Als je vandaag de dag het verschil online wilt maken zal je ervoor moeten zorgen dat je jouw prospects bij de hand neemt! Geef hen een persoonlijke en relevante ervaring!
Denk maar even terug aan de Challenge over de doelgroepen, waar we al een tip gaven om per ‘bucket’ een aparte landingspagina te maken.
In deze Challenge zullen we wat dieper ingaan op deze Landingspagina’s alsook hoe je een ‘Funnel’ kan opzetten waarmee je jouw bezoeker brengt tot het punt dat deze klaar is om voor jouw producten/diensten te betalen.
Een landingspagina is een aparte pagina die speciaal ingericht is voor één specifiek doel. Meestal is dit een pagina die op jouw website staat, maar niet toegankelijk is via het menu.
Indien je op je website niet eenvoudig een landingspagina kan aanmaken kan je deze ook via een derde partij aanmaken. Dit wordt vaak gedaan voor tijdelijke campagne’s.
Het doel van een landingspagina is om verkeer direct hiernaar toe te sturen. De landingspagina moet relevant zijn voor datgene waarnaar je bezoeker naar op zoek is.
Stel dat je 2 doelgroepen hebt. Je levert diensten of producten voor bedrijven en particulieren. Deze 2 doelgroepen hebben een verschillende aanpak nodig. Je maakt dus 2 landingspagina’s. Op elke landingspagina kan je je nu volledig toespitsen op één doelgroep en daardoor ben je relevanter voor je bezoeker. Je zal dus ook een hogere conversie behalen. Heb je bijvoorbeeld een Facebook Campagne waarbij je een event promoot, dan geeft de landingspagina (waar je naartoe verwijst in de campagne) meer informatie over het event, en een mogelijkheid om je meteen aan te melden voor dat event.
In het voorbeeld zie je een specifieke formule, product of dienst die we aanbieden. Waar het om gaat is dat deze informatie relevant is voor het verkeer (de bezoeker) die je naar deze pagina toe stuurt! Deze pagina is volledig ingericht naar een doelgroep die specifiek op zoek is naar een website, maar hier onder begeleiding graag zelf mee aan de slag wil.
Afhankelijk van het gewenste doel heb je verschillende landingspagina’s.
Het woord ‘Funnel’ kan je vertalen naar ‘Trechter’. Stel je dus even iets voor als hier afgebeeld. Een funnel is eigenlijk niets anders dan een proces waarbij je begint met een grote groep mensen die je bovenin de trechter gooit. Het is een startpunt. Vanaf nu heb je een duidelijke methodiek om je prospecten/klanten te volgen. Elke stap is een actie die je zal doen om klanten bewuster te maken of te laten kopen.
De bovenste schijf is de éérste stap in deze funnel. Dit zou dus perfect een landingspagina kunnen zijn waar de Call-to-Action is dat bezoekers hun naam en email achterlaten om een ebook, video, of iets dergelijks te ontvangen.Vervolgens ontvangt men bijvoorbeeld een email met een link naar het ebook/video.
Een groot deel van de bezoekers zal niet overgaan naar de volgende stap in de funnel en de trechter wordt dus smaller.
Na een x aantal stappen heeft de bezoeker inmiddels voldoende informatie van jou ontvangen om te weten waar jouw expertise ligt. Wat je voor hen kan betekenen, en of er een match tussen jullie is!
De laatste stap is bijvoorbeeld een aanbieding van jouw product of dienst. Maar kan net zo goed ook een aanvraag zijn voor een consult, strategie-call, etc.
In een marketing funnel wil je zoveel mogelijk van deze stappen automatiseren, zodat je bij een werkende funnel enkel bezoekers naar de start van je funnel dient te leiden, en uiteindelijk warme leads of klanten overhoud.
TIP: Maak een diagram van de stappen om een totaal overzicht te krijgen.
In dit voorbeeld gaan we uit van een funnel bestaande uit 4 pagina’s. Denk even na bij dit voorbeeld hoe je dit voor jezelf (je bedrijf) zou opzetten.
1) Eerst maak je een specifieke pagina waar je informatie weg geeft. Bezoekers vullen hiervoor hun naam en email in om deze info te ontvangen. Je bezoeker is hier dus naar op zoek! Zeer grote kans dat deze bezoeker dus in jouw doelgroep valt!
2) Daarna volgt een video die hun meer inzicht geeft. Daarin laat je zien welke problemen zij ervaren en hoe je dit kan oplossen.
3) Een dag later ontvangen ze een mail met een link naar video 2. Deze legt uit waar ze op moeten letten bij dit product of dienst.
4) De volgende dag verstuur je video 3 waarin je zorgt dat de standaard vragen/angsten en bezwaren die je normaal krijgt worden weggenomen. De boodschap naar de klant: ‘Niets houd je nog tegen om ermee aan de slag te gaan of tot aankoop over te gaan’. Dan komt de Call-to-Action die voor sommigen gaat leiden tot conversie/aankoop.
Basis Ingrediënten tot een goede en werkende funnel :
Mise en place:
Bereiding:
Et voilà!
Maak je éérste landingspagina en deel deze (link) onder in de commentaren. Heb je de landingspagina’s onder de knie, ga dan aan de slag met een geautomatiseerde funnel.
We helpen je graag op weg! Dus vraag gerust meer info.
0 reacties