Marketing Challenge #8 – E-mail Marketing

Afgelopen keer hadden we het over Content Marketing en heb je een aantal tips gekregen om hiermee aan de slag te gaan.

Uiteraard wil je de content die je gemaakt hebt onder de aandacht brengen van je doelgroep!

Eén van de mogelijkheden is het sturen van e-mails. Het spreekt voor zich dat je dit niet doet bij onbekenden, maar bij ‘prospecten’, waarbij al een bepaalde interesse is opgewekt voor jouw product of dienst.

Let wel: Er gaat dus wel een proces aan vooraf, alvorens je hiermee aan de slag kunt!

Stap 1: Bewustwording creëren en Interesse opwekken

Tijdens onze eerste challenge hebben we het kort gehad over ons marketing model (de cirkel). De éérste stap is daarbij bewustwording creëren. Sociale Media kan een onderdeel van de strategie zijn om je doelgroep waardevolle info te bieden en interesse op te wekken.

Zodra de onbekende bewust is van het probleem en de mogelijke oplossing, is de interesse gewekt. Deze zal op zoek gaan naar meer informatie en mogelijks zijn mailadres achterlaten om meer te weten te komen over jouw product of dienst. We komen in het stadium van de prospect.

Stap 2: De opt-in (aanmeldformulier op je website)

Schrijf je hier in om …

Zonder e-mail adressen geen mailing! Om de e-mail adressen te verzamelen kunnen we een zogenaamde opt-in gebruiken. Dit is niets anders dan een formulier waar je je naam en e-mail opgeeft.

Uiteraard gaat men niet zomaar een e-mail adres achterlaten op jouw site. Zorg dus dat je jouw prospect veel waarde geeft! Hierbij gaat het niet om ‘werkelijke waarde’, maar om de waarde die het voor jouw prospect heeft.

Wees hierbij dus relevant voor jouw doelgroep. Heb je meerdere (sub)doelgroepen (challenge 3), dan kan je hier eventueel verschillende opt-ins voor maken (op verschillende landingspagina’s) of je kan de subscriber vragen welke informatie deze wil ontvangen.

Zorg dat je bij de Opt-In voldoet aan de GDPR!

Plaats een checkbox (vakjes waar je een vinkje in kan plaatsen) die de subscriber moet aanvinken om in te schrijven. Let op: Deze mogen NOOIT automatisch aangevinkt zijn! Vermeld duidelijk en heel specifiek waarmee hij/zij akkoord gaat, en welke mails er gestuurd zullen worden. Wijk niet af van de thema’s en voorkeuren waar je subscriber zich voor heeft aangemeld!

Maak eventueel aparte checkboxen om verdelingen te maken, zoals voorkeur of doelgroep!

Stap 3: De koppeling met een Autoresponder

Als je dadelijk een lijst met e-mail adressen verzameld hebt wil je deze niet allemaal handmatig gaan e-mailen. Via een autoresponder kan je geautomatiseerd e-mails sturen naar jouw e-mail lijst.

Eén van de bekendste autoresponders is Mailchimp.

Door het Opt-In formulier te koppelen met de autoresponder zullen alle aanvragen direct opgenomen worden in een lijst in je autoresponder.

Vanuit de autoresponder kan je nu mailings versturen naar je hele lijst, of eventueel een segment hiervan. 

Stap 4: Een nieuwsbrief / e-mailing versturen

Nu je een lijst hebt met e-mail adressen kan je deze vervolgens gaan mailen. Let hierbij op de volgende zaken:

  • Mail regelmatig, maar niet te frequent. Dit is een beetje afhankelijk van de business waar je in zit maar gemiddeld genomen is 1 keer per maand een goede frequentie.
  • Geef waardevolle informatie! Zorg dat de inhoud in lijn is met datgene waar men zich voor heeft ingeschreven.
  • Neem de tijd om een goede onderwerp-regel (subject) te bedenken. Dit zal het percentage verhogen van de mensen die daadwerkelijk je mail openen en lezen.
  • Zorg dat er een duidelijke CTA (Call To Action) in de mailing zit. Een CTA wil niets anders zeggen dan een actie die je wilt dat de lezer doet. Meestal zal dit een link zijn naar je website, om daar verder te lezen, of een video te bekijken, etc.
  • Plaats niet een hele blog in je nieuwsbrief, maar geef de eerste regels weer en sluit af met ‘…lees meer’. Daar zet je de link in die verwijst naar je blogpagina. Zo laat je subscribers verder lezen op je website via de link in je e-mail. 
  • Maak het makkelijk om je af te melden voor de nieuwsbrief. Bij de meeste autoresponders (zoals Mailchimp), wordt er automatisch een ‘unsubscribe’ link onderaan de mail toegevoegd. Verwijder deze dus niet uit je sjabloon.

Stap 5: Analyseer je verzonden campagnes

TIP: Verstuur na enkele dagen dezelfde campagne nogmaals aan de personen die de mail nog niet geopend hebben, maar dan met een ander onderwerp.

Aan de hand van de statistieken kan je een hoop belangrijke informatie halen. Hierbij even de belangrijkste cijfers:

  • De openrate: dit is het percentage subscribers die jouw email geopend heeft. Stel je hebt 1000 adressen waar je de mailing naar verstuurt en 400 openen de email, dan heb je dus een openrate van 40%. Als de openrate erg laag is, dan kan dit wellicht aan je onderwerp zin liggen.
  • De click-trough rate (CTR): Dit is het percentage van lezers die vervolgens ook klikken op een van de links in jouw e-mail. De klik, is normaliter je Call To Action,  geeft aan dat je lezers getriggerd zijn om de volgende stap te nemen. Bij een lage CTR moet je dus goed goed kijken naar de inhoud van je mail! Waarom klikken mensen niet door?

Stap 6: Automatiseren

Een groot voordeel van werken met een autoresponder is bovendien dat je een geautomatiseerd e-mail systeem kan creëren.

Allereerst kan je bijvoorbeeld een nieuwe subscriber automatisch een welkomstmail laten verzenden. Maar je kan ook een hele reeks e-mails op voorhand programmeren om op gezette tijden te laten versturen. Bijvoorbeeld:

Iemand meld zich aan en geeft hierbij aan dat hij jouw 3 delige video serie wilt ontvangen.

  • Eerst krijgt hij een welkomstmail, waarin hij bedankt wordt voor zijn interesse. Hierin staat  de link naar de éérste video.
  • Een dag later wordt automatisch een mail gestuurd met uitleg en link naar de 2e video.
  • Een dag later hetzelfde voor de 3e video.

Op die manier kan je een aantal zaken volledig automatiseren, en voor iedere gebruiker een op maat gemaakte ervaring creëren! Je geeft waar zij naar vragen.

Opdracht:

Heb je nog geen autoresponder? … Ga dan naar Mailchimp.com en maak GRATIS een account aan. Vraag je webdeveloper om een opt-in formulier toe te voegen aan je website, en laat deze koppelen aan de mailchimp lijst.

Heb je al een autoresponder, maar doe je er nog niets mee, neem dan gerust contact met ons op om je op weg te helpen!

Heb je al een autoresponder en verstuur je al e-mail campagnes … Prima, heb je al gekeken naar de geautomatiseerde mailings?

TIP: Weet dat je steeds info kan vragen op ons platform AmiGoWeb. Laat het dan ook niet na om ons te contacteren voor meer info.

Indien je een mooie profielfoto bij je comments wenst te plaatsen, kan je dit instellen via Gravatar. De meeste websites werken hiermee, dus ééns je daar je een foto hebt gekoppeld aan je e-mailadres zal deze automatisch weergegeven worden.

2 Reacties

  1. els Peleman

    Hoe kan ik ‘onbekenden’ via social media aanzetten om zich in te schrijven op mijn nieuwsbrief? Momenteel zijn het aantal inschrijvingen op mijn nieuwsbrief (die al hebben bevestigd dat ze ook na het ingaan van de GDPR mijn nieuwsbrief willen blijven ontvangen) allemaal concurrenten/collega’s. En dat is niet het hoofdpubliek waarvoor ik nieuwsbrieven schrijf (al kan ik die groep wel niet volledig buitensluiten, omdat daar ook best wel werk van komt);

    • Niko - SociAmiGo

      Hallo Els,

      allereerst wil ik duidelijk maken dat je met organische posts op bijvoorbeeld Facebook slechts een gedeelte van je volgers bereikt. Om iedereen te bereiken dien je tegenwoordig gebruik te maken van een advertentie.

      In jouw business is Social Media geschikt om de eerste stappen van ons marketing model te doorlopen. Dus bewustwording en interesse opwekken. Buiten je concurrenten/collega’s is het lastig om de juiste doelgroep te bereiken omdat deze vrij breed is. Indien iemand van buiten jouw netwerk op zoek is naar een vertaling zal deze waarschijnlijk zoeken via Google.

      De blogs die je schrijft dragen daar aan bij, en door deze te delen op Social Media, genereer je extra verkeer en verhoog je ook weer je ranking. Met andere woorden, je Social Media zal het geheel versterken. Daarnaast bouw je ook een expert positie op. LinkedIn is hierbij voor jou een belangrijk kanaal.

      Maar om terug te komen op je vraag. Hoe krijg je potentiële klanten dus zover dat ze inschrijven op je nieuwsbrief? … We gaan ervan uit dat iemand die je post ziet, op dat moment op zoek is naar een vertaling, en deze in de oriënterende fase zit. Dan zou je deze kunnen aanspreken met bijvoorbeeld een post: “10 zaken waar je op moet letten als je een technisch document wilt vertalen vanuit het Duits naar Nederlands.” … Of … “in 5 stappen naar een geslaagde vertaling vanuit het Duits naar Nederlands” … vervolgens deze leiden naar een landingspagina, waar ze een Opt-In mogelijkheid hebben en dan je funnel in gaan.

      In de volgende challenge #9 gaan we iets dieper in op landingspagina’s en funnels.

      Om echter ‘onbekenden’ via Social Media zo te laten inschrijven op je nieuwsbrief is een illusie. Deel je echter regelmatig je blogs, en iemand heeft al een paar keer je post voorbij zien komen en je blog vervolgens gelezen, dan zal deze wellicht wel bereid zijn om in te schrijven. Immers voor deze persoon is het dan relevant en interessant. Bied dan een mogelijkheid voor deze bezoeker om zich via jouw site in te schrijven om op de hoogte te blijven van nieuwe posts.

Een reactie versturen