Gisteren ontving ik onderstaande vraag in mijn mailbox:

Ik stap binnenkort als zelfstandige in het bedrijfsleven. Kan jij me helpen met het opzetten van mijn social media ? Ik weet niet waar te beginnen.

Ik antwoordde het volgende: Wat fijn dat je aan me denkt. Ik help je graag, maar hiervoor heb je eerst een fundering nodig om op te bouwen. Een basis om op terug te vallen. Onderstaande punten geven je een leidraad. Heb je een duidelijk definitie van al deze factoren? Dan gaan we meteen aan de slag.

1.     In eerste instantie: Voeg vanuit je eigen ervaring iets toe aan de sector waarin je wil werken.

Wat kan alleen jij bieden (kennis, inzicht, …) dat bijna niemand anders kan? Hoe zie jij jouw business? Waar is het verschil? Wat is de meerwaarde? Op welke manier geloof je erin? Dit weet jij alleen.

2.     Dan is het de opdracht om uit te zoeken naar wie je dit concept wil brengen.

B2B markt of B2C markt? Beiden is geen goed idee. Focus op de doelgroep is zeer belangrijk.

Bijvoorbeeld:
Niet:
– Ik begeleid mensen/organisaties die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging
Wel:
– Ik begeleid vrouwen boven de 50 die te maken hebben gehad met Burn-out en die op zoek zijn naar een job die past in hun work-life balance. 
of
– Ik begeleid bedrijven die willen investeren in de integratie en expertise van 50 plussers binnen hun organisatie en die hier ook de meerwaarde van inzien.

Dit zijn uiteraard slechts eenvoudige en fictieve voorbeelden.

3.     Vergeet USP’s en focus op de UBR’s! 

Een USP (Unique Selling Point) is vastgesteld vanuit het perspectief van de verkopende partij, dat is niet meer van deze tijd. Verplaats je in de schoenen van de klant en kijk wat zijn UBR’s zijn. (Unique Buying Reasons). Waarom koopt een klant een bepaald product en waarom zou hij jouw dienst/product kopen?

Een mooi voorbeeld van UBR’s  vinden we terug in de reacties van klanten op een artikel van Coolblue. Dit was waarschijnlijk ook het opzet van dit bedrijf. UBR’s verzamelen! Want als ze weten waarom mensen dit product willen dan zullen ze het ook beter verkopen!  Deze mensen vertellen in hun reacties de UBR’s van dit product. Zeker even lezen!

Hieronder vind je nog een voorbeeld van een review. Dit zijn de echte koopmotieven van de klant!
  
4.     Ga het wiel niet opnieuw uitvinden en zoek naar co-creatie. 

Maak het je commercieel makkelijker, want deze ‘expert’ heeft misschien al cliënteel. Bied jij aanvulling of gewoon een winwin situatie voor beiden? M.a.w. laat je dus introduceren of introduceer jezelf! Je kan hier uiteraard ook social media voor gebruiken. Ga na of je een netwerk hebt dat jou kan helpen. Ga dus niet meteen naar klanten zoeken, maar analyseer je netwerk. 

Enkele tips :
– Schrijf je in voor een ‘Durf te vragen’ sessie.
Anderen zullen je helpen aan ideeën en inventieve pistes, misschien kom je buiten met een kant en klaar idee.
– Ga naar gratis Open Coffees
Dit is altijd de moeite en je ontmoet er steeds interessante mensen
Netwerktip: Delen is vermenigvuldigen! Als je iets verwacht van iemand, help hem dan eerst zijn eigen probleem/uitdaging op te lossen. Zie ook 8 marketingtips voor starters

5.     Denk na over een verdienmodel. 

Op welke manier ga jij aan jouw concept verdienen?
Ga na welke modellen er zijn en welke het meeste succes hebben. Denk ook aan een online versie van je concept. Bijvoorbeeld een webshop of platform?

Je weet nu al wat je wil doen, welke expertise je daarvoor nodig hebt, welke mensen je hiervoor moet zoeken…

6.     Maar nog niet hoe je jouw dienst of product gaat verkopen. 

Hier is het belangrijk een marketingstrategie uit te werken die gericht is op je doelgroep en visie. Vanaf hier helpt SociAmiGo je echt!

De vraag in mijn mailbox is een veelvoorkomende en nijpende vraag bij ondernemers. Ondernemingen en starters beseffen meer en meer dat ze moeteninvesteren in social media strategie en zichtbaarheid.

Maar… Social media marketing staat niet op zichzelf. De vorige 5 punten zijn van groot belang bij de opmaak van je social media strategie. Deze is enkel doeltreffend als het de doelgroep aanspreekt. En een visie staaft die het bedrijf uitstraalt. Zonder strategie, doelpubliek en visie?  Geen marketingplan!

Ik wens iedereen enorm veel succes met het heroriënteren en het uitwerken van hun toekomst! Hopelijk helpen deze tips om je werkelijke waarde in kaart te brengen.

Hoor ik je als je alle bovenstaande stappen hebt doorlopen?