Mensen die aan websites werken hebben een haat-liefdeverhouding met SEO. Als je SEO goed zit, levert dat je heel wat voordelen op. Maar de weg naar een goede SEO en een gunstige plek in Google's zoekresultaten is lang en niet simpel.
Wat is SEO?
Laten we beginnen bij het begin: wat is SEO en waarom is het belangrijk? SEO staat voor Search Engine Optimization – het optimaliseren van je online content voor zoekmachines. In deze blogpost hebben we het specifiek over SEO voor websites. Hoe beter je website scoort op vlak van SEO, hoe sneller mensen je website zullen vinden. SEO kent echter heel veel verschillende aspecten waarmee je rekening moet houden wanneer je een website online plaatst. In deze blogpost overlopen we enkele van de meest belangrijke zaken waarmee je meteen zelf aan de slag kan.
On-page SEO
On-page SEO verwijst naar de inhoud en structuur van je website die je zelf kan aanpassen voor een betere SEO-score. Het gaat over alle elementen die op je pagina te zien zijn.
H1 en H2 tags
Tags zijn de ‘titels’ op je pagina’s. De H1 en H2 tags zijn afkomstig van het schrijven van websites met HTML. Om bepaalde titels aan te geven, wordt er gebruik gemaakt van <h1>… om het element te benoemen. De regel is eigenlijk heel simpel: elke pagina moet één H1 titel hebben. Deze titel is het onderwerp van je pagina. Voor een contactpagina kan de H1-titel perfect 'Contact' of 'Contacteer ons' zijn. Verder kan je een bepaalde structuur aangeven met H2-titels. De H1-tags dienen dus als overkoepelende term en vervolgens kan je elk kleiner onderdeel in een H2-titel plaatsen. Dankzij deze specifieke tags kan Google je website beter lezen en structuur geven.
Zorg dat alle links werken
Controleer regelmatig op je website of alle links nog wel werken. De kleinste aanpassing in een paginatitel kan ervoor zorgen dat je link niet meer werkt zodat je op een foutmeldingspagina komt. Deze stap is extra belangrijk als je link naar een externe pagina of website leidt. Kijk dus regelmatig na of deze websites en pagina's nog wel online te vinden zijn. Links die niet werken, geven een slechte SEO-score aan je pagina.
Afbeeldingen comprimeren en alt-tags toevoegen
Als je afbeeldingen gebruikt op je website, is dit de belangrijkste tip: comprimeer je afbeeldingen om te vermijden dat je te zware bestanden uploadt en de laadtijd van je website langer wordt. Hoe sneller je website geladen is, hoe beter je zal scoren in de zoekresultaten. Gecomprimeerde afbeeldingen hebben een kleinere bestandsgrootte, maar het kwaliteitsverlies is verwaarloosbaar en ze beïnvloeden de laadtijd niet.
In een tweede stap is het belangrijk om alt-tags toe te voegen. Deze alt-tags zijn korte woorden die omschrijven wat er op de foto te zien is. Google is nog niet zo goed in het lezen van afbeeldingen en dus helpen de alt-tags om Google te vertellen wat er te zien is. Daardoor worden je afbeeldingen – en dus ook je website – sneller gevonden.
Backlinks
Een ander aspect dat veel invloed heeft op jouw SEO-score, is het aantal backlinks. Backlinks zijn letterlijk andere websites die terug linken naar jouw website. Een gouden regel is om minstens één waardevolle backlink per maand te hebben, maar dat heb je natuurlijk niet helemaal zelf in de hand. Een handige tip om mee te nemen is om bij interviews of samenwerkingen steeds te vragen om je website te vermelden met een link. Zelf websites aanmaken om te linken naar jouw eigen website is geen goed idee want naast de hoeveelheid wordt er ook gekeken naar de kwaliteit: het is vanzelfsprekend dat een backlink in pakweg De Standaard betert scoort dan een backlink op een website die net één dag online staat.
Jouw persoonlijke assistent: Ubersuggest
SEO kan best een beetje overweldigend zijn. Er is zoveel informatie te vinden over SEO dat de zoektocht eindeloos lijkt. Natuurlijk zijn er ook heel wat SEO tools die het denkwerk en de analyse voor jou doen. Je krijgt dan meteen een melding van wat er anders en beter kan. Het nadeel? Deze SEO tools, en zeker de alles-in-één-tools, zijn peperduur. Ubersuggest is een gratis tool die in enkele minuten een analyse maakt van de url die je ingeeft. Je krijgt meteen een overzicht van alle "critical errors" en andere SEO-problemen die je moet oplossen. Daarnaast krijg je ook een rapport van hoe goed jouw website scoort voor dekstop- en mobiele gebruikers. Ubersuggest is ideaal voor iedereen die graag zou beginnen met SEO, maar niet goed weet hoe. De tool neemt je bij de hand en toont je de wondere wereld van SEO.