Content Marketing is een vorm van marketing die gebaseerd is op het creëren, publiceren en verdelen van waardevolle info voor een specifieke doelgroep.
Het wordt vaak gebruikt om:
Content Marketing houdt in dat je prospecten aantrekt door het creëren en delen van GRATIS waardevolle content. Zo bouw je een expertpositie op om dan vervolgens het vertrouwen van de klant te winnen.
Het doel van Content Marketing bestaat er in om een duurzame merkloyaliteit te creëren voor je bedrijf en betrouwbare informatie te verschaffen aan consumenten. Zodat ze bereid zijn om in een later stadium producten of diensten van je bedrijf aan te schaffen of zelfs te promoten!
Deze manier van marketing maakt geen gebruik van koude acquisitie, in plaats daarvan bouwt het vertrouwen en een hechte relatie met je publiek.
De meeste mensen denken dat Content Marketing een nieuw concept is wat ontstaan is door het Internet.
Content Marketing bestaat echter al heel lang. Een van de bekendste voorbeelden van een vorm van Content Marketing van vroeger is ‘The Furrow’, een magazine dat uitgebracht werd door John Deere. (Zie het als ‘The Vogue’ , maar dan voor landbouwers) Zij wisten hun producten aan de man te brengen door verhalen te vertellen en gaven landbouwers tips om hun land beter en handiger te bewerken.
The Furrow werd voor het eerst gepubliceerd in 1895 en groeide snel in populariteit. Op de piek in 1912 werdt het magazine verspreid over meer dan 4 miljoen consumenten.Vandaag bestaat het magazine nog steeds, en bereikt ongeveer 570.000 consumenten in de V.S. en Canada, en ongeveer 2 miljoen mensen wereldwijd. Dit gebeurt nog steeds via het oorspronkelijke netwerk van John Deere verdelers!
“Verhalen vertellen die mensen graag lezen – en die ze kunnen toepassen in hun eigen activiteiten – is vanaf het begin het recept geweest.”
Waarom Wat?
Je ‘Waarom’ blijft steeds terugkomen tijdens deze Challenge. Dit is niet verwonderlijk, want het is erg belangrijk om je verhaal te vertellen vanuit jouw visie en missie.
Meestal praten we enkel over WAT we doen! (b.v. Ik coach ondernemers, of Ik maak websites)
We zouden eigenlijk wat meer onze ‘WAAROM we iets doen’ moeten communiceren.
Naast dat het voor jezelf en je medewerkers een duidelijke richting geeft, spreekt het je doelgroep aan op een emotioneel niveau.
Dit is hoe je je kunt onderscheiden van de massa en hoe je klanten kan aantrekken!
Op 14 november2017 hebben we hierover een presentatie gegeven tijdens onze Social Coffee. De presentatie kan je HIER nogmaals bekijken.
Bovendien hebben we een handige tool gemaakt om je op weg te helpen met jouw visie & missie. Heb je je visie en missie nog niet duidelijk? Check deze dan HIER!
Als je ondernemers vraagt naar hun doelgroep geven velen als antwoord: ‘Iedereen die mijn product of dienst wil kopen.’
‘Iedereen’ heeft echter geen behoefte aan jouw product of dienst.
Hoe beter jij je doelgroep definieert, des te beter kan je hen helpen met hun specifieke wensen!
Een van de vorige challenges ging volledig over doelgroepbepaling. Mocht je deze gemist hebben kijk hem dan zeker nog eens goed na! [Challenge #3 – Doelgroep]
We leven in een tijd van vele afleidingen. Ook jouw klanten ondervinden dit.
Cruciaal dus om focus te houden op wat belangrijk is voor het succes van je zaak.
Stel concrete doelen en plan een strategie om deze te behalen!
Op deze manier verlies je geen tijd en energie aan zaken die niet effectief bijdragen tot het gewenste resultaat.
Zorg dus ook dat je relevant bent voor jouw doelgroep. Zij worden ook gebombardeerd met een hoeveelheid aan informatie en mogelijkheden. Zorg dat jij er uit springt voor hen!
Hiermee bedoelen we dat je in de ogen van je doelgroep de expert bent in datgene wat je aanbiedt!
Je bouwt dit bijvoorbeeld op door nieuws en informatie te verspreiden. Het geven van tips & tricks, …
Natuurlijk moet je het daarna ook wel waarmaken.
Uiteindelijk levert dat weer aanbevelingen en referenties op, wat op zijn beurt je expertpositie weer versterkt.
Denk hierbij even terug aan de cirkel bij de introductie van deze Challenge.
In het begin lijkt het misschien weinig op te brengen. Op termijn zal het uiteindelijk zijn vruchten afwerpen. Herhaling werkt!
Zie het als een zaadje dat je plant en dat je regelmatig water geeft. Zorg dus dat je vaste tijden inplant om met content marketing bezig te zijn. Zoek een consistentie in je posts op sociale media en denk eraan om op gepaste tijden onder de aandacht te komen door middel van bijvoorbeeld een mailing.
Maak gebruik van technologie om je te helpen met je marketingstrategie!
Er zijn bijvoorbeeld tools waarmee je je content op voorhand online kan klaar zetten.
Deze wordt dan op ingeplande tijden gepost, gedeeld of verstuurd via email.
Deze tools kunnen je veel tijd besparen en zorgen dat je effectiever met Content Marketing aan de slag kan.
Bovendien kan je nadien ook beter meten welke content beter scoorde door de ingebouwde analytics.
Het geheel is meer dan de som van de delen!
Het is dus belangrijk om de juiste strategie te hanteren.
Een afzonderlijke actie gaat niet het gewenste resultaat behalen.
Bekijk ons stappenplan nog eens goed om te zien of je geen essentiële zaken overgeslagen hebt!
TIP: Laat Online en Offline samenkomen en elkaar versterken.
Woorden hebben kracht.
Het gebruik van de juiste woorden zal je boodschap versterken. De verkeerde woorden kunnen een averechts effect hebben.
Zorg dat je een verhaal vertelt met inhoud. Niemand houdt van een ‘lege doos’. Geef dus waarde!
Tip: Schakel een professionele schrijver in om je te helpen met je content.
Dit is een hele belangrijke regel, die zowel op jouw klanten als op jezelf invloed heeft.
Blijf authentiek.
Voor je het weet val je onder de noemer ‘fake news’.
Focus op de lange termijn en niet op een ‘quick-fix’. Dit zorgt er ook voor dat je jouw ideale klant/doelgroep gaat aantrekken! Zij vinden immers herkenning in jouw verhaal.
Geef niet op! Content Marketing is een beetje als een stoomlocomotief. Je gaat eerst de ketel stoken en dan pas begint hij langzaam te rijden.
Als hij eenmaal op vaart is, is hij bijna niet meer te stoppen.
Je dient dan alleen nog het vuur aan te houden. In dit geval dus gewoon je verhaal blijven schrijven!
Je zal zien dat wanneer je deze strategie hanteert je klanten gaat aantrekken! In moeilijke termen heet deze techniek ‘Attraction marketing’
Het moment om te starten is altijd NU!
Ga aan de slag, en maak deze week nog een blog voor op je website. Neem een onderwerp waar veel van jouw klanten een uitdaging hebben en waar jij een oplossing voor biedt. Deel het artikel vervolgens op je Social Media. Plaats onder bij de reacties een verwijzing naar je blog op je website. Heb je geen blog mogelijkheid op je website neem dan contact op met je web-developer! Een blog is absoluut een essentiëel onderdeel van een goede online marketing strategie!
Heb je vragen? Stel ze onder, of neem direct contact met ons op.
0 reacties