Je zou verwachten dat iedereen wel een goed antwoord heeft op de vraag: Waarom doe jij juist deze job? Je steekt er immers zoveel van je tijd en energie in. Op de vraag “waarom ga je sporten?” hebben veel mensen waarschijnlijk een duidelijker antwoord. Best vreemd, toch?

Ik wist mijn eigen antwoord tot een paar jaar geleden ook niet. Niemand had mij die vraag ooit gesteld. Wel “wat wil je bereiken?” of “waar zie je jezelf in 5 jaar?” Maar deze vraag niet. Op een bepaald moment was het voor mijzelf niet meer duidelijk waar ik in mijn marketingcarrière naar op weg was: wat was het doel van al dat harde werken?

Geld, prestatie, betekenis

Dat was het moment dat ik besefte hoe cruciaal het antwoord op de waarom-vraag is. In het boek “Stop playing safe” van Marcie Warrell vond ik een antwoord. Warrell houdt een betoog voor een leven gedreven door doel, vertrouwen en moed in plaats van angst, zelftwijfel en onzekerheid. In het eerste hoofdstuk met de passende titel “Know your why”, beschrijft zij de resultaten van onderzoekster en Yale professor Amy Wrzesniewski over werkgerelateerde drijfveren. Zij concludeert dat er drie grote drijfveren zijn:

  • Doing a job, met de focus op financiële zekerheid
  • Pursuing a career, met de focus op het genieten van prestatie en succes
  • Honouring a calling, met de focus op het werk als betekenisvol doel op zich

Alle drie zijn goede drijfveren, afhankelijk van wie je bent en hoe jij je leven wenst te leven. Belangrijk is dat je je ervan bewust bent.

Mijn roeping

Mijn eigen drijfveer? Aan het begin van mijn bestaan als marketeer dacht ik zeker te weten dat het bij mij om de carrière draaide. Ik had het mis: ik weet nu dat ik een roeping volg. De roeping om mensen te raken en in beweging te brengen. Had ik dat maar eerder geweten, dan had dat mij en mijn omgeving veel negatieve energie kunnen besparen. Ik was met bepaalde situaties zeker anders omgegaan en had ongetwijfeld constructiever gereageerd op mensen met andere drijfveren.

Het nadenken over waarom ik doe wat ik doe, heeft mij de ogen geopend. Het is een bevrijdende bewustwording me te realiseren waarom ik De Marketing Mentor ben: het is mijn roeping.

Weet jij waarom?

De grote vraag is: waarom ben jij ondernemer? Het antwoord hierop is belangrijk voor jou en de keuzes die je nu en straks zult maken, maar ook voor mij als De Marketing Mentor. Want mijn doel is jou in beweging te krijgen richting de bestemming die jij voor ogen hebt en via de weg die het beste bij jouw persoon en bedrijf past.

Contacteer De Marketing Mentor: frank@demarketingmentor.com
Tel. +32 472 436513