Marketing Challenge #6 – Social Media Basics

Iedereen kent het woord  ‘Social Media’ . Maar waarom zou je daar zakelijk iets mee doen? En hoe pak je dat dan aan?

Als we even samen terug gaan naar de 1ste challenge waar we ons ‘AmiGo-model’ besproken hebben, dan zijn er wellicht enkele fasen die je je herinnert waarin je Social Media kan inzetten:

  • Bewustwording creëren : gericht op branding en visibiliteit
  • Interesse opwekken : informatie delen, tips, weetjes, etc.
  • Lead generation : Uiteindelijk wil je bezoekers van Social Media naar je website toe leiden!
  • Relatie opbouwen met prospects, maar ook deze verdiepen met bestaande klanten.
  • Klant ondersteuning, bijvoorbeeld met een Facebook groep.
  • Beroep doen op klanten om jouw boodschap te verspreiden.

Social Media is een  uitgebreid topic. We zullen tijdens deze challenge een aantal zaken aanhalen om je te helpen een goede basis op te zetten.

Maak zakelijke profielen aan met uniforme branding

Zorg ervoor dat je op de – voor jou relevante – Social Media kanalen een zakelijk profiel hebt. Gebruik dus GEEN prive profiel voor je zaak!

Branding is belangrijk! Een uniforme uitstraling op diverse kanalen en op je website verhogen de herkenbaarheid.

Gebruik zoveel mogelijk dezelfde header en profielfoto’s.

Je hoeft niet op ieder kanaal actief te zijn, maar het hebben van een zakelijk profiel verhoogt je algemene vindbaarheid. Vergeet niet om een link naar je website te vermelden!

Love it or Hate it, maar je kan Facebook niet negeren!

Een zakelijke Facebook pagina is een must. Met meer dan 6 miljoen accounts in België kan je dit platform niet negeren

Gebruik je prive account NIET voor het posten van zakelijke berichten. Plaats je zakelijke berichten op je bedrijfspagina en deel ze van daar uit eventueel op je prive account.

Als je video’s gebruikt, link deze dan NIET vanaf Youtube, maar laad ze direct in Facebook. Facebook zal namelijk de video’s die op Facebook staan voorrang geven t.o.v. externe bronnen.

Maak gebruik van de extra mogelijkheden die Facebook aanbiedt, zoals Events, Groepen, Messenger etc. Bij een Event heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om al je privécontacten hiervoor uit te nodigen. Op deze manier kan je veel mensen direct bereiken.

Kies 1 Social Media kanaal waar je volledig voor gaat!

Tijd is kostbaar, dus kies één kanaal waar je zelf ook echt actief op bent! Like, deel en reageer op berichten en creëer interactie.

Blijf hierin wel authentiek, geef waarde, en ga niet ‘verkopen’.

Kijk naar wat jij een prettig kanaal vindt, waar jij je thuis voelt en waar jouw doelgroep zich bevindt.

Zit je in een B2B omgeving dan zal bijvoorbeeld LinkedIn een goede keuze zijn om je focus op te leggen. Lever je aan consumenten? Dan kies je beter voor een ander kanaal. Bijvoorbeeld Facebook of Instagram.

Actief op meerdere kanalen? Gebruik dan een Management tool

Wil je serieus aan de slag met meerdere Social Media kanalen? Gebruik dan een Social Media Management tool om eenvoudig posts in te plannen. Dit bespaart je veel kostbare tijd!

Een goede tool kost zo’n €50 per maand, maar ontzorgt je van een hoop tijd en ellende. Je haalt deze investering er makkelijk uit zodra je op meerdere kanalen actief bent.

Ieder kanaal heeft zijn eigen aanpak

Hou rekening met de ‘toon’ van het betreffende kanaal.

Dus op LinkedIn hou je het zakelijk, op Facebook kan je gerust wat humor in de mix doen.

Niet alle content is geschikt om klakkeloos te delen op alle Social Media kanalen.

Wees selectief en let er dus op hoe je je boodschap ‘verpakt’. Maak dus verschillende versies van je boodschap voor de verschillende kanalen die je inzet.

Zorg voor een plan van aanpak

Social Media is geen losstaand iets, integreer het als onderdeel van je Marketing Plan. Zonder plan actief zijn op Social Media is als rondjes gaan lopen zonder duidelijke bestemming.

Als je doel is om naar Parijs te gaan? Dan pas je je strategie daarop aan en zal je er geraken. Maar begin je gewoon te rijden zou het wel eens een hele lange en vermoeiende rit kunnen worden! Of beland je misschien in Amsterdam … of in je achtertuin 😉 Alle moeite voor niets.

Regelmaat is belangrijk!

Post regelmatig! De frequentie hangt af van het kanaal.

Op Twitter kan je gerust 10 tweets op een dag doen. Op Facebook bijvoorbeeld post je best maximaal 1 à 2 keer per dag.

Post niet enkel om maar te posten! Zorg voor een goede balans tussen kwaliteit en frequentie. Kwaliteit gaat hier zeker vóór kwantiteit!

Op Social Media geldt ook dat de aanhouder wint! Dus geef niet op als je niet meteen resultaat ziet. Het is iets wat op termijn zijn vruchten gaat afwerpen. Dus niet vanaf dag 1!

Leid bezoekers naar je website toe

Haal mensen van Social Media af en breng ze naar je website. (Zorg dat je website functioneel is!)

Link bijvoorbeeld op sociale media naar een blog op je website. Op die manier gaat men op je website de blog verder lezen.

Ook kan je meteen linken naar een speciale pagina die je maakt voor de betreffende campagne. (Landingspagina)

Zorg dus ook dat het eenvoudig is om content op je website te delen via Social Media.

Meten is weten

Meten is Weten: Iedere business en iedere niche is anders.

Wat voor de één werkt, werkt daarom nog niet voor de ander. Kopieer dus niet zomaar iets wat een collega ondernemer doet. Om achteraf te zeggen dat een social media strategie niet voor jou werkt! Analyseer jouw statistieken en bekijk welke posts succesvol zijn.

Doet een post het goed? Ga dan na waarom dat zo is! Creëer dan soortgelijke posts, analyseer, en stuur weer bij. Daar mag je nooit mee ophouden!

Opdracht:

Ga voor jezelf na welk Social Media kanaal voor jou het meest geschikt zou zijn om actief op te zijn. Denk even terug aan de Challenge over de doelgroepen.

  • Heb je op dit kanaal een goed zakelijk profiel?
  • Is de branding uniform met je website?
  • Post je al regelmatig? … Super! … Nog niet? … Reserveer dagelijks 15 minuten om een post te maken en te reageren op posts/comments.
  • Vergeet niet dat het doel is om uiteindelijk de mensen van Social Media af te halen, en naar je website te leiden.
  • Ga niet pushen, wees authentiek, focus op het geven van WAARDE!

Hulp nodig? … wij staan voor je klaar!

Je kan hieronder in de comments vragen stellen, of contact met ons opnemen. We komen graag vrijblijvend een keer langs om je Social Media strategie door te nemen.

Indien je een mooie profielfoto bij je comments wenst te plaatsen, kan je dit instellen via Gravatar. De meeste websites werken hiermee, dus ééns je daar je een foto hebt gekoppeld aan je e-mailadres zal deze automatisch weergegeven worden.

4 Reacties

  1. stijmans carolien

    Ik heb al mijn FB-vrienden van mijn privé-account een uitnodiging gestuurd om mijn bedrijfspagina te liken. Sommigen hebben dit gedaan, anderen niet.
    Bestaat er een mogelijkheid om diegenen die dit nog niet gedaan hebben, alsnog aan te zetten om dit te doen? En zo ja, hoe dan?

    Antwoord
    • Niko - SociAmiGo

      Hallo Carolien,

      het is niet mogelijk om voor een tweede keer een uitnodiging te sturen om je pagina te liken. Wat je zou kunnen doen is een privé bericht sturen naar je FB-vrienden om te vragen je pagina te liken.

      Een goede strategie is om alle ‘zakelijk’ gerelateerde zaken op je bedrijfspagina te plaatsen, en daarna (indien relevant) op je persoonlijke profiel te delen. Je deelt dus vanaf je bedrijfspagina op je privé. Op die manier bereik je ook je FB-vrienden met je boodschap, maar stuurt ze wel naar je zakelijke pagina toe.

      Wil je iedereen bereiken kan je het beste werken met een bericht wat je promoot. Organisch bereik van FB wordt steeds minder. Als je iets op je bedrijfspagina plaatst zal slechts een klein deel van jouw volgers daadwerkelijk het bericht in zijn feed te zien krijgen.

      Antwoord
  2. Els Peleman

    Ik ben actief op LinkedIn, Twitter en Facebook en pas bij elk een aangepaste strategie toe:
    – Op LinkedIn post ik mijn blogs en ander interessant maar zakelijk nieuws
    – Op Facebook en Twitter doe ik dit ook, maar op Facebook werk ik ook nog met een #taaltip-woensdag waarbij ik de volgers inzicht geef in mijn “vertaalproblemen”. Zo leren ze zelf ook iets bij. Op Twitter probeer ik met enige regelmatig ook blogs te herhalen.

    Bij elk van deze kanalen leid ik ze niet nog eens echt expliciet naar mijn website. Is dit nodig of mag dit impliciet (de blogs verschijnen bijv. standaard op mijn website onder de rubriek Vertalersavonturen)?

    Hoe kan ik meten of dit ook ergens geapprecieerd wordt en op termijn ergens toe zal leiden? Op Facebook probeer ik regelmatig de volgers te triggeren om te reageren of hun appreciatie te laten blijken (zo heb ik vorig jaar gevraagd of ik wel of niet moest doorgaan met de FB-taaltipwoensdag).

    Antwoord
    • Niko - SociAmiGo

      Hallo Els,

      Super dat je er zo actief mee bezig bent. Met je huidige strategie werk je aan bewustwording in informatie voorziening. Je zal op deze manier dus ook een expert positie opbouwen.

      Het verdient wel aanbeveling om regelmatig te linken naar je website. Het beste direct naar het blog artikel waar je over post. Je kan bijvoorbeeld een korte intro in de post plaatsen, en vragen om verder te lezen op je website.

      Het resultaat daarvan is dat je extra links naar je website krijgt. Extra links leveren extra bezoekers op. Indien je relevante content bied (en ik weet dat je dat doet), dan zullen bezoekers ook even blijven om verder te lezen. Google registreert dit, en zal je daardoor ook een hogere ranking geven. Dit versterkt dus ook je zoekresultaten vanuit Google.

      Bovendien kan je in Google Analytics dan gaan kijken waar je verkeer op bepaalde pagina’s vandaan komt. Zo kan je dus ook gaan beoordelen wat de impact van bijvoorbeeld je Facebook posts is.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *