Ooit al stilgestaan bij de kleuren die je gebruikt voor de opmaak van je website, advertentie of logo?

Je kan er alvast heel wat over vinden. Wij willen je alvast onze interpretatie van kleur meegeven. Volgens ons moet je rekening houden met de combinatie van volgende factoren:

1.Wie wil je benaderen?

Wie is je doelgroep? Wie wil je triggeren om je website of advertentie te lezen?  Mannen of vrouwen? Of beiden misschien?  

Mannen                                                                                                Vrouwen

Favorite Color

2.Wat voor een product of dienst bied je aan?

Wil je je product of dienst lanceren als een koopje? Of eerder als duurzaam en exclusief?

Mensen vergelijken nu eenmaal graag.  Als ze een gelijkenis opmerken, zullen ze dit associëren met datgene waar ze aan denken. Bewust of onbewust. Hou daar als bedrijf rekening mee!

Denk aan het voorbeeld Bol.com en Coolblue. Ok, ze gebruiken beiden blauw. Maar waarom? Bol.com was als eerste succesvol. Slim van Coolblue om alvast de hoofdkleur van Bol.com in hun naam te vermelden en ook de kleur te behouden in hun logo én website. Klanten herkennen de kleur blauw. Voor klanten van Bol.com is het dus maar een kleine stap om ook eens gebruik te maken van de diensten van Coolblue. Het werkt in dit geval duidelijk drempelverlagend. J De vraag is of Coolblue ook zo snel gegroeid zou zijn als ze roze hadden gebruikt.

Sectoren

Sectoren

Geel:  Vernieuwende bedrijven en/of bedrijven die zich willen profileren als transparant en positief.

Orange: Bedrijven die willen  staan voor kwaliteit en die vertrouwen willen uitstralen. Veel gebruikt door merken die online producten verkopen.

Rood: Bedrijven die zich krachtig willen profileren. Ook willen ze hun klanten overtuigen dat ze een actief bedrijf zijn. Aanzetten tot actie is de boodschap. Eeuwig jong en dynamisch . Vooral gebruikt in voedingssector . Ook producten gericht op jongeren.  In de retailsector wordt deze kleur veel gebruikt wanneer ze willen aanzetten tot actie.

Paars: Bedrijven willen een gevoel meegeven. Ze gaan voor creativiteit en/of wijsheid en spiritualiteit. Veel gebruikt op websites die gericht zijn op de doelgroep vrouwen en kinderen.

Blauw: Uiterst betrouwbaar en professioneel. Expertise is hun stokpaardje en zo willen ze zich ook profileren. Blauw is in dit geval de tegenpool van paars. Ze willen geen gevoel meegeven, integendeel, ze willen beroep doen op de ratio van de klant.

Groen: Groene logo’s gebruikt men om het ecologische aspect van een merk of dienst te promoten. Of als het gaat over gezonde producten enz… Ook producten die gelinkt zijn aan land-en tuinbouw, natuur en milieu & omgeving krijgen dikwijls een groen logo.

Wit zwart:  Het logo is ‘clean’.  Het merk duidt hiermee op zijn autonomie en zuiverheid. Het ‘What you see is what you get’ principe.

 3.Wat voor een gevoel wil je opwekken bij je website , advertentie op logo ?

Belangrijk is om stil te staan bij het feit dat mensen kleuren associëren met een gevoel.  We gaan nog een stap verder. In punt 2 hadden we het over kleurenassociatie met een bepaald merk, product of dienst.

Hier gaan we nog dieper in op het gevoel dat gepaard gaat met een kleur.

 Kleur Gevoel

  • Rood: rood is een zeer fysieke kleur die de hartslag versnelt en urgentie aanduidt. Rood staat voor energie, moed, kracht, opwinding en warmte. Doordat rood de eigenschap heeft dichterbij te lijken dan de kleur daadwerkelijk is, weet deze kleur onze aandacht te grijpen. Bovendien heeft rood een fysiek effect: het verhoogt onze hartslag waardoor de tijd sneller lijkt te gaan. Hierdoor worden we gestimuleerd om sneller actie te ondernemen.
  • Blauw: blauw is een intellectuele kleur en staat voor betrouwbaarheid, loyaliteit, oprechtheid en effectiviteit. Ook heeft blauw associaties met communicatie, logica en koelte. Blauw is een kleur die, in tegenstelling tot het fysieke effect van rood, een mentaal effect heeft. Een donkere variant van blauw stimuleert helder denken, terwijl een lichte variant van blauw de concentratie bevordert. Blauw is bovendien wereldwijd de favoriete kleur.
  • Geel: geel wordt gezien als een jeugdige, optimistische kleur die de aandacht grijpt. Geel wordt ook in verband gebracht met zelfvertrouwen, creativiteit en vriendelijkheid. Geel is een kleur die de emotie stimuleert en daardoor psychologisch een sterke kleur. Het juiste gebruik van geel zal zorgen voor emoties van zelfvertrouwen en optimisme. Echter kan geel, als de kleur te vaak gebruikt wordt, juist het tegenovergestelde bereiken: ongerustheid en bezorgdheid.
  • Groen: groen wordt vaak gezien als de kleur van balans, verfrissing, herstel, gezondheid en evenwicht. Bovendien roept groen associaties op met milieuvriendelijkheid, gerustheid en vrede. Groen is dan ook een ontspannende kleur waarmee positiviteit wordt opgewekt. Groen is, doordat de kleur in het midden van het spectrum komt, bovendien de kleur die het makkelijkst door je ogen verwerkt kan worden.
  • Paars: paars is een rustgevende kleur en wordt geassocieerd met luxe, visie, kwaliteit en waarheid. Bovendien wordt paars geassocieerd met spiritueel bewustzijn. Paars stimuleert het bewustzijn en bevordert hierdoor het denken. Bovendien wordt paars in verband gebracht met luxe en kan dan ook worden gebruikt om de best mogelijke kwaliteit te benadrukken. Bij buitensporig gebruik kan paars ervoor zorgen dat er langer over keuzes wordt nagedacht.
  • Oranje: oranje is een kleur die staat voor warmte, veiligheid, passie en plezier. Ook wordt de kleur geassocieerd met fysiek comfort en eten. Oranje is een stimulerende kleur en zorgt zowel voor fysieke als emotionele reacties. Bovendien richt oranje onze gedachten op fysiek comfort zoals voedsel, warmte en onderdak.
  • Roze: roze wordt gezien als een romantische kleur en als een vrouwelijke kleur. Roze staat ook voor liefde, warmte, voeden en rust. Roze is een kleur die een fysiek effect met zich meebrengt. Echter is dit fysieke effect wel eerder rustgevend dan stimulerend waardoor roze niet aanspoort tot actie.
  • Grijs: grijs staat voor neutraliteit en is de kleur die het minst psychologische effecten met zich meebrengt. Door teveel grijs te gebruiken kan de kleur zelfs deprimerend werken, waardoor de kleur een remmend effect kan hebben.
  • Bruin: bruin is een kleur die staat voor warmte en betrouwbaarheid. Bovendien wordt bruin geassocieerd met hulp en eerlijkheid. Bruin is een solide en betrouwbare kleur en zorgt voor een gevoel van rust. Bovendien wordt bruin in verband gebracht met de aarde en de natuur.
  • Zwart: zwart is een krachtige kleur en staat voor wijsheid en efficiëntie. Bovendien heeft zwart associaties met veiligheid en aantrekkingskracht. Zwart is een combinatie van alle kleuren. Het is een kleur die helderheid en veiligheid communiceert. Bovendien is zwart een kleur die gevoelens van energie en ernst met zich meebrengt.
  • Wit: wit is een kleur die staat voor hygiëne, helderheid, zuiverheid en eenvoud. Ook wordt wit geassocieerd met verfijning en efficiëntie. Wit zorgt bovendien voor een verhoogde perceptie van ruimte. Wit kan er dan ook voor zorgen dat je website er fris en verzorgd uitziet

Enkele voorbeelden:

Nu onze interpretatie. Breng bovenstaande 3 factoren samen. Bijvoorbeeld

Je wil je dienst toegankelijk aanbieden aan jongeren. Zowel jongens als meisjes.  Het mag in elk geval niet afschrikken.. Je wil een positief gevoel achterlaten en vooral  niet saai overkomen.  Je wil dat ze rustig blijven kijken tot ze de nodige info gevonden hebben. Er is geen urgentie.

JAC

Je wil een product promoten voor mannen. Het moet kwaliteit uitstralen, passie en fysiek comfort:

BenD

Je wil een dienst opzetten gericht op vrouwen. Je wil dat ze zich op hun gemak voelen. Je wil aangeven dat het over gevoelsmatige, misschien zelfs spirituele dingen gaat.

VrouwRelatie

Je hebt een product  gericht op mannen en vrouwen. Uiterst betrouwbaar! Je wil vooral geen andere associaties opwekken daarom maak je gebruik van witte tekst in plaats van zwart. Wit staat ook voor het klinische aspect van het product.

drx

Zelf aan de slag met je kleuren!

Nu je weet hoe je jouw geschikte kleuren moet bij elkaar zoeken kan je aan de slag. Met deze interessante tool kan je een mooi esthetisch pallet samen stellen.

Bronnen http://www.online4pro.nl/kleuren/ https://blog.kissmetrics.com/