Strategie klinkt als iets heel moeilijks. Iets waarvoor je lang gestudeerd moet hebben. Iets voor mensen met een hoog uurtarief en een ingewikkelde functietitel. Maar is dat wel zo?

Strategie betekent vooral dat je bewuste, weloverwogen keuzes maakt: dit wel en (misschien nog belangrijker) dát niet. Het betekent dat je focust op één ding: datgene waarin jij de beste van de wereld bent. Zodat je maximale impact kunt hebben met de beperkte middelen die je hebt.

Iedereen heeft beperkte middelen. Iedereen moet keuzes maken.

Wat win je door het een te kiezen en het ander te laten? Welke verliezen moet je daardoor accepteren?

Is dat moeilijk? Jazeker!

Dat is moeilijk voor elke ondernemer die in de waan van de dag steeds moet blijven doorgaan; die niet de rust, de tijd en het overzicht heeft om de keuzes weloverwogen te maken.

Je moet namelijk heel goed weten wat je missie is in het (bedrijfs)leven: wat missen mensen, de maatschappij, wanneer jouw bedrijf er niet is? Wat is jouw bijdrage aan de samenleving? Zodra je dat helder voor ogen hebt, is je bedrijfsstrategie een makkie: alleen wat de realisatie van je missie bevordert, heeft recht op je tijd, middelen en energie. Alle niet-essentiële zaken kun je per direct achterwege laten.

Dát is wat De Marketing Mentor voor jou kan betekenen. Maak snel een afspraak voor een gratis sparringsessie van 1 uur.

Bekijk hier ons #sterkernacorona-aanbod

* Michael Porter is professor aan de Harvard Business School. Lees hier meer