Marketing Challenge #10 – Analyse

Een groot voordeel van digitale marketing is dat een heleboel zaken goed meetbaar zijn!

Doorheen de vorige mails ben je aan de slag gegaan met je marketing. Nu is het noodzakelijk om vervolgens te gaan analyseren. Op die manier zie je welke strategieën succesvol zijn, en welke niet. Verder geeft het je inzicht in het gedrag van je bezoekers. En kan je strategieën gaan optimaliseren voor maximale conversie.

We zullen in deze Challenge een aantal indicatoren gaan bespreken om een beeld te krijgen wat deze nu precies aangeven.

Algemene vindbaarheid

Voor mensen die jouw bedrijf reeds kennen is het belangrijk dat ze je snel terug vinden. Vaak zijn het de contactgegevens waar ze naar op zoek zijn. Of ze komen terug om zich nog wat verder te verdiepen in jouw product of dienst. Uiteraard het belangrijkste dat jouw website bovenaan komt in de zoekresultaten, dus test eens uit wat je ziet als je jouw bedrijfsnaam in Google zoekt. (Tip: doe dit in een prive venster)

Een andere manier waarop men je gaat zoeken is door het intoetsen van jouw bedrijfsnaam. Bij sommige bedrijven is dit relevanter dan bij andere. Ben je coach of consultant dan is de kans groot dat men op je naam gaat zoeken, voor bijvoorbeeld een meubelzaak is dit zeer onwaarschijnlijk. Doe de test en kijk eens wat er gebeurt als je jezelf googelt. (in prive venster)

Wat te doen om je algemene vindbaarheid te verbeteren?

Meld je aan bij Google mijn Bedrijf. Google geeft dan alle belangrijke informatie weer bij een zoekopdracht. Zorg ook voor bedrijfspagina’s op de voor jou relevante Social Media kanalen zodat men ook via deze weg bij jou terecht komt!

Zorg dat je eigen naam ook vermeld wordt op je website! Indien je graag daarop gevonden wilt worden. Mensen kennen je misschien van een netwerkevenement of via doorverwijzing maar weten je bedrijfsnaam niet. Zorg daarom ook dat je LinkedIn profiel altijd up to date is, en linkt naar je zakelijke LinkedIn Bedrijfspagina. Linkedin wordt meestal als eerste weergegeven als je op iemand zijn naam zoekt.

 

 

Specifieke vindbaarheid (Google Ranking)

Uiteraard wil je ook gevonden worden door prospecten die op zoek zijn naar jouw dienst of product.

Er zijn legio SEO tools om onderzoek te doen naar zoekwoorden en vindbaarheid. We zullen ons in deze challenge beperken tot Google Search Console. Google Search Console is gratis om te gebruiken en geeft je al een hoop belangrijke informatie.

Log in bij Google Search Console, en klik op de website waarvan je de analyse wilt doen. Indien deze nog niet weergegeven wordt, zal je deze eerst moeten toevoegen. (klik dan op [een property toevoegen] en volg de instructies)
Klik vervolgens op [zoekverkeer], en vervolgens [zoekanalyse]. Selecteer ☑Klikken ☑Vertoningen ☑CTR en ☑Positie. Kies onder Landen voor het filter landen-België

  • Queries: Dit geeft de specifieke zoekwoorden aan waarvoor jouw site gerankt is.
  • Clicks: Het aantal keer dat iemand doorgeklikt heeft vanuit de zoekresultaten naar jouw site.
  • Impressions: Het aantal keer dat jouw site in de zoek resultaten voor dit zoekwoord getoond is.
  • CTR: De Click-Through-Rate, oftewel het percentage van de impressies wat resulteert in daadwerkelijke clicks
  • Position: Dit is de gemiddelde ranking voor deze specifieke zoekopdracht.

Wat kunnen we hier mee?

We kunnen nu de inhoud van onze website gaan optimaliseren aan de hand van de gevonden gegevens. In deze specifieke analyse vonden wij een zoekwoord op plaats 32 in de lijst.

Deze viel ons op omdat er maar liefst 311 impressies voor waren, maar geen clicks en een ranking van 10.6  Dit bleek een zeer relevant zoekwoord te zijn voor deze business. Om dan toch op dit zoekwoord gevonden te worden zou je er dus voor moeten zorgen dat één pagina op je website hiervoor geoptimaliseerd wordt. Dat kan een bestaande pagina zijn die daar al over gaat. Maak anders een pagina of blog artikel aan, en optimaliseer deze voor dit zoekwoord.

 

Google Analytics

Om je website verder te analyseren wordt meestal gebruik gemaakt van Google Analytics. Ook dit is een gratis tool van Google die je een hoop inzicht kan verschaffen over de bezoekers en hun gedrag.

Als we inloggen bij Google Analytics komen we eerst op de homepage sectie, waar we de volgende zaken terug vinden.

  • Gebruikers: Dit geeft het totaal aantal gebruikers aan, met andere woorden het totaal aantal unieke bezoekers aan je website.
  • Sessies: Het totaal aantal bezoeken aan de website binnen de opgegeven periode. Hierin zitten dus ook bezoekers die meerdere malen terugkomen naar je site.
  • Bouncepercentage: Dit geeft aan hoeveel procent van je website bezoekers direct afhaakt op de pagina waar deze op terecht komen. Is dit percentage erg hoog dan kan het zijn dat de inhoud van de pagina niet overeenkomt met datgene waar de bezoeker naar op zoek was. De 3 seconden regel zoals aangehaald tijdens de challenge over een functione website is bij deze erg belangrijk.
  • Sessieduur: Deze laat zien hoe lang een bezoeker gemiddeld op je website bleef.

Als je verder scrolt zie je het Acquisitie-overzicht, wat aangeeft waar jouw bezoekers vandaan komen.

In dit geval zien we dat het grootste deel van de bezoekers binnen komen via ‘Organic Search’, dit wil zeggen dat deze via een zoekmachine op je site zijn terecht gekomen. Op de tweede plaats staat hier Direct, hetgeen wil zeggen dat deze bezoekers reeds bekend zijn met je site, en direct naar jouw site zijn gekomen. Social wil zeggen via Social Media en Referrals komen via links op andere websites binnen.

Verder vinden we nog diverse overzichtjes:

Het aantal actieve gebruikers, hoe vaak, en wanneer bezoekers op je site komen. Zelfs vanuit welk land deze komen.

In het hier afgebeelde diagram zien we iets zeer belangrijk. Het blijkt namelijk dat voor deze site het verkeer dat van mobiel en tablet komt al gelijk is aan het verkeer wat van desktop komt.

Belangrijk om er dus voor te zorgen dat je website geoptimaliseerd is voor weergave op mobiel en tablet!

Uiteraard is dit percentage erg verschillend afhankelijk van jouw markt, maar we zien overal een stijging in mobiel gebruik. Vele websites zitten al over de 50% mobiele gebruikers.

Onderaan de homepage op Google Analytics vind je het overzichtje van meest bezochte pagina’s.

Dit geeft je een goed inzicht welke pagina’s populair zijn. Ga voor jezelf na of dit overeenkomt met je verwachtingen.

In dit voorbeeld zien we dat /web-amigo onze best scorende pagina is, dit is niet verwonderlijk aangezien we hier een campagne voor gedaan hebben. We hebben ter introductie van dit  product een mailing gestuurd naar ons klantenbestand en dit heeft dus geresulteerd in een hoger aantal bezoekers.

We hebben voor nu slechts de Homepage van Google Analytics nagelopen, ieder onderdeel kan je vervolgens nader gaan onderzoeken. Klik op de link rechts onder in het betreffende overzicht , bijvoorbeeld Doelgroepoverzicht > of Acquisitierapport >, om direct naar de pagina te gaan met meer informatie hierover.

Nieuwsbrieven (Mailchimp)

We gaan ervan uit dat je inmiddels je éérste nieuwsbrief verstuurd hebt. Wellicht heb je zelfs al meerdere mailings gemaakt. We zullen nu eens gaan kijken naar de data die verzameld is. In dit voorbeeld gaan we uit van Mailchimp omdat dit de meest gebruikte tool is bij onze doelgroep. Uiteraard blijven de principe’s hetzelfde bij andere tools.

Log in en ga naar de Campagne’s toe, in dit voorbeeld gaan we kijken naar de Eindejaarsactie voor een van onze klanten. Beweeg je muis over de campagne en er verschijnt een knop [View Report], klik op deze om verder te gaan.

  • Open rate: Dit geeft het percentage aan van ontvangers die de mail ook daadwerkelijk geopend hebben. Het gemiddelde van de industrie waar je inzit wordt hier ook aangegeven. Zo kan je zien of je boven of onder het gemiddelde zit.
  • Click rate: Dit geef aan hoeveel procent van degene die de mail geopend hebben op een link klikken die in de mail vermeld wordt. Een hogere Click rate duid dus op een hogere engagement van je lezers.
  • Opened: Dit is het absoluut aantal ontvangers die je mail geopend heeft, als je hier op klikt kan je ook nazien we dit waren.
  • Clicked: Het absoluut aantal ontvangers die op een link geklikt heeft.
  • Bounced: Dit zijn mails die niet goed aangekomen zijn bij de ontvanger, deze zijn weer onder te verdelen in soft- en hard- bounces. Een soft bounce kan bijvoorbeeld ontstaan als de mailbox van je ontvanger vol zit. Een hard bounce krijg je als het e-mail adres niet meer bestaat of indien de ontvanger jouw e-mail adres blokkeert!
  • Unsubscribed: Deze ontvangers hebben zich uitgeschreven voor jouw mailings. Raak niet gelijk in paniek als je unsubscribes krijgt. Je wilt immers een e-mail lijst van mensen die echt interesse hebben in wat jij te bieden hebt. Als je gaat ‘spammen’ of enkel verkoop mails gaat sturen zal je uiteraard veel unsubscribes krijgen. Wees authentiek en geef waarde aan je subscribers, dan krijg je een lijst van trouwe volgers 😉

Opdracht:

Loop de bovenstaande zaken na. Is je bedrijf vindbaar? … Op welke zoektermen word je nu gevonden, en op welke is nog winst te behalen?

Hoe zijn de bezoekersaantallen? … Blijft men even op je site, of is men meteen weer weg? … Welke pagina’s worden het meeste bezocht?

Hoe doen je e-mail campagnes het vergeleken met het industrie gemiddelde? … Welke campagnes deden het beter, en welke scoorden minder goed?

Indien je een mooie profielfoto bij je comments wenst te plaatsen, kan je dit instellen via Gravatar. De meeste websites werken hiermee, dus ééns je daar je een foto hebt gekoppeld aan je e-mailadres zal deze automatisch weergegeven worden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *