Marketing Challenge #3 – Doelgroep

We hadden het vorige keer over diverse Marketing Strategieën die je kan implementeren om je business meer bekendheid te geven.

Wellicht had je er nog niet bij stilgestaan dat je vrij eenvoudig door het inzetten van bijvoorbeeld Google Mijn Bedrijf de visibiliteit en vindbaarheid van je bedrijf flink kunt verhogen. Bovendien is dit geheel gratis!

Zoals aangegeven zullen we op deze en de overige strategieën nog uitgebreid terugkomen tijdens deze Challenge.

Alvorens we deze in detail gaan behandelen willen we met deze sessie eerst eens goed naar je doelgroep gaan kijken. Zonder dat deze duidelijk gedefinieerd is, wordt het lastig om de genoemde strategieën succesvol toe te passen.

Heb jij je Doelgroep goed gedefinieerd?

Voor sommige ondernemingen is het heel duidelijk wie precies tot hun doelgroep behoren. Zij hebben vaak een heel specifiek gedefinieerde doelgroep omdat ze in een bepaalde niche opereren.

Voor de meeste ondernemingen is het echter vrij breed, bijvoorbeeld: Sporters, Ouderen, Ondernemers, Studenten, etc.

Kijk eens naar het plaatje, heb je soms ook het gevoel dat je ‘steeds maar niets vangt’?

Misschien zit je aan de verkeerde kant van de vijver te ‘vissen’ of gebruik je het verkeerde aas?

Oplossing #1 Niching Down!

  • Omschrijf eerst je hoofd doelgroep
  • Ga hierbinnen steeds specifieker
  • Welk type klanten werk je graag mee?
  • Welke klanten werk je liever niet mee!
  • Hanteerde 80-20 regel
    • 80% van je omzet, komt van 20% -> welke klanten zijn dit?
    • 80% van je ‘problemen’ komt van 20% -> elimineer deze!
  • Kan je je eventueel beperken tot enkel een bepaalde niche in jouw markt?

Tip: Creëer een Buyers Persona

“Een buyers persona is een fictieve representatie van je ideale klant. Gebaseerd op echte data over demographics en online gedrag. Aangevuld met gecalculeerde ‘speculatie’ over hun persoonlijke geschiedenis, motivaties, uitdagingen, etc.” ~ Hubspot

Oplossing #2 Bucket Systeem!

Indien je meerdere doelgroepen hebt binnen jouw specifieke markt, dan is het handig om deze te gaan onderverdelen. Je kan hiervoor het ‘bucket systeem’ gebruiken.

80% van je markt is te verdelen in 3 tot 5 buckets!

Met het bucket systeem kan je je marketing specifiek gaan richten op één bepaalde bucket

Gebruik aparte campagnes om de verschillende buckets aan te spreken.

Mensen verwachten dat het product of dienst welke jij verkoopt EXACT is waar zij naar op zoek waren.
Alsof het speciaal voor hun gemaakt was!

Het geheim is niet noodzakelijk dat je jouw product of dienst aanpast. Het gaat erom dat ze dat gevoel krijgen!

We noemen dit Perceived Customization. Het gaat dus om de PERCEPTIE!

Tip: Maak een aparte landingspagina per bucket

Met een speciale pagina per bucket kan je nu deze doelgroep meer persoonlijk aanspreken. Hierdoor zal je dus een hogere conversie behalen. Je kan nu bezoekers vanuit Social Media, en via gerichte Campagnes direct naar deze pagina sturen.

Bovendien wordt je vindbaarheid door zoekmachines op deze manier verbeterd. Dit omdat je nu één pagina hebt, die volledig focust op een bepaald topic!

Hoe kan je jouw markt in buckets onderverdelen?

  • In fasen / stappen van een proces
  • In bepaalde uitdagingen
  • Gebaseerd op verschillende situaties (demographics)
  • Of een combinatie van bovenstaande

Voorbeelden

Stel je geeft business consulting. Je zou je buckets kunnen verdelen op basis van de fase.

  • Startende Ondernemers
  • Gevestigde Ondernemers
  • Ondernemers die hun bedrijf willen verkopen

Deze zitten ieder in een verschillende fase van hun onderneming. Iedere fase geeft ook specifieke uitdagingen.

Stel je doet Social Media. Je zou je buckets kunnen verdelen op basis van de uitdaging.

  • Bedrijven die hun brand willen opbouwen.
  • Bedrijven die meer verkoop willen realiseren.
  • Bedrijven die hun service naar klanten toe willen verbeteren.

Je kan in alle gevallen hiervoor Social Media inzetten. Maar alle 3 zijn ze op zoek naar iets anders!

Stel je zit in een heel specifieke niche, dus jouw doelgroep is precies bekend. Je zou dan bijvoorbeeld een verdeling kunnen maken op locatie.

  • Nederland
  • Vlaanderen
  • Walonië

Ieder heeft immers zijn eigen taal.

Verder zijn er cultuur verschillen waar je rekening mee moet houden.

Opdracht:

Definieer je hoofd-doelgroep. Kijk welke onderverdeling je zou kunnen maken om groepen binnen jouw doelgroep gerichter aan te kunnen spreken. Deel onder je resultaat!

Indien je een mooie profielfoto bij je comments wenst te plaatsen, kan je dit instellen via Gravatar. De meeste websites werken hiermee, dus ééns je daar een foto hebt gekoppeld aan je e-mailadres zal deze automatisch weergegeven worden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.