Afgelopen keer hadden we het over Content Marketing en heb je een aantal tips gekregen om hiermee aan de slag te gaan.
Uiteraard wil je de content die je gemaakt hebt onder de aandacht brengen van je doelgroep!
Eén van de mogelijkheden is het sturen van e-mails. Het spreekt voor zich dat je dit niet doet bij onbekenden, maar bij ‘prospecten’, waarbij al een bepaalde interesse is opgewekt voor jouw product of dienst.
Let wel: Er gaat dus wel een proces aan vooraf, alvorens je hiermee aan de slag kunt!
Tijdens onze eerste challenge hebben we het kort gehad over ons marketing model (de cirkel). De éérste stap is daarbij bewustwording creëren. Sociale Media kan een onderdeel van de strategie zijn om je doelgroep waardevolle info te bieden en interesse op te wekken.
Zodra de onbekende bewust is van het probleem en de mogelijke oplossing, is de interesse gewekt. Deze zal op zoek gaan naar meer informatie en mogelijks zijn mailadres achterlaten om meer te weten te komen over jouw product of dienst. We komen in het stadium van de prospect.
Zonder e-mail adressen geen mailing! Om de e-mail adressen te verzamelen kunnen we een zogenaamde opt-in gebruiken. Dit is niets anders dan een formulier waar je je naam en e-mail opgeeft.
Uiteraard gaat men niet zomaar een e-mail adres achterlaten op jouw site. Zorg dus dat je jouw prospect veel waarde geeft! Hierbij gaat het niet om ‘werkelijke waarde’, maar om de waarde die het voor jouw prospect heeft.
Wees hierbij dus relevant voor jouw doelgroep. Heb je meerdere (sub)doelgroepen (challenge 3), dan kan je hier eventueel verschillende opt-ins voor maken (op verschillende landingspagina’s) of je kan de subscriber vragen welke informatie deze wil ontvangen.
Plaats een checkbox (vakjes waar je een vinkje in kan plaatsen) die de subscriber moet aanvinken om in te schrijven. Let op: Deze mogen NOOIT automatisch aangevinkt zijn! Vermeld duidelijk en heel specifiek waarmee hij/zij akkoord gaat, en welke mails er gestuurd zullen worden. Wijk niet af van de thema’s en voorkeuren waar je subscriber zich voor heeft aangemeld!
Maak eventueel aparte checkboxen om verdelingen te maken, zoals voorkeur of doelgroep!
Als je dadelijk een lijst met e-mail adressen verzameld hebt wil je deze niet allemaal handmatig gaan e-mailen. Via een autoresponder kan je geautomatiseerd e-mails sturen naar jouw e-mail lijst.
Eén van de bekendste autoresponders is Mailchimp.
Door het Opt-In formulier te koppelen met de autoresponder zullen alle aanvragen direct opgenomen worden in een lijst in je autoresponder.
Vanuit de autoresponder kan je nu mailings versturen naar je hele lijst, of eventueel een segment hiervan.
Nu je een lijst hebt met e-mail adressen kan je deze vervolgens gaan mailen. Let hierbij op de volgende zaken:
Aan de hand van de statistieken kan je een hoop belangrijke informatie halen. Hierbij even de belangrijkste cijfers:
Een groot voordeel van werken met een autoresponder is bovendien dat je een geautomatiseerd e-mail systeem kan creëren.
Allereerst kan je bijvoorbeeld een nieuwe subscriber automatisch een welkomstmail laten verzenden. Maar je kan ook een hele reeks e-mails op voorhand programmeren om op gezette tijden te laten versturen. Bijvoorbeeld:
Iemand meld zich aan en geeft hierbij aan dat hij jouw 3 delige video serie wilt ontvangen.
Op die manier kan je een aantal zaken volledig automatiseren, en voor iedere gebruiker een op maat gemaakte ervaring creëren! Je geeft waar zij naar vragen.
Heb je nog geen autoresponder? … Ga dan naar Mailchimp.com en maak GRATIS een account aan. Vraag je webdeveloper om een opt-in formulier toe te voegen aan je website, en laat deze koppelen aan de mailchimp lijst.
Heb je al een autoresponder, maar doe je er nog niets mee, neem dan gerust contact met ons op om je op weg te helpen!
Heb je al een autoresponder en verstuur je al e-mail campagnes … Prima, heb je al gekeken naar de geautomatiseerde mailings?
TIP: Weet dat je steeds info kan vragen op ons platform AmiGoWeb. Laat het dan ook niet na om ons te contacteren voor meer info.
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Hoe kan ik ‘onbekenden’ via social media aanzetten om zich in te schrijven op mijn nieuwsbrief? Momenteel zijn het aantal inschrijvingen op mijn nieuwsbrief (die al hebben bevestigd dat ze ook na het ingaan van de GDPR mijn nieuwsbrief willen blijven ontvangen) allemaal concurrenten/collega’s. En dat is niet het hoofdpubliek waarvoor ik nieuwsbrieven schrijf (al kan ik die groep wel niet volledig buitensluiten, omdat daar ook best wel werk van komt);
Hallo Els,
allereerst wil ik duidelijk maken dat je met organische posts op bijvoorbeeld Facebook slechts een gedeelte van je volgers bereikt. Om iedereen te bereiken dien je tegenwoordig gebruik te maken van een advertentie.
In jouw business is Social Media geschikt om de eerste stappen van ons marketing model te doorlopen. Dus bewustwording en interesse opwekken. Buiten je concurrenten/collega’s is het lastig om de juiste doelgroep te bereiken omdat deze vrij breed is. Indien iemand van buiten jouw netwerk op zoek is naar een vertaling zal deze waarschijnlijk zoeken via Google.
De blogs die je schrijft dragen daar aan bij, en door deze te delen op Social Media, genereer je extra verkeer en verhoog je ook weer je ranking. Met andere woorden, je Social Media zal het geheel versterken. Daarnaast bouw je ook een expert positie op. LinkedIn is hierbij voor jou een belangrijk kanaal.
Maar om terug te komen op je vraag. Hoe krijg je potentiële klanten dus zover dat ze inschrijven op je nieuwsbrief? … We gaan ervan uit dat iemand die je post ziet, op dat moment op zoek is naar een vertaling, en deze in de oriënterende fase zit. Dan zou je deze kunnen aanspreken met bijvoorbeeld een post: “10 zaken waar je op moet letten als je een technisch document wilt vertalen vanuit het Duits naar Nederlands.” … Of … “in 5 stappen naar een geslaagde vertaling vanuit het Duits naar Nederlands” … vervolgens deze leiden naar een landingspagina, waar ze een Opt-In mogelijkheid hebben en dan je funnel in gaan.
In de volgende challenge #9 gaan we iets dieper in op landingspagina’s en funnels.
Om echter ‘onbekenden’ via Social Media zo te laten inschrijven op je nieuwsbrief is een illusie. Deel je echter regelmatig je blogs, en iemand heeft al een paar keer je post voorbij zien komen en je blog vervolgens gelezen, dan zal deze wellicht wel bereid zijn om in te schrijven. Immers voor deze persoon is het dan relevant en interessant. Bied dan een mogelijkheid voor deze bezoeker om zich via jouw site in te schrijven om op de hoogte te blijven van nieuwe posts.