Marketing Challenge #9 – Landingspagina’s en Funnels

Als je vandaag de dag het verschil online wilt maken zal je ervoor moeten zorgen dat je jouw prospects bij de hand neemt! Geef hen een persoonlijke en relevante ervaring!

Denk maar even terug aan de Challenge over de doelgroepen, waar we al een tip gaven om per ‘bucket’ een aparte landingspagina te maken.

In deze Challenge zullen we wat dieper ingaan op deze Landingspagina’s alsook hoe je een ‘Funnel’ kan opzetten waarmee je jouw bezoeker brengt tot het punt dat deze klaar is om voor jouw producten/diensten te betalen.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een aparte pagina die speciaal ingericht is voor één specifiek doel. Meestal is dit een pagina die op jouw website staat, maar niet toegankelijk is via het menu.

Indien je op je website niet eenvoudig een landingspagina kan aanmaken kan je deze ook via een derde partij aanmaken. Dit wordt vaak gedaan voor tijdelijke campagne’s.

Het doel van een landingspagina is om verkeer direct hiernaar toe te sturen. De landingspagina moet relevant zijn voor datgene waarnaar je bezoeker naar op zoek is.

Stel dat je 2 doelgroepen hebt. Je levert diensten of producten voor bedrijven en particulieren. Deze 2 doelgroepen hebben een verschillende aanpak nodig. Je maakt dus 2 landingspagina’s. Op elke landingspagina kan je je nu volledig toespitsen op één doelgroep en daardoor ben je relevanter voor je bezoeker.  Je zal dus ook een hogere conversie behalen. Heb je bijvoorbeeld een Facebook Campagne waarbij je een event promoot, dan geeft de landingspagina (waar je naartoe verwijst in de campagne) meer informatie over het event, en een mogelijkheid om je meteen aan te melden voor dat event.

In het voorbeeld zie je een specifieke formule, product of dienst die we aanbieden. Waar het om gaat is dat deze informatie relevant is voor het verkeer (de bezoeker) die je naar deze pagina toe stuurt! Deze pagina is volledig ingericht naar een doelgroep die specifiek op zoek is naar een website, maar hier onder begeleiding graag zelf mee aan de slag wil.

Soorten landingspagina’s

Afhankelijk van het gewenste doel heb je verschillende landingspagina’s.

  • Lead Capture of Squeeze pagina: Deze pagina heeft als doel om het e-mailadres van de bezoeker vast te leggen. Je vraagt aan de bezoeker om hun e-mailadres achter te laten in ruil voor een ebook, video, info, testresultaten, etc..
  • Video pagina: Het doel van deze mag duidelijk zijn. Je wil dat de bezoeker de video bekijkt. Verder dus geen poespas, geen afleiding. Meestal een titel, eventueel subtitel, een video en daaronder een Call To Action. Je wil dat ze actie ondernemen om meer info te vragen!
  • Webinar pagina: Opgebouwd om je aan te melden voor een webinar
  • Pre-Launch pagina: Gebruikt voor de aankondiging van een product of dienst. Hiermee kan je op voorhand alvast beginnen met promoten.
  • Verkoop pagina: Met deze pagina wil je de bezoeker bewegen om een aankoop te doen.
  • etc.

Landingspagina Tips

Geef waar je bezoeker naar op zoek is! – Je pagina heeft één doel, met een duidelijke Call To Action! – Zorg ervoor dat er geen afleiding is en alles leid naar de CTA!

Wat is een funnel?

Het woord ‘Funnel’ kan je vertalen naar ‘Trechter’. Stel je dus even iets voor als hier afgebeeld. Een funnel is eigenlijk niets anders dan een proces waarbij je begint met een grote groep mensen die je bovenin de trechter gooit. Het is een startpunt. Vanaf nu heb je een duidelijke methodiek om je prospecten/klanten te volgen. Elke stap is een actie die je zal doen om klanten bewuster te maken of te laten kopen. 

De bovenste schijf is de éérste stap in deze funnel. Dit zou dus perfect een landingspagina kunnen zijn waar de Call-to-Action is dat bezoekers hun naam en email achterlaten om een ebook, video, of iets dergelijks te ontvangen.Vervolgens ontvangt men bijvoorbeeld een email met een link naar het ebook/video.

Een groot deel van de bezoekers zal niet overgaan naar de volgende stap in de funnel en de trechter wordt dus smaller.

Na een x aantal stappen heeft de bezoeker inmiddels voldoende informatie van jou ontvangen om te weten waar jouw expertise ligt. Wat je voor hen kan betekenen, en of er een match tussen jullie is! 

De laatste stap is bijvoorbeeld een aanbieding van jouw product of dienst. Maar kan net zo goed ook een aanvraag zijn voor een consult, strategie-call, etc.

In een marketing funnel wil je zoveel mogelijk van deze stappen automatiseren, zodat je bij een werkende funnel enkel bezoekers naar de start van je funnel dient te leiden, en uiteindelijk warme leads of klanten overhoud.

Ontwerp je eigen funnel

Bedenk welke stappen je klant normaal doorloopt alvorens deze overgaat tot een aankoop.

  • Hoe ga je bewustwording creëren en de interesse opwekken om van onbekenden prospects te maken?
  • Bouw vervolgens een relatie op met je prospects!
  • Zorg dat ze jou en je product / dienst leren kennen.
  • Welke vragen worden vaak gesteld? Welke bezwaren kom je tegen?
  • Hoe zou je deze vragen en bezwaren op voorhand al weg kunnen nemen?
  • Je kan eventueel ook een selectie inbouwen om het kaf van het koren te scheiden, bijvoorbeeld door een vragenlijst te laten invullen voordat je een afspraak inplant.

TIP: Maak een diagram van de stappen om een totaal overzicht te krijgen.

Maak je eerste funnel!

In dit voorbeeld gaan we uit van een funnel bestaande uit 4 pagina’s. Denk even na bij dit voorbeeld hoe je dit voor jezelf (je bedrijf) zou opzetten.  

1) Eerst maak je een specifieke pagina waar je informatie weg geeft. Bezoekers vullen hiervoor hun naam en email in om deze info te ontvangen. Je bezoeker is hier dus naar op zoek! Zeer grote kans dat deze bezoeker dus in jouw doelgroep valt! 

2) Daarna volgt een video die hun meer inzicht geeft. Daarin laat je zien welke problemen zij ervaren en hoe je dit kan oplossen.

3) Een dag later ontvangen ze een mail met een link naar video 2. Deze legt uit waar ze op moeten letten bij dit product of dienst. 

4) De volgende dag verstuur je video 3 waarin je zorgt dat de standaard vragen/angsten en bezwaren die je normaal krijgt worden weggenomen. De boodschap naar de klant: ‘Niets houd je nog tegen om ermee aan de slag te gaan of tot aankoop over te gaan’. Dan komt de Call-to-Action die voor sommigen gaat leiden tot conversie/aankoop.

Basis Ingrediënten tot een goede en werkende funnel :

  • Een website waar je eenvoudig extra landingspagina’s op kan aanmaken.  Een aanrader is onze eigen Web-AmiGo, maar uiteraard is dit bij de meeste CMS systemen wel mogelijk. Informeer eens bij je webdesigner.
  • Een autoresponder service om geautomatiseerd e-mails te kunnen verzenden. Er zijn hiervan vele aanbieders. De meest gebruikte is Mailchimp. Deze kan je om te starten alvast gratis gebruiken. Dit is niet degene met de meeste mogelijkheden, dus voor geavanceerde funnels en automation kan je beter uitkijken naar andere aanbieders. We kunnen je Active-Campaign erg aanbevelen.

Mise en place:

  • Maak de landingspagina’s aan voor elke stap van je funnel. In bovenstaand voorbeeld is dat een info-pagina met een opt-in (Squeeze page) waarmee we bezoekers in de geautomatiseerde funnel krijgen. Vervolgens maak je de 3 pagina’s voor de video’s en een pagina waar je je aanbieding doet.
  • Maak een aparte lijst aan in Mailchimp waar de subscribers van deze funnel worden bijgehouden.

Bereiding:

  • Creëer een automation in Mailchimp. Maak hiervoor een Campagne aan en geef aan dat je een email wilt maken. Kies dan voor automated en vervolgens voor custom. Je kan nu de verschillende e-mails gaan ontwerpen. Hierin vermeld je de linken naar de landingspagina’s die je aangemaakt hebt. Bij iedere e-mail kan je een trigger aangeven. Dit zal bepalen wanneer deze zal verzonden worden. In dit voorbeeld is dit steeds 1 dag na de vorige mail.
  • Je funnel gaat pas werken als er bezoekers in komen. Dit kan via diverse manieren, bijvoorbeeld:
    • Een popup of andere melding op je website
    • Via een mailing
    • Door het delen van je ‘squeeze page’ op Social Media
  • Vergeet niet tussendoor eens te proeven! Met andere woorden analyseer en kijk of de funnel voldoende converteert en optimaliseer deze.
  • Op het moment dat je funnel op smaak is en goed converteert, kan je gaan schalen door extra traffic te sturen via advertenties!

Et voilà!

Opdracht:

Maak je éérste landingspagina en deel deze (link) onder in de commentaren. Heb je de landingspagina’s onder de knie, ga dan aan de slag met een geautomatiseerde funnel.

We helpen je graag op weg! Dus vraag gerust meer info.

Indien je een mooie profielfoto bij je comments wenst te plaatsen, kan je dit instellen via Gravatar. De meeste websites werken hiermee, dus ééns je daar je een foto hebt gekoppeld aan je e-mailadres zal deze automatisch weergegeven worden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.