Verder gaven we aan dat als je een goed product (of dienst) hebt, en zorgt voor een excellente service, je tevreden en loyale klanten krijgt. Deze kan je dan gaan inzetten als ambassadeurs die zorgen voor aanbevelingen en doorverwijzingen. En dus ook nieuwe klanten! Op deze manier is de cirkel rond en heb je een systeem gecreëerd. Zo wordt het steeds makkelijker om nieuwe klanten aan te trekken.
Deze week willen we een overzicht geven van de diverse strategieën die je kan toepassen in het ‘Digitale Marketing Landschap’ om ons model uit te voeren. Gedurende de Challenge zullen we op een aantal van deze zaken wat dieper ingaan.
Google Mijn Bedrijf is er speciaal voor zelfstandigen en bedrijven die een fysieke locatie hebben. Dit kan een kantoor zijn, een winkel of een werkplaats. Door deze op te geven in Google creëer je een aantal interessante zaken:
Een kleine opmerking: Google Mijn Bedrijf opzetten kost niets! (Behalve tijd)
TIP: Wil je graag weten hoe toegankelijk jouw website is via mobiele apparaten? Doe hier de test!
Een website zonder bezoekers gaat natuurlijk geen klanten opleveren. Je wil dat je website gevonden wordt door personen die op zoek zijn naar jouw product of dienst. Daarom is het verstandig om je ook bezig te houden met !
SEO staat voor Search Engine Optimization, hetgeen ‘Zoekmachine Optimalisatie‘ betekent. Met andere woorden de vindbaarheid van je site verhogen.
Vaak wordt er gedacht dat je enkel door allerlei technische trucjes hoog gaat scoren in Google. Vandaag de dag is dat gelukkig niet meer zo! Google wil niets anders dan relevante informatie geven voor personen die ergens naar op zoek zijn.
Het is dus noodzakelijk om duidelijk je doelgroep te definiëren en hiervoor waardevolle en relevante content aan te bieden op je site. Verplaats je in je ideale klant en bedenk waar deze naar op zoek is… geef vervolgens een antwoord op hun zoekvraag. Google zal jullie matchen 😉
Uiteraard zijn er nog meer zaken die een rol spelen bij SEO, we zullen hier later in de Challenge nog vaker op terugkomen!
Content Marketing is een vorm van marketing die gebaseerd is op het creëren, publiceren en verdelen van content* voor een specifieke doelgroep. Content Marketing houdt in dat je prospecten aantrekt en van hen klanten maakt door het creëren en delen van GRATIS waardevolle content.
Het doel van Content Marketing is om een duurzame merk loyaliteit te creëren voor een bedrijf en waardevolle informatie te verschaffen aan consumenten, alsook de bereidheid om in een later stadium producten of diensten van dit bedrijf aan te schaffen en zelfs te promoten! Denk aan de ambassadeurs!
Deze manier van marketing maakt geen gebruik van koude acquisitie. In plaats daarvan bouwt het vertrouwen en een hechte relatie met je publiek op.
* Content betekent letterlijk vertaald ‘Inhoud’. Denk bijvoorbeeld aan blogs, interviews, reviews, informatieve of educatieve artikelen, nieuws, case studies, lijstjes, etc. Dit kan in de vorm van b.v. tekst, illustraties, infographics, video, etc. Belangrijk is dat je met je content jouw verhaal vertelt gericht op je doelgroep! Zorg dat je Content brengt met ‘Inhoud’ ?
Sociale Media is hot en niet meer weg te denken uit onze huidige samenleving. Sociale Media is zeer inzetbaar bij meerdere zaken in ons Maketing Model.
Het is echter belangrijk om facebook, twitter, instagram, etc… niet als consument te gebruiken maar zakelijk in te zetten. We gaan hier zeker nog dieper op in de volgende weken.
Het Sociale Media landschap is continu in beweging dus het is zaak om je strategie regelmatig onder de loep te nemen.
Volgende week bepalen we de doelgroep van jouw business. Dan kan je ook nagaan op welke Sociale media kanalen je moet inzetten. Maar je kan er alvast over nadenken…
E-mail marketing is tot op heden nog steeds een van de meest effectieve manieren van Marketing als we kijken naar het percentage van conversie*. Dit is echter alleen mogelijk indien je een goede lijst hebt met subscribers die ook echt interesse hebben in jouw producten en diensten.
Via e-mail kunnen we onze doelgroep persoonlijk aanspreken. Hoe beter we onze content kunnen personaliseren op de behoefte van de individuele lezer, des te beter kunnen we deze helpen aan de informatie naar welke hij/zij op zoek is. Dit zal dan ook resulteren in een hogere conversie.
*Conversie (of conversieratio) is een begrip dat in online marketing wordt gebruikt. Met conversie bedoelt men het percentage bezoekers dat tot een transactie of koopgedrag overgaat. De transactie kan bijvoorbeeld een aankoop zijn bij een webwinkel, maar het kan net zo goed het afsluiten van een verzekering, het deelnemen aan een event of het aankopen van goederen en diensten zijn.
Vanwege de steeds verder gaande personalisatie, zien we een verschuiving van standaard websites naar los staande landing pagina’s. Een landingspagina is een web-pagina die specifiek op één doel focust, bijvoorbeeld om je in te schrijven voor een event of om een product te kopen.
Je kan landingspagina’s inzetten om de relevantie voor je bezoeker te verhogen. Indien je bijvoorbeeld op Social Media een event promoot, en men klikt op de link, dan wil men ook informatie over dat specifieke event. Je verwijst dus naar een landingspagina van dit event. Als je in dit geval de link gewoon zou doorverwijzen naar de standaard homepagina dan zal je daar al een aantal bezoekers verliezen. De pagina is dan niet relevant genoeg voor de doelgroep.
Zie als voorbeeld https://amigoweb.be/website-1-dag waar we een nieuw product promoten. We kunnen nu gericht campagne’s maken, die direct naar deze pagina verwijzen. Dit is veel effectiever dan gewoon naar de homepage sturen! We kunnen hier ook meteen aangeven wat de volgende stap is. In dit geval is dat een contactverzoek maar kan uiteraard verschillend zijn per landingspagina.
Er zijn vele verschillende mogelijkheden om extra resultaat te behalen door middel van betaald adverteren. De meest gebruikte advertentiekanalen voor zelfstandigen zijn Facebook Advertising en Google Adwords. Het is echter zaak om eerst goed te kijken naar de basis vooraleer je start met betaald adverteren.
Zie ook het voorbeeld wat ik gaf bij de landingspagina’s. Zou je gaan betalen om traffic naar je website te sturen en vervolgens komen daar bezoeker op, die niet direct vinden wat ze verwacht hadden zijn ze zo weer weg! Dan ben je je geld kwijt. Wellicht word je website bezocht vanaf mobiel en is deze niet geoptimaliseerd voor smartphone gebruikers… Ook dan verlies je deze bezoeker.
Het kan best zijn dat jij wél het product of dienst hebt wat ze nodig hebben, maar door niet meteen de juiste/duidelijke info aan te bieden specifiek gericht op jouw doelgroep zal je je niet kunnen onderscheiden van de concurrentie. Als je niet ‘mobile- proof’ bent en de gebruiker moet teveel energie steken in het zoeken naar info over jouw product dan haakt hij mogelijks af.
Door het overaanbod van aanbieders en informatie op het wereldwijde web zal de consument eerder geneigd zijn om voor de makkelijkste weg te kiezen. Maak het dus zo makkelijk mogelijk voor je klant om jou te vinden.
Heb je je basis (website!) goed voorbereid, en heb je een goede conversie van bezoekers, dan is betaald adverteren een super tool. Het is dan alsof je even ‘de kraan openzet’ om wat extra klanten te genereren.
Online en offline kunnen elkaar perfect aanvullen, mits op de juiste manier ingezet.
Denk bijvoorbeeld aan een flyer die verwijst naar een speciale landingspagina, waar de bezoeker verdere informatie kan vinden… een video kan bekijken… een e-book of white-paper kan downloaden… of online een afspraak met je kan inplannen.
Een funnel is een systeem dat je opzet en waar je een aantal stappen definieert. Bij voorkeur gaan je bezoekers hier via een automatisch systeem door.
Voorbeeld: Jan is de 40 gepasseerd en voelt zich niet meer zo fit als vroeger. Hij sport regelmatig en probeert wat gezonder te eten. Toch zitten er nog wat extra kilo’s die er niet af willen. Op Facebook is hij wat tegen gekomen over voeding. We eten teveel suiker, dat wist hij al, maar hier krijgt hij ook een oplossing geboden in de vorm van ‘oervoeding’. Jan klikt op de post, komt vervolgens op een landingspagina met een video waarin men de eerste tip prijs geeft. Jan laat zijn email adres achter. Vanaf nu ontvangt hij regelmatig extra tips.
Er gaan enkele maanden voorbij. Maandelijks ontvangt Jan relevante informatie in zijn mailbox. Maar hij doet er niets mee. De mail van deze maand komt binnen en deze trekt wel zijn aandacht: ‘Gratis 3-delige videocursus voor een slanker en gezonder leven’. Inmiddels heeft hij hier en daar al wat meer over dit onderwerp gelezen, en is hij klaar voor de volgende stap. Hij wil er nu echt mee aan de slag! En het is gratis dus… Jan klikt op de link! Hij komt opnieuw op een speciale (landings)pagina waar hij bevestigd dat hij de cursus graag wil ontvangen.
Dag 1: Jan ontvangt een welkomst mail met wat uitleg. En een link naar de 1e video. Deze video legt precies uit wat nu het verschil is tussen suiker en vetverbranding. Jan is hier erg blij mee.
Dag 2: Jan krijgt weer een mail met link naar de 2e video … aha … deze legt uit wat hij dan wel en niet kan eten! En bovendien kan hij gratis een receptenboekje downloaden. Jan gaat meteen naar de supermarkt om wat ‘gezonde vetten’ in te slaan 😉
Dag 3: de 3e video gaat in op alle andere zaken die ook nog een rol spelen om gezond te leven. Hij krijgt nog meer inzichten! Ondertussen verhoogt de expertpositie van de aanbieder. Jan begint inmiddels vertrouwen te krijgen in deze ‘oervoeding’.
Super veel tips! Jan wil nu echt zijn levensstijl gaan aanpassen met deze nieuw inzichten, maar gaat hem dat wel lukken zonder hulp? … Gelukkig is er een mogelijkheid om lid te worden zodat hij online een heel traject kan volgen. Bovendien krijgt hij de 1e maand voor maar €1,- zodat hij zelf kan ervaren of het voor hem geschikt is.
Na 1 maand blijft Jan lid, voor een enkele Euro’s per maand krijgt hij waardevolle informatie, en bovendien heeft hij toegang tot een communitie van gelijkgestemde personen.
Als bonus hebben we deze week een filmpje van een van onze partners die gespecialiseerd is in Marketing Strategieën. Eric Lippens van NoNoMa Marketing. Omdat Eric een Partner-Amigo is van AmiGoWeb deelt hij graag het éérste filmpje uit zijn Digital Marketing Start Up Class! Voor jullie is deze video gratis ter beschikking.
Wij wensen jullie veel kijkplezier met onderstaande video!! Je kan er zeker kostbare tips uit halen!
P.S. Indien je interesse hebt in de volledige ‘Digital Marketing Start Up Class!’ kan je meer info hierover vinden in onze shop, waar deze te krijgen is voor een speciale AmiGo-Prijs!
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Hi iedereen,
ik ben Carolien, coach bij W I N D H O R S E. Coaching met behulp van paarden.
Graag zou ik de tool GOOGLE BEDRIJFSPAGINA opzetten, maar loop tegen volgend probleem aan.
Mijn coachings gaan door in de buitenlucht, in de wei waar mijn paarden gestald staan. Deze locatie heeft officieel geen huisnummer waardoor het niet mogelijk is om mijn bedrijf – volgens Google – te localiseren.
Google stuurt nl een postkaart met activatiecode naar het opgegeven adres door teneinde jouw bedrijfspagina te bevestigen. Het opgeven van mijn postadres (waar ikzelf woonachtig ben) is geen optie, omdat mijn coachings op een ander adres (aan de stal) doorgaan.
Hebben jullie een idee hoe ik alsnog een Google Bedrijfspagina kan opzetten?
Groetjes, Carolien
Hallo Carolien,
Bij Google mijn bedrijf heb je ook de mogelijkheid om aan te geven dat je goederen of services levert binnen een bepaald gebied.
Geef dit bij de aanvraag op, en vul je officiële vestigingsadres in (thuis). Je krijgt de verificatie code dan thuis opgestuurd. Dit adres wordt echter niet weergegeven door Google.
Als het een vaste locatie is waar je altijd zit, en je wilt deze weergeven in Google (voor o.a. navigatie), dan zou je na je verificatie de locatie kunnen updaten. In sommige gevallen wil Google dan helaas opnieuw het adres verifiëren. De enige mogelijkheid is dan nog om direct contact op te nemen met Google met het verzoek dit manueel te doen.