Als je een pagina van je website deelt op Facebook, dan zal deze je site scannen en automatisch een afbeelding en tekst invoegen in de post.

Dit is echter niet altijd de informatie die je graag wilt delen op Facebook. Hieronder enkele tips om het delen op Facebook (en andere social media) te verbeteren.

Tip1: voeg een afbeelding toe aan de pagina (featured image / uitgelichte afbeelding)

Bij een blog post wordt deze meestal standaard al toegepast, maar bij een pagina is deze niet nodig voor de werking. Deze wordt meestal wel opgepakt door Facebook.
Let op: de uitgelichte (featured) afbeelding dient wel voldoende groot te zijn, anders zal deze genegeerd worden!

Tip2: Zorg voor een goede titel van je pagina

De titel van je pagina wordt 1 op 1 over genomen bij het delen op Social Media. Daarnaast is deze ook belangrijk voor de SEO van je pagina!
Let ook op de url van de pagina, je wilt dat deze congruent is met waar de pagina over gaat. Meestal is deze hetzelfde als de titel van de pagina, maar dan zonder speciale tekens aangezien deze niet in een url kunnen worden gebruikt.

Als de url van je pagina niet goed weergegeven wordt, bijvoorbeeld: https://jouwsite.be/?p=123 pas dit dan aan bij de Permalink instellingen van WordPress. (Instellingen-Permalinks)

Tip3: Zorg ervoor dat de éérste regels tekst op de pagina goed omschijven waar deze over gaat.

Het volgende wat overgenomen wordt door Social Media (en ook door Google) is het eerste stukje tekst wat op de pagina gevonden wordt. Deze tekst bepaald of de lezer zich aangesproken voelt om verder te gaan lezen of niet!

Tip3: Zorg ervoor dat de éérste regels tekst op de pagina goed omschijven waar deze over gaat.

Het volgende wat overgenomen wordt door Social Media (en ook door Google) is het eerste stukje tekst wat op de pagina gevonden wordt. Deze tekst bepaald of de lezer zich aangesproken voelt om verder te gaan lezen of niet!

Tip4: Stel de standaard te gebruiken afbeeldingen in via het thema of via een plugin

Soms is er in het gekozen thema een optie om aan te geven welke afbeeldingen en tekst gebruikt moet worden. Maak hier dan ook gebruik van!

Het handigste is om een special plugin te installeren. Zelf gebruik ik meestal Yoast SEO, deze is een plugin voor het optimaliseren van je SEO waarin je ook de ‘deel-instellingen’ kan aanpassen.

In Yoast SEO kan je een standaard afbeelding aangeven, die dan op Facebook gebruikt zal worden indien er voor de gedeelde link geen afbeelding te vinden is. Daarnaast kan je per pagina aangeven welke afbeelding en tekst gebruikt moet worden.

 

Tip5: Gebruik de Facebook Sharing Debugger

Met de Facebook Sharing Debugger kan je zien wat Facebook vind als deze jouw pagina scant!

https://developers.facebook.com/tools/debug/sharing

Indien je net aanpassingen hebt gedaan kan het zijn dat deze nog niet gescand zijn door Facebook!

Dit komt omdat de pagina al gescand is door Facebook, en de instellingen van daarvoor zijn onthouden.
Om Facebook opnieuw te laten scannen ga je naar de Facebook Sharing Debugger, vul je url in en klik op [Debug]
Je krijgt dan een overzicht van de scan die Facebook gemaakt heeft van je pagina.

Via de button [Scrape Again]  geef je Facebook de opdracht om je pagina opnieuw te scannen!
Vergeet niet om daarna je pagina te vernieuwen (refresh) om de nieuwe scan te tonen.