De host voor onze Social Coffee in Genk is Marco Lisi. Een man die zichzelf inmiddels wel expert mag noemen op vlak van videoproducties. Hij maakte en monteerde bijna alle filmpjes op het AmiGoWeb platform. Samenwerken voelde dan ook heel natuurlijk en fijn. We schuiven met hem aan tafel voor een leuk gesprek over video en … koffie. Absoluut ook iets waar deze Italiaan geen nee tegen zegt. Met een lekkere Latte Macchiato voor onze neus beginnen Niko en ik nieuwsgierig vragen te stellen.
Zeg eens Marco, waar is jouw passie voor video begonnen?
Je moet het ruimer zien dan dat. I live and breathe beeld en geluid. Die twee zijn ook heel nauw met elkaar verweven. Toen ik 3 jaar was stond ik al de DJ’en in de keuken met een platenspelertje van Sierra (Philips). Dat was toen nog mono. Eén kanaal, één luidspreker. Als tiener heb ik uren gesleten op diverse vrije radio’s als presentator. Tijdens mijn twenties heb ik veel potten koffie gedronken in mijn studio, waar ik reclamespotjes en jingles produceerde voor diezelfde lokale en regionale stations. Ik werd zelfs lid van een audioclub. We hadden met z’n allen een forum op poten gezet, dat was populair in die tijd. Dat forum werd een magazine: een soort autogids, maar dan uitsluitend online en over audio- en videoapparatuur. Naast geschreven content pionierde we destijds met video’s. Zo heb ik de stiel geleerd, al doende dus. Dat vind ik persoonlijk het leukste. Geen opleiding, wel honger naar info en techniek. Da’s een steile leercurve in het begin. Je wordt constant gepusht door je eigen drang naar verbetering. Is er een betere motivator? Denk dat ik nu al bijna 5 jaar aan videoproductie en -marketing doe binnen mijn bedrijf Videowize. Wat het belangrijkste is aan een video? Geluid. Bijna iedereen zou beeld zeggen. Een griezelfilm zonder klank? Een instructievideo zonder stem? We zouden niet ver komen. Vanuit de oertijd zijn onze hersenen ook meer toegespitst op geluid (jacht). Een goeie stem moet je door het verhaal van een video leiden (stokpaardje van me). Als je dan nog letterlijk ‘ziet’ wat er ‘gezegd wordt’, dan breng je een sterke boodschap over. Trouwens, bestofhighend.com is sinds 2 jaar m’n eigen VLOG (videoblog) rond high end beeld en geluid. Hobby en beroep…waar begint het een en stopt het ander? Jaja, de passie voor het audiovisuele is totaal!
Ik vernam dat je niet altijd zelfstandig bent geweest. Hoe ben je gestart met je onderneming?
Dat klopt. Van opleiding ben ik regent Nederlands. Een vlotte pen is trouwens best handig in deze sporttak (copywriting). Denk dat ik ongeveer een jaar of 15 les heb gegeven. Eerlijk? Ik wilde op een gegeven moment m’n eigen ding doen. De overstap naar het ‘full time’ ondernemerschap heb ik gelijkmatig gedaan: van ¾ werken, half-time naar no-time! Heb zelfs mijn benoeming terug ingeleverd. Guilty, het ondernemersvirus got the better of me. Het klinkt cliché, maar het is de waarheid. Absoluut geen spijt van, met alle respect voor mijn voormalige collega’s. Ondernemen is een soort van roeping, a higher calling. I heard the voice loud and clear! Het is hard werken als je in absolute uren telt. Bezig zijn met je passie voelt gelukkig niet als werk. Heerlijk toch om je dagen te vullen met datgene waar je hart van overloopt? Je hoort mensen wel eens zeggen: nog zoveel jaar en ik kan op pensioen. Als ondernemer denk je eerder in projecten die je nog wil realiseren. Ik begon als zelfstandige in bijberoep, ben nu zaakvoerder in m’n eigen vennootschap. We timmeren verder aan de weg…
‘Wat sprak je zo aan in de Social Coffee’s? Waarom wil je zo graag samen met ons dit event organiseren?’
Offline netwerken is still the Belgian way. In Nederland trekken ondernemers al klanten aan van achter hun computerscherm. Zover zijn we hier nog niet helemaal. Mijn ervaring leert me dat offline marketing nog steeds het grootste stuk van de aandacht moet krijgen. Netwerken blijft daarin voor mij persoonlijk een key element. Collega-ondernemers leren kennen, hun verhaal absorberen, synergiën ontdekken en zien of en hoe je elkaar kan helpen…dat werkt verruimend! Ik had behoefte aan meer dan een vrijblijvende babbel bij een kop koffie. Social Coffee’s bieden meer structuur, meer kapstok: ze zijn erop gericht om een maximaal aan nuttige contacten te leggen, gekoppeld aan een educatief moment inzake marketing en communicatie. Een goed product hebben is één, de mensen tot bij jou krijgen is een volgende stap waar nog heel wat kansen liggen. Social Coffee wil daarop inspelen, dat spreekt me erin aan.
Je bent onze expert op ons platform AmiGoWeb voor video. Hoe ziet de toekomst van video er volgens jou uit?
Rooskleurig. We zijn van nature uit liever lui dan moe. Zit dat in onze genen? Kijk even in de spiegel… We drukken met z’n allen liever op de ‘play button’. Waarom? Omdat alles voor ons gedaan wordt! Weg met die eindeloos lange teksten, al dan niet met afbeeldingen. Video vertelt het verhaal voor je…letterlijk en figuurlijk. Statistieken bewijzen dat video the way to go is… Vandaag bestaat 80% van het internetverkeer al uit video. Besef je hoeveel dat is? Al die video content moet natuurlijk geproduceerd worden. Tuurlijk dat je heel wat dingen zelf kan doen met je nieuwste smartphone. Da’s spontaan, eerlijk en komt sympathiek over. Bedrijven die hun ‘level of business’ willen doortrekken in hun communicatie kiezen resoluut voor professionele producties. Daar ligt onze toekomst, de toekomst van Videowize.
Mooi Marco! Je vertelt alles met zoveel passie en plezier. Je ondernemerschap straalt er gewoon van af! Echt tof. Benieuwd wat je de ondernemers op de social coffee 17/04 allemaal gaat vertellen. We kijken er naar uit!
Mis niets van onze Social Coffees! Volg ons op Instagram voor het live verslag. Benieuwd naar de volgende Social Cofee? Kijk op Social-coffee.be!