En wat betekent dat voor jouw bedrijf?
Mijn hele werkende leven ben ik al bezig met drijfveren van mensen en toch trap ik er zelf ook nog wel eens in: in zee gaan met een klant om de verkeerde redenen. Terwijl ik eigenlijk al wist dat het risico op een verkeerde afloop heel groot was, besloot ik om deze dame toch te helpen met de positionering van haar bedrijf.
Haar drijfveer was succesvol zijn in termen van status en geld. Voor mij was het belangrijk om een mooi merk te bouwen met een straffe positionering, die exact op de doelgroep afgestemd was. Dat was voor haar enkel een middel. Resultaat? Discussie over mijn beloning. Ik had het kunnen weten.
Wat drijft jou?
Wanneer je drijfveren kunt herkennen en daarmee werkt (en ze niet negeert!), dan helpt je dat als ondernemer om mensen aan te spreken op een manier die hen echt raakt. En dat overtuigt en verkoopt veel beter!
Jouw drijfveren – als mens en ondernemer – bepalen welke stijl van zakendoen jouw voorkeur heeft. En daarmee de klanten waarmee je een succesvolle samenwerking kunt hebben. Klanten die zich herkennen in jouw leefwereld, zullen sneller voor je kiezen. En de klanten die je liever niet hebt? Die blijven vanzelf weg.
Test jezelf
Mensen zijn veelzijdige en complexe wezens die je niet in een hokje kunt stoppen. Dat geldt ook voor ons, ondernemers. Zonder meteen etiketten te plakken kun je dominante drijfveren wel herkennen en benoemen, wanneer je jezelf daarin traint. Patronen in gedrag verraden onderliggende motieven en waarden: waarom doet of zegt iemand juist dat en op die manier?
Jezelf en je drijfveren beter leren kennen, maakt je een betere ondernemer. Doe de test op mijn website en ontdek welk type ondernemer jij bent. Wat betekent dat voor je (potentiële) klanten? Welk type leverancier past bij jou het beste? En welke juist niet.
Trouwens, ik ben zelf primair een rode ondernemer. En wie ben jij?
Meer weten over type ondernemers en klanten?
Maak dan een afspraak