Wat wil je met je landingspagina bereiken?
Het doel van een landingspagina is zoveel mogelijk conversie genereren. Conversie is een specifieke actie die jij wil dat je bezoeker neemt. Meestal is dit een aankoop doen, maar het kan ook zijn dat je wil dat bezoekers zich inschrijven voor een event, … Veel bezoekers is fijn, maar zolang ze geen ‘transactie’ doen, heb je er zakelijk gezien niets aan.
Wil je ook meer conversie, dan zijn deze tips voor jou van belang
Tip 1: Verwijder alles wat niet direct met het doel van de pagina te maken heeft.
Focus en relevantie zijn belangrijk. Als iemand op een advertentie klikt omdat hij/zij interesse heeft in jouw product of dienst, dan wil men ook effectief de informatie over dat product of die dienst onmiddellijk vinden. Vermijd dus alles wat mensen afleidt van jouw doel. Denk hierbij aan sociale media knoppen, Instagram-feeds, YouTube-video's, … Je wil bezoekers op jouw pagina en in de ‘koop-modus’ houden. Als ze wegklikken naar sociale media dan komen ze meestal niet meer terug en ben je hen dus kwijt.
Tip 2: Vergeet SEO.
Vaak staart men zich blind op het optimaliseren van de landingspagina om gevonden te worden door Google en andere zoekmachines (SEO). Dit is echter een grote fout. Je landingspagina's moeten geoptimaliseerd worden voor conversie! Je wil immers bezoekers overtuigen om tot de gewenste actie over te gaan. De indeling en tekst van de landingspagina moeten dat dus bewerkstelligen.
Zorg dat overige artikelen, blogberichten en andere pagina's scoren in Google en stuur het verkeer vervolgens van daaruit naar je landingspagina's.
De landingspagina's zijn uitsluitend bestemd voor de conversie van de bezoeker, wat meestal een verkoop is of tot een verkoop leidt. Een landingspagina is dus een soort van online verkoper, die van een prospect (bezoeker) een klant maakt!
Tip 3: Zorg dat je maar 1 doel tegelijk hebt.
Uit veel testen blijkt dat je conversie (transacties) hoger liggen als je jouw aanbod beperkt tot 1 ding. Indien je meerdere producten of diensten wil aanbieden, overweeg dan te werken met een zogenaamde upsell. Met deze strategie bied je een 2e product of dienst aan, nadat de eerste aankoop gedaan is. Een klassiek voorbeeld van een upsell is ‘extra frietjes aanbieden nadat iemand een hamburger heeft besteld’.
Tip 4: Zorg voor een duidelijke Call-To-Action.
Een Call-To-Action of CTA is de actie die jij wil dat jouw bezoeker neemt. Het hoofddoel van jouw landingspagina is de actie waarvoor de hele pagina opgezet is. Het moet dan ook overduidelijk zijn wat die actie is, of dit nu een aankoop van een product is, het registreren voor een webinar of het inplannen van een gesprek. De stap die je wil dat jouw bezoeker neemt, moet duidelijk zijn. Bovendien moet het voor een geïnteresseerde bezoeker ook de logische stap zijn. Zorg dat je bezoekers dus niet moeten zoeken naar die stap.
Tip 5: Meten is weten. Wat is de ‘conversieratio’?
Vergeet niet om je analytics goed in te stellen zodat je weet hoeveel bezoekers op de pagina komen, waar deze vandaan komen en hoeveel van je bezoekers vervolgens ook geconverteerd worden. M.a.w. hoeveel bezoekers nemen effectief de actie die je met de landingspagina wil realiseren. De conversieratio is de factor die het percentage aangeeft van conversies ten opzichte van het aantal bezoekers. Dus een conversieratio van 2% wil zeggen dat 2 op de 100 bezoekers overgaan tot de actie die jij wil, bv. de aankoop van een product of dienst.
Conclusie
Dit zijn de 5 meest gemaakte fouten bij landingspagina’s. Uiteraard zijn er nog zaken die belangrijk zijn voor een goede landingspagina. Bovendien zijn er verschillende soorten landingspagina’s, die ieder weer een specifieke aanpak nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan een ‘lead capture’ pagina om leads te verzamelen, een ‘video-sales’ pagina, een ‘webinar-registratie’ pagina, …
Contacteer ons gerust met al je vragen omtrent landingspagina’s en overige gerelateerde zaken. Wil je zelf aan de slag met landingspagina’s? Kijk dan even op Page-AmiGo.be, een handige tool om landingspagina’s mee te maken.
Veel succes!