Deze Challenge gaat over één van de belangrijkste, zo niet hét belangrijkste onderdeel van je hele Marketing Strategie! Jouw website. De basis van elk marketingplan!
De dagen dat we ‘achter de computer’ gingen zitten om op ‘het gemak’ eens iets op internet op te zoeken zijn voorbij. Amen. Tegenwoordig willen we op ieder moment, op ieder toestel, meteen de – voor ons – relevante zaken terug kunnen vinden.
Deze multi-device (verschillende toestellen zoals smartphone, desktop, Ipad) omgeving waarbij iedereen continu afgeleid is door mail, social media, instant messaging, etc. vraagt om een andere aanpak.
Hoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt? En hoe hou je de aandacht van je bezoeker vast? Hoe zorg je dat je deze bezoeker converteert naar een Lead, en mogelijks naar een Klant?
Steeds meer bezoekers komen voor het eerst op je website via mobiel. Even ‘snel’ iets opzoeken… en dan grijpen we naar onze smartphone. Als je website niet geoptimaliseerd is voor mobiele weergave, dan is het lastig om je boodschap duidelijk te maken. Kijk maar naar het voorbeeld hiernaast. Er is veel kans dat ze meteen weg zijn. Zou jij blijven?
Je kan zelf eenvoudig testen of je website gereed is voor weergave op mobiel door de Google Mobielvriendelijke test te doen.
Ga naar https://search.google.com/test/mobile-friendly en vul de url van je website in om deze te testen. Zeer eenvoudig! Gewoon doen.
1 – 2 – 3 …
Als een nieuwe bezoeker op je website komt heb je enkele seconden om deze te overtuigen verder te kijken op je pagina.
Verplaats je in de bezoeker en geef antwoord op:
Als de bezoeker zich niet aangesproken voelt is hij zo weer weg om het volgende zoekresultaat te bekijken. Dus ‘praat’ niet enkel over jezelf of je product of dienst, maar spreek je doelgroep aan, en wat je voor hen kan betekenen.
Afleiding is de grootste vijand! Ga maar eens na hoe vaak je zelf afgeleid bent. Dat geldt ook zo voor jouw website bezoekers.
Bepaal dus één doel voor de pagina, en zorg dat alles in functie is van dat éne doel.
‘Less is more’ geldt hier ook, zorg dus voor zo min mogelijk afleiding. Dus geen zijbalk met je laatste blogposts, links naar Social Media, of andere zaken die kunnen afleiden. Eens dat je bezoeker klikt op een linkje naar bijvoorbeeld Facebook, kan het zo maar zijn dat deze daarna een uur op Facebook zit te surfen en nooit meer terugkomt naar jouw pagina.
Zorg dat je bezoeker er niet over moet nadenken! Het moet duidelijk zijn, en in hapklare brokken geserveerd worden.
Zorg voor een duidelijke CTA (Call To Action)! Dit is een handeling die je wil dat je bezoeker doet. Dit kan zijn dat de bezoeker een contactformulier invult, online een afspraak inplant, zich aanmeldt voor je nieuwsbrief, of een aankoop doet.
Hou het simpel! En geef niet teveel keuze (voorkom keuzestress), bij voorkeur dus maar 1 optie!
We willen dat onze bezoeker de aandacht erbij houdt en niet afgeleid raakt. Je kan dit bewerkstelligen door ‘aandacht pakkers’ op je website toe te voegen.
Denk bijvoorbeeld aan:
Op deze manier kan men op een laagdrempelige manier met je kennis maken.
Denk bijvoorbeeld aan een Ebook, whitepaper, Video serie, Strategy Call of Gratis Consultatie
Vraag in ruil het email-adres, zorg uiteraard wel dat je voldoet aan de GDPR! * Wil je meer info over GDPR toepassen in je marketing strategie? Vraag het ons! Of wacht nog enkele weken dan komt het vanzelf aan bod. 🙂
Plaats op je website knoppen zodat het eenvoudig is om je content te delen. Op die manier zet je bezoekers in voor de verspreiding van jouw content.
Stimuleer je bezoekers ook om je content te delen. Als je enkel knoppen plaatst is de kans klein dat er spontaan gedeeld wordt. Vraag dus om te delen, en kijk of je er een extra stimulans voor kan verzinnen. Deel deze blog en ontvang …
SEO staat voor Search Engine Optimization: Zoekmachine Optimalisatie! Er zijn vele zaken die relevant zijn voor SEO, maar het belangrijkste is dat je steeds nadenkt over jouw doelgroep en waar deze naar op zoek is. Onder enkele aandachtspunten:
Indien je jouw Marketing wil optimaliseren zal je eerst moeten uitzoeken wat werkt, en wat niet werkt. Daarom is het van belang om ervoor te zorgen dat je daarvoor een analytics tool installeert. De meest gebruikte hiervoor is Google Analytics.
Komen de statistieken overeen met je verwachtingspatroon? Welke pagina’s ‘scoren’ goed, en welke niet? Pas je site aan, en stel je strategie bij aan de hand van de verworven inzichten!
Naast alle zichtbare dingen is het echter ook belangrijk dat de technische zaken in orde zijn.
De snelheid van je website gaat ook als ranking factor opgenomen worden door Google. Belangrijk dus om te zorgen dat je daar ook aandacht aan besteed.
Test zelf eenvoudig of je site goed scoort. Ga naar https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights en voer de url van je website in om hem te testen.
Je krijgt van Google ook enkele zaken aangeduid die beter kunnen.
Loop de bovenstaande zaken door. Neem contact op met je web-developer om de zaken aan te passen. De genoemde zaken zijn belangrijk, en kunnen je Google ranking of conversie schaden indien niet goed geïmplementeerd.
Mocht je er niet uitkomen neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag op weg, en komen vrijblijvend langs om te kijken hoe je jouw website kan optimaliseren.
Toe aan een nieuwe website? We maken graag GRATIS voor jou een opzet, en hebben al een oplossing vanaf €240,- per jaar!
0 reacties