Waar ga je heen als je iets wil weten? Ik Google! Dat leidt me dan keurig naar Wikipedia, dat de volgende uitleg geeft over Content Marketing (vertaling vanuit het Engels) …
Definitie:
Content Marketing is een vorm van marketing die gebaseerd is op het creëren, publiceren en verdelen van content voor een specifieke doelgroep.
Het wordt vaak gebruikt om:
• aandacht te trekken en leads te genereren
• je klantenbestand uit te breiden
• verkopen te genereren of het aantal verkopen te verhogen
• de bekendheid en de betrouwbaarheid van je merk te verhogen
• een ‘community’ van gebruikers aan te spreken
Content Marketing houdt in dat je prospecten aantrekt en van hen klanten maakt door het creëren en delen van GRATIS waardevolle content.
Het doel van Content Marketing is om een duurzame merkloyaliteit te creëren voor een bedrijf en waardevolle informatie te verschaffen aan consumenten, alsook de bereidheid om in een later stadium producten of diensten van dit bedrijf aan te schaffen en zelfs te promoten!
Deze relatief nieuwe manier van marketing maakt geen gebruik van koude acquisitie.
In plaats daarvan bouwt het vertrouwen en een hechte relatie met je publiek.
Hoe leg je Content Marketing uit aan je schoonouders?
Wanneer mensen vragen wat ik doe zeg ik ‘Content Marketing’. Dan kijken ze me vaak aan alsof ze “het in Keulen horen donderen”. ‘Euh … Wat doe je dan precies?’
Mijn nonkel vertelde me over een nieuwsbrief over trends op de financiële markten. Hij kijkt ernaar uit om deze dagelijks ontvangen. Hij vertelde me dat de nieuwsbrieven niets te maken hadden met de fondsen die de makelaar verkocht, maar de informatie was betrouwbaar en waardevol – en het was nuttig onderzoek voor de investeringen die hij deed.
“Dat is Content Marketing,” legde ik uit. Het was een aha-moment voor mijn nonkel. Content Marketing is educatief maar gaat niet over de producten die het bedrijf verkoopt. De leverancier biedt zulke goede informatie dat je trouw wordt aan het merk.
Content Marketing uitgelegd aan ondernemers
Hopelijk maakt voorgaand voorbeeld duidelijk dat Content Marketing niet over je merk, producten of services gaat. Het gaat over je publiek. Waar geven ze om?
En nog belangrijker, hoe kan jij degene zijn die voorziet in iets dat niemand anders doet? Dit zal op zijn beurt jouw merk verheffen tot een zeer betrouwbare partner en expert.
Content Marketing verschilt nogal van traditionele marketing. Content Marketing omvat zaken zoals educatieve artikelen, e-books, video’s, entertainment en webinars. Deze beantwoorden specifieke vragen die mensen hebben en voorzien ze van iets dat ze elders niet kunnen krijgen of vinden. Het is de beste manier om jouw product te onderscheiden van de massa.
Door een betrouwbare en bekende informatiebron te worden over onderwerpen die belangrijk zijn voor potentiële klanten, is het waarschijnlijker dat jouw bedrijf door de juiste doelgroep wordt ontdekt en dat je hun loyaliteit en vertrouwen wint.
Hoe word je succesvol met Content Marketing?
Wellicht zit je nu te knikken en denk je … Ja, ik wil ook aan de slag met Content Marketing! Natuurlijk een goed idee, maar doe het niet enkel omdat het ‘in’ is.
Contentmarketing kost veel werk, doorzettingsvermogen en geduld – het is niet voor iedereen weggelegd. Maar het kan een ideale strategie zijn als je een betere ervaring voor je klanten wilt bieden en tegelijkertijd een positieve impact op jouw bedrijf wil bestendigen.
Tip: Het beantwoorden van de vragen van jouw publiek is een belangrijke manier om bovenaan de zoekresultaten van Google te komen staan!
Wil je meer weten hoe ook jij Content kan inzetten om op een andere manier jouw klanten te bereiken? … Neem dan gerust contact met me op voor een vrijblijvend gesprek met een van onze adviseurs.
Bron: Iedereen Content