Met een responsive website sta je pas aan het begin van je mobiele optimalisatie. Je bent zeker niet klaar. Start snel met optimaliseren, want straks is je mobiele kanaal je belangrijkste kanaal. Responsive design zal dan al snel adaptive design moeten worden.
Mobiel. We spreken er al jaren over, maar eindelijk lijkt het kwartje bij veel bedrijven te vallen. Je mobiele website wordt steeds belangrijker voor je business. Het lijkt er op dat 2015 het jaar van mobiel wordt. Én mogelijk het jaar van diepe crisis van een aantal bedrijven.
Bij veel bedrijven staan alle seinen op groen, of op rood, het is maar hoe je het bekijkt. Het laptop/desktop bezoek daalt schrikbarend dit jaar. De laptop of desktop conversieratio’s zijn inmiddels ‘redelijk’ in orde. Laten even zeggen dat een gemiddeld bedrijf dat actief zijn webactiviteiten optimaliseert hier toch zeker 2 procent conversieratio heeft.
Mobiel is echter bij veel bedrijven nog steeds zwaar onderontwikkeld. Er wordt nauwelijks geoptimaliseerd. Je ziet dat dan ook terug in de conversiecijfers. Ik ken genoeg bedrijven die op mobiel een conversieratio hebben van onder de 1 procent. En dat terwijl de traffic op mobiel alleen maar groeit.
Ik voorspel dat volgend jaar bij veel bedrijven het tipping point wordt bereikt. Dan overstijgt het mobiele verkeer je laptopverkeer. Dat betekent dat jouw belangrijkste kanaal opeens niet of nauwelijks converteert.
Bezoekers komen je als het ware bezoeken in een winkel waar ze liever komen, maar waar de gebruiksvriendelijkheid, beleving en service vele malen slechter zijn. En natuurlijk kunnen we ons afvragen of mobiel niet standaard gebruikt wordt voor oriëntatie en dat men nog steeds de aankoop via laptop of tablet doet. Bij veel bedrijven is mobiele optimalisatie nog geen onderdeel van the big plan.
Oplossing
Gelukkig hebben veel bedrijven daar snel een oplossing voor gevonden. Snel die website responsive maken en heel hard roepen dat je via ‘mobile first’ principes ontwikkelt. Je krijgt begrijpende en waarderende blikken van je collega’s als je dit tijdens een teammeeting roept. Jij hebt het goed begrepen.
Nee. Nee, dat heb je niet. Je hebt het niet goed begrepen.
Moeten we dan een website niet responsive maken en bij redesigns via het mobile first principe ontwikkelen? Ik denk dat we wat beter over het gebruik van nieuwe devices moeten nadenken en leg je hier uit waarom.
Laten we eens beginnen met de definitie van responsive. Dit staat er op Wikipedia: “Responsive webdesign is een benadering van webdesign waarbij de web developer streeft naar een optimale webervaring voor een breed scala aan apparaten (van desktop computerschermen tot mobiele telefoons). Het ontwerp van een responsive website schaalt mee met de afmetingen van een scherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid van de gebruikersinterface”.
Het gaat te ver hier het hele artikel te kopiëren, maar het is zeer interessant om te zien waar de oorsprong van responsive design vandaan komt. Het is dus vooral bedoeld om op ieder scherm een optimale beleving te geven. Dat is natuurlijk een nobel streven en eigenlijk niet meer dan een hygienefactor. Toch heb ik problemen met het begrip responsive design. En dat ligt vooral aan de manier waarop online specialisten het begrip vandaag de dag vaak uitleggen.
Want de gemiddelde online specialist is blij en zakt tevreden op zijn lauweren rustend terug in zijn bureaustoel als zijn content en functionaliteiten op ieder device goed benaderbaar zijn. Maar daarmee missen we wel een kans voor open doel.
We gaan volledig voorbij aan het feit dat ieder device zijn eigen voor- en nadelen heeft en dat het bijzonder jammer is als we die voordelen niet ten goede gebruiken voor de service, verkoop en beleving aan de klant.
En ik verwijt niemand iets. Wij mensen hebben nogal problemen om innovaties op hun waarde te schatten en juist te gebruiken en te ontwerpen (horseless carriage syndrome).
- De eerste auto leek op een koets
- De eerste tv-uitzendingen waren in beeld gebrachte hoorspelen
- De eerste draagbare telefoon hadden een ‘hoorn’ en een ‘haak’
- De eerste online kranten waren letterlijke doorvertalingen van de offline papieren versie
Laten we die kranten eens verder uitwerken
Toen kranten rond eind jaren ’90 het internet gingen ontdekken kwam men in gewetensnood. Kranten waren gewend aan betaalde content. Moest die content dan zomaar gratis worden weggegeven op die hype die internet heette? Men is daar, bijna 15 jaar later, nog steeds niet uit in de krantenwereld.
Veel kranten bedachten een list. De inhoud van de krant werd 1:1 online gezet. Wel een paar uur later zodat de waarde van de papieren krant behouden bleef.
In het begin werd overdag geen content toegevoegd. Je kunt stellen dat kranten zich perfect aan het responsive principe hielden zoals marketeers dat nu in praktijk brengen. Elke middag werd de volledige krant ‘ingeladen’. Dus alle content die je op het ene ‘device’ tot je kon nemen (de offline krant) kon je ook online lezen.
Verder gebeurde er niets. Er kon een bom ontploffen, de koning van de trap afglijden of een Europacup gewonnen worden. Dat alles hoorde en las je pas de volgende dag.
Het duurde tot Nu.nl dat uitgevers de meerwaarde van internet inzagen. Vanaf toen werden de voordelen van online steeds meer ingezet. Actualiteit werd per direct gepubliceerd. Er werd veel meer gebruik gemaakt van video en fotografie. Daarnaast werd de lezer steeds meer betrokken. Lezers kunnen per direct feedback geven of vragen stellen aan de krant van nu.
De eerste mobiele websites lijken op conventionele websites
Met mobiel maken we dezelfde denkfout. Het probleem van responsive is dat we met zijn allen het idee hebben dat het goed toonbaar maken van dezelfde content op alle devices de oplossing is. We gaan dan echter voorbij aan de voordelen van een nieuw device.
Het voordeel van mobiel is natuurlijk context. Op welk moment bekijk jij bepaalde informatie op je mobiel. Grote kans dat plaats, probleem en tijdstip daar een grote rol spelen. In het ideale geval zul je dus andere functionaliteiten aan willen bieden afhankelijk van de situatie. Daar is ook al een naam voor: adaptive design.
Er is wel een probleem: die mobiele klantdialoog zul je moeten gaan leren. Want die locatie- en tijdafhankelijke dialoog kennen we nog niet goed genoeg. En die gaan we niet goed leren kennen door je content alleen maar responsive aan te bieden. En verder niet te experimenteren en te leren op mobiel.
Ga meten. Ga analyseren. Ga testen. Ga leren.
Leun niet achter over. Met het responsive maken van je website ben je als het ware een krant uit 2002. Haal snel die 12 jaar achterstand in en help elkaar met het ontrafelen van het mobiele mysterie!
bron: marketingfacts.nl Maurice Beerthuyzen, Online Dialogue 25 november 2014 @maurisico