Marketing Challenge #1 – Introductie & Stappenplan

Pascale en NikoHallo, voor degene die ons nog niet kennen; Wij zijn Pascale en Niko, oprichters van AmiGoWeb. Bij deze willen we jullie van harte welkom heten op dit unieke platform.

Onze visie is een samenleving waarin ondernemers bezig zijn met hun Passie. Voor ons is dat het helpen van anderen om meer welzijn in hun leven te creëren. Het is onze missie om KMO’s en Zelfstandigen bewust te maken van de huidige veranderingen in de ‘digitale wereld’ en voor te bereiden op de toekomst door te focussen op ‘Passie-Marketing’. Dit doen wij middels adviseren en ondersteunen van ondernemers zowel online als offline!

Met deze Marketing Challenge willen we jou helpen om je Digitale Marketing een boost te geven zodat ook jij meer met je Passie bezig kan zijn!

We maken hierbij gebruik van ons AmiGo Marketing Model en een stappenplan om je stap voor stap te begeleiden met de implementatie.

Ons AmiGo Model

Wellicht heb je al gehoord van het AIDA model wat veel gebruikt wordt in marketing en sales. Het AIDA-model is een marketingmodel waarbij vier essentiële stappen, die in een reclame-uiting aan bod moeten komen, beschreven worden. AIDA is een acroniem dat gevormd wordt door Attention, Interest, Desire en Action.

Wij hanteren een aangepast model, waarvan hieronder een visuele weergave. We beginnen bovenaan met Onbekenden, deze zullen eerst bewust gemaakt moeten worden van de mogelijke oplossing die je voor hen hebt. Een veel gemaakte fout is dat men probeert om direct van onbekende naar klant te gaan, dit is wat je dient te vermijden om een duurzame onderneming op te bouwen.

Eens je hun aandacht hebt, is de volgende stap om interesse voor jouw product of dienst op te wekken. Op het moment dat die interesse opgewekt is kunnen we spreken over een Prospect.

Nu is het zaak om een relatie met je Prospect op te bouwen. Pas als deze jou ‘ kent‘, ‘aardig vindt‘  en ‘ vertrouwt‘ kan er conversie naar een Klant zijn.

Omdat wij gaan voor een lange termijn strategie stoppen we hier niet. We willen de cirkel rond maken. Zo creëren we een systeem waardoor het steeds makkelijker wordt om nieuwe Klanten aan te trekken.

De synergie van het systeem valt of staat met de kwaliteit van je product of dienst en de service die je levert. Dit zorgt namelijk voor tevreden en loyale klanten die je vervolgens kan gaan inzetten als Ambassadeurs. Deze zorgen voor aanbevelingen en doorverwijzingen zodat zij alvast het begintraject voor jou verzorgen. Je krijgt ‘Onbekenden’ die door jouw Ambassadeurs al voorbereid zijn. Dat maakt de conversie van onbekende naar klant een stuk eenvoudiger.

Het Stappenplan

Hieronder vind je ons stappenplan waarbij iedere volgende stap steeds verder bouwt op de voorgaande. Op deze manier is er een leidraad die gevolgd kan worden zodat er geen essentiële zaken overgeslagen kunnen worden.

We zullen dit stappenplan ook als leidraad aanhouden voor de onderwerpen die we gaan behandelen tijdens onze Challenge.

1 – De Basis

Zonder een goed fundament ga je niet hoog kunnen bouwen!

 
Zoals bij vele zaken in het leven is een goede basis zeer belangrijk. Als je stappen overslaat heb je grote kans dat je inspanningen niet het gewenste resultaat opleveren. Zorg daarom dat je dit in orde hebt voor je verder gaat.
Enkel belangrijke basisingrediënten voor een succesvolle marketingschotel:
  • Juiste Strategie bepalen en Marketingplan opstellen
  • Website die conversiegericht is, en mobiel geoptimaliseerd
  • Blog voor Content Marketing
  • In geval van een lokaal bedrijf, deze aanmelden bij Google mijn bedrijf!
  • Profielen op de relevante Social Media kanalen
  • Email database en Opt-In volgens GDPR

2 – Content Marketing & Social Media

De beste lange termijn strategie waarmee je je gaat onderscheiden van de massa!

 
Content Marketing is een vorm van Marketing waarbij de focus ligt op het creëren, plaatsen en verspreiden van content voor een specifieke doelgroep. Social Media is onderdeel van een goede Content Marketing strategie, immers dat is waar je content deelt en connectie legt met je doelgroep.
 
Bovendien versterkt Content Marketing en Social Media je SEO, waardoor je ook weer beter gevonden wordt via Google.

3 – De Marketing Funnel

Neem je doelgroep bij de hand en geef ze een unieke customer experience!

 
De Marketing Funnel is een stappenplan. Het laat iemand kennis maken met jouw dienst of product en de stappen die deze doorloopt om uiteindelijk een klant te worden.
 
In Internet Marketing is dit hele proces te automatiseren d.m.v. speciale software tools.

4 – Meten is Weten – Analyseren

Nu er wat data is opgebouwd is het zaak deze goed te Analyseren!

 

 
Het grote voordeel van Internet Marketing is dat je allerlei zaken kan meten in tegenstelling tot bij traditionele marketing methodes.
Als je daar vervolgens niets mee doet is dat natuurlijk erg zonde en laat je geld liggen!!
Ga dus aan de slag met je verworven data en kijk waar je zaken kan optimaliseren. 

5 – Traffic Boost – Advertising

Als je Funnel voldoende converteert kan je gaan boosten m.b.v. ads!
 
Adverteren kan interessant zijn en veel extra business opleveren. Maar het kan je ook veel geld kosten zonder dat het wat significant oplevert. Zorg er dus allereerst voor dat je bovenstaande stappen eerst goed in orde hebt alvorens te gaan betalen voor Traffic.

Opdracht: Visie – Missie

Alvorens met je Marketing aan de slag te gaan is het belangrijk om eerst eens goed stil te staan bij je WAAROM!

Tijdens de Social Coffee op 14 November hebben we hier een presentatie over gegeven. Je kan deze presentatie hier bekijken

Opdracht:

  • bekijk de presentatie en formuleer de Visie en Missie van je onderneming.
  • Deel deze onderaan deze pagina.
  • Geef feedback, en help elkaar om je statement duidelijk en helder te formuleren.
  • Let Op: je Visie en Missie is niet statisch. Tijdens (en na) de Challenge ga je inzichten verkrijgen waardoor je je Visie en Missie statement wellicht verder wilt bijschaven. Misschien heb je bij de start van je onderneming een Visie en Missie statement opgesteld? … dan is het goed om eens te kijken of deze nog wel actueel is.

TIP: Om je op weg te helpen met het formuleren van je Visie en Missie hebben we een tool gemaakt, die jou een voorbeeld Visie en Missie statement geeft. Het enige wat je dient te doen is de vragen te beantwoorden. De tool vind je hier!

Deel je Visie en Missie hieronder … Sharing is Caring 😉

Indien je een mooie profielfoto bij je comments wenst te plaatsen, kan je dit instellen via Gravatar. De meeste websites werken hiermee, dus ééns je daar je een foto hebt gekoppeld aan je e-mailadres zal deze automatisch weergegeven worden.

6 Reacties

  1. wanda

    spannend 🙂

    Onze visie:

    Wij willen mensen dichter bij elkaar brengen , tijd voor elkaar hepen maken. Daarom helpen wij hippe koppeltjes en leuke gezinnetjes met een unieke beleving zodat ze de gelegenheid krijgen om warmte en gezelligheid te delen met elkaar. Kortom …. gelukkiger te zijn

    Onze missie:

    Wij helpen hippe koppeltjes en leuke gezinnetjes tijd te maken voor elkaar via een unieke overnachtingsformule midden tussen de grazende koeien op onze klaverweide. Door ons uniek stukje open landschap te delen met deze lieve mensen hopen we ze dichter bij elkaar te brengen en levenslange herinneringen te creëren.

    Antwoord
    • AmiGoWeb

      Wat een fantastische missie -visie. Wij denken oprecht dat dit een super idee is! Laat ons weten waar we meer info kunnen vinden. Veel succes!

      Antwoord
  2. LUC nOUWEN

    Sint-Jozefhoeve Teambuilding
    Visie: We willen mensen stimuleren om zichzelf en de anderen, door samenwerking, beter te leren kennen. Zodat men zelfbewuster en positiever in het leven staat, zowel op het werk als in het sociale leven.

    Missie: Met de Management Drives methodiek koppelen we de theorie aan de praktijk met het nodige gezond boerenverstand. Op een ongedwongen manier met de voeten in het gras. We brengen teambuilding naar een hoger niveau, met een duurzaam karakter en een hoog fun-gehalte

    Antwoord
    • AmiGoWeb

      Super! Hier is duidelijk over nagedacht.

      Antwoord
  3. Kristina De Loore

    Visie: ” Schepping ” Door mijn inspiratie en creatie mensen gelukkig maken en inspireren om zelf te creëren.

    Missie: vanuit de doorgedreven kennis van mijn ambacht ( juweelontwerper-edelsmid) mensen in korte of langer workshops, privé cursus, kennis laten met het mooiste en meest magische ambacht. Vanuit mijn creatieve authenticiteit mooie en unieke handgemaakte juwelen maken voor mijn klanten. Juwelen om te koesteren.

    Antwoord
    • AmiGoWeb

      Prachtig Kristina! De meest magische ambacht… Dat gaan we zeker onthouden! 🙂

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.