoekresultaten aangeboden kregen die niet overeen kwamen met de inhoud op de mobiele site. Want het is namelijk best mogelijk dat sommige pagina’s niet zichtbaar zijn op de mobiele versie van je website. Of dat de inhoud op bepaalde pagina’s is aangepast.

Tegenwoordig komt het merendeel van de bezoekers via mobiel, dus Google wil deze mensen ook goede en relevante zoekresultaten bieden.

Daarom wordt nu dus de mobiele versie van je site ook geïndexeerd om zo een beter resultaat aan bezoekers te kunnen geven.

Ok, maar wat betekend dit voor mijn site?

Google geeft aan dat er geen reden tot paniek is. De ranking wordt namelijk niet direct bepaald van mobile of desktop indexering. Ze geven echter ook aan dat:

  • Het hebben van mobiel vriendelijke content nog steeds helpt om beter te scoren in mobiele zoekresultaten
  • Dat snel ladende content helpt bij je score, zowel voor mobiele als desktop gebruikers.
  • Dat de zoekresultaten afhankelijk zijn van vele factoren. Het zou dus kunnen zijn dat je content – die niet mobiel vriendelijk is en niet snel laadt – toch getoond wordt omdat deze op dat moment het meest relevant is tot de zoekopdracht.

Wat kan ik doen?

Het belangrijkste dat je kan doen is ervoor te zorgen dat je mobiele site dezelfde content toont als je desktop site. Als je mobiele site namelijk minder content toont dan je desktop site dan wordt deze niet getoond door Google.

Gevolg: Mobiele bezoekers vinden jouw website niet terug in de zoekresultaten. Zorg dus dat deze versie van je site up-to date is. Denk ook aan de SEO instellingen van je mobiele site.

In de meeste gevallen zal de content van je beide weergaven van je website hetzelfde zijn. Dit omdat de meeste moderne websites een ‘responsive’ webdesign hebben. De Web-Amigo is hier een voorbeeld van. Of toch niet… Web-AmiGo gaat namelijk nog een stapje verder. Je kan zelf kiezen welke content je op welke weergave plaatst. Zo heb je volledige controle over wat je op de mobiele of desktop versie toont. Meer info…

Algemene Tips:

  • Zorg voor een optimale mobiele gebruikerservaring met rijke content
  • Kijk na dat je site ook technisch in orde is. Laad de content snel in? Zijn de juiste SEO zaken ingesteld? Etc.
  • Content is nog steeds King … Google geeft zelf aan, dat zelfs als de andere factoren minder goed zijn, de meest relevante informatie toch getoond zal worden. Zorg dus dat jouw content relevant is voor jouw doelgroep!

Ben je niet zeker of het bij jouw site in orde is? … Vraag een gratis site-audit aan!

 

Bron: Web-AmiGo