Marketing Challenge #11 – Traffic Boost / Adverteren

Nu we een goede basis neergezet hebben kan je middels advertenties een hoger resultaat behalen. Je kan vanaf nu advertenties inzetten in verschillende fasen van ons marketing model.

Vaak wordt er geadverteerd en verwacht men daaruit direct klanten te halen. Dit is niet altijd evident indien je advertentie gericht is aan onbekenden. Onbekenden wil je er meestal toe aanzetten om de éérste stappen te nemen. Idealiter gebruik je hiervoor een marketing funnel waar je ze introduceert bij stap 1, en ze verder door je funnel laat gaan.

Adverteren kan je ook gebruiken om personen bij de andere stappen in het proces te bewegen om de volgende stap te nemen. Zo kan je bijvoorbeeld een Facebook advertentie laten zien aan degene die in je mailing op een bepaalde link geklikt hebben. Ze hebben dus interesse getoond in een bepaald product of dienst, maar nog niet gekocht. We noemen dit re-targeting.

In marketing wordt ook wel gesproken over de ‘regel van 7’, hiermee wordt bedoeld dat een persoon minimaal 7 keer in aanraking moet komen met jouw boodschap alvorens deze actie onderneemt.

Soms kan je wel direct klanten halen uit advertenties. Dit is afhankelijk van de markt waar je in zit, en het product of dienst dat je aanbiedt. Uiteraard dien je jouw advertentie dan wel te richten op personen die reeds in de ‘koop-fase’ zitten.

Berekening rendabiliteit

Om te weten of het rendabel is om extra te investeren in advertenties is het noodzakelijk om goed te analyseren wat de conversie van je landingspagina of funnel is waar je bezoekers naar toe stuurt vanuit de advertentie!

Stel dat van de 100 bezoekers op de landingspagina er 10 via een opt-in je funnel in gaan. Uiteindelijk hou je er 1 klant aan over. Als je voor de advertentie een CPC (Cost per Klik) van €1,- hebt, wil dit zeggen dat €100,- uitgeeft voor 1 nieuwe klant. Indien een nieuwe klant €1000,- oplevert, dan loont het in dit voorbeeld dus om te adverteren. Stel je verkoopt je product online waar je winst slechts €50,- per product is, dan heb je dus verlies op iedere aankoop, en heeft het geen nut om te adverteren als de situatie is zoals in dit voorbeeld.

Je wil in dat geval dus kijken of je een hogere conversie kan behalen, en dus een lagere kost per klik. Stel dat je kan adverteren met een CPC van €0,10 dan kost één klant je slechts €10,- en wordt het wel interessant.

Facebook Advertising

Met meer dan 6 Miljoen gebruikers in België is Facebook nog steeds een kanaal waar je veel mensen kunt bereiken. Facebook heeft zijn eigen advertentie systeem waar je gebruik van kan maken om op diverse manieren in beeld te komen bij je doelgroep.

Omdat Facebook vele gegevens bijhoudt over wat je leuk vindt, wie je volgt, etc. kan je heel gericht gaan ‘Targeten’. Het is dus van belang om eerst je doelgroep goed in kaart te brengen. Een tip hierbij is om een ‘buyers persona’ te maken om heel gericht te kunnen adverteren.

Bij Facebook maak je als eerste een Campagne aan waarbij je dient aan te geven wat de doelstelling van je advertentie is. Vaak is dit ‘verkeer’, waarbij je personen die op je advertentie klikken naar je website of landingspagina wilt sturen. Maar het kan ook zijn dat je bijvoorbeeld direct leads wilt verzamelen in Facebook middels een lead-ad.

Vervolgens ga je jouw doelgroep ingeven, welke locatie, leeftijd, interesses, etc. Vergeet ook niet aan te geven waar je de advertentie wilt laten zien. Facebook heeft standaard alle plaatsingen aanstaan, maar dit is niet altijd optimaal. Nu kan je ook aangeven hoeveel je wilt spenderen aan je advertentie. Hierbij kan je een budget per dag ingeven, of voor de volledige periode dat je advertentie loopt.

Je kan nu kiezen uit klikken op link, weergaven van landingspagina, en weergaven waarop je wilt optimaliseren. Klikken per link is de meest gebruikte, en staat ook standaard aangegeven. Een belangrijke optie is ‘Wanneer je wordt gefactureerd’, afhankelijk van de gekozen doelstelling heb je hierbij verschillende opties. Kijk deze altijd na, soms staat hij bijvoorbeeld standaard op ‘weergave’ terwijl je wilt betalen per klik (CPC)

Als laatste ga je de daadwerkelijk advertentie opmaken. Je kiest eerst aan welke bedrijfspagina deze verbonden dient te zijn. Dan welk soort advertentie je wilt maken (Carrousel, afbeelding, video, diavoorstelling, verzameling) en vervolgens kan je alle velden gaan invullen om de advertentie vorm te geven.

Op het moment dat je de advertentie klaar hebt en bevestigd hebt, zal Facebook deze eerst controleren of deze voldoet aan de regels. Soms is je advertentie meteen goedgekeurd, maar soms kan het ook langere tijd duren. Je ontvangt vanzelf bericht van Facebook zodra je advertentie goed- of afgekeurd is.

Google Adwords

Google AdWords is het advertentie systeem van Google, waarbij adverteerders bieden op bepaalde zoekwoorden om hun klikbare advertenties te laten verschijnen in de zoekresultaten.

Of Google Adwords voor jou gaat werken is afhankelijk van de zoekwoorden waar je op gaat bieden, en de relevantie van deze voor conversie van jouw product of dienst. Voor vele bedrijven is Google Adwords effectief, zolang je geen geld verspilt aan de verkeerde zoekwoorden, of zwakke advertenties met een lage conversie.

Je vraagt je vast af hoeveel dat kost om te adverteren via Google AdWords. Helaas is daar geen eenvoudig antwoord op, er zijn vele factoren die de kosten beïnvloeden. In de praktijk zit je vaak zo rond de €2 per klik.

Als je Google Adwords wilt gebruiken dien je eerst een Google AdWords account aan te maken. Het aanmaken van de account is gratis. Pas als je advertenties gaan plaatsen zal je aangerekend worden.

De daadwerkelijke plaats van jouw advertentie wordt bepaald door je ad rank (Maximale Bod x Quality Score). De hoogste ad rank krijgt de 1e ad positie. Je werkelijke CPC wordt bepaald door de ad rank van de hoogste bieder onder jouw, tenzij je de enigste bieder bent, dan betaal je het maximale bod per klik!

De Quality Score is een belangrijke metric die Google gebruikt om aan te geven hoe relevant en bruikbaar jouw advertentie is voor de gebruiker. Dit wordt primair bepaald door de CTR van je ad, de relevantie van je zoekwoorden, en de kwaliteit van je landings pagina. Hoe hoger je Quality Score, des te beter. Zoekwoorden met een hoge Quality Score zullen je geld besparen en betere ad rankings opleveren.

Overige Kanalen

Uiteraard zijn er meerdere kanalen dan Google en Facebook om te adverteren. Dit zijn echter de meest gebruikte, en ook meest effectieve op dit moment.

Afhankelijk van jouw business kan het interessant zijn om eens te kijken naar andere kanalen en strategieën. Zo kan je heel effectief adverteren op Youtube als je met video aan de slag wilt gaan. Instagram kan een belangrijk kanaal zijn wat je via het Facebook platform ook kan meenemen.

Werk je hoofdzakelijk B2B, kijk dan ook eens naar de mogelijkheden die LinkedIn biedt. Wees echter voorzichtig bij adverteren op LinkedIn, de doelgroep die hier zit stelt het vaak niet op prijs om ‘lastig gevallen te worden’.

Opdracht:

Is je website of funnel gereed voor de éérste test? …

Maak je eerste test advertentie om te kijken hoe goed je conversie is. Zorg dat de inhoud van de advertentie aansluit met de landingspagina waar deze naar verwijst. Je wilt immers relevante kliks van bezoekers die ook echt interesse hebben in hetgeen je aanbiedt.

Deel onder in de comments je resultaten… we zijn alvast benieuwd!

Indien je een mooie profielfoto bij je comments wenst te plaatsen, kan je dit instellen via Gravatar. De meeste websites werken hiermee, dus ééns je daar je een foto hebt gekoppeld aan je e-mailadres zal deze automatisch weergegeven worden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.